Rema.no Lær mer 5 tips for å gjøre pastaretten sunnere

5 tips for å gjøre pastaretten sunnere

Pasta er både billig, enkelt og godt. Ikke rart det havner på middagsbordet gjerne flere ganger i uken. Med disse enkle grepene gjør du pastaen sunnere og kan nyte den (nesten) så ofte du vil.

Det italienske kjøkken har definitivt bidratt til mye godt på norske middagsbord. Pasta bolognese, lasagne og pasta carbonara er noen av favorittene hos store og små, og ikke uten grunn. Det smaker fantastisk.

Mange forbinder pasta med mye karbohydrater og kalorier. Det stemmer i de fleste tilfeller, men med noen justeringer kan du enkelt gjøre pastaretten til en sunn og god middag. Under har vi samlet fem grep du kan gjøre.

Velg fullkornspasta

Fullkornspasta er en god kilde til fiber og bidrar til å holde deg mett lenger. Så enkelt som å bytte ut den vanlige pastaen med en basert på fullkorn har du allerede et godt utgangspunkt.

Hos REMA 1000 finner du fullkornsvarianter av spagetti, fusilli og penne.

Prøv pasta laget av linser eller erter

Hovedgrunnen til at man anbefaler å begrense inntaket av pasta er at det er laget på hvetemel og derfor blir kategorisert som «raske» eller «tomme» karbohydrater. Bytter man derimot ut hvetemelet med sunne råvarer som linser og erter har du en helt annen middag. Et enkelt grep for å få i seg mer grønnsaker.

Hos REMA 1000 får du både linsepasta, linsespagetti og ertepasta til en lav pris. Disse er laget med 100 prosent linser eller erter og inneholder ikke hvetemel. Du finner dem i Fri For-hylla.

Les også: Dette kan du gjøre med pastarestene

Putt grønnsaker i sausen

Er du en av dem som ikke synes at «pasta er pasta» og liker best hvetemelvarianten er det fortsatt råd å få. Begrens mengden pasta på tallerkenen og øk mengden grønnsaker. Enkelt og greit.

Kutt gulrøtter i strimler eller brokkoli i biter og gjem i sausen. Grønnsakene bidrar til god smak samtidig som du får i deg mer av de næringsrike råvarene.

Tips! Har du dårlig tid til matlaging kan du prøve blomkålris, brokkoliris eller grønnsaksris som du finner i grønnsakshylla på REMA 1000. Disse er ferdig kuttet og vasket og kan slenges rett i stekepanna. Alle tre variantene er laget med grønnsaker i alle størrelser og fasonger og bidrar til at flere av de norske grønnsakene blir spist.

Les også: Slik koker du pasta perfekt

Bytt ut kjøttet

De aller fleste av oss har godt av å få i seg mer grønnsaker. Bytter du ut kjøttet i pastaretten gir du plass til litt mer grønt, som bønner, linser eller grønnsaker. Dette grepet er i tillegg gjerne billigere enn å lage en variant med kjøtt.

I frysedisken hos REMA 1000 finner du også en haug med plantebaserte kjøtterstatninger dersom du vil ha noe som minner om kjøttdeig. Se etter merker som Like Meat, Beyond Meat, Hälsans Kök og Naturli.

Tips! Velg gjerne grønnsaker når de er i sesong. Da får du mer smak for en billigere penge.

Les også: Pastaguiden – lær deg forskjellen

Lag pasta med kylling eller fisk

Både kylling og fisk er magrere enn rødt kjøtt og inneholder mer av det sunne fettet. I tillegg er de fulle av viktige næringsstoffer kroppen din har godt av. I kylling får du mye proteiner og kalium, mens fisk byr på proteiner, omega-3 og vitamin D.

Prøv for eksempel strimlet kyllingfilet eller fisk i terninger i stedet for kjøttdeig.