Rema.no » Ansvar i REMA 1000 » Ansvarsrapporter

Ansvarsrapporter

Hvert år rapporterer REMA 1000 på arbeid innen klima, miljø, inkludering og mangfold, helse, dyrevelferd og ansvarlig handel. I våre Ansvarsrapporter kan du lese mer om hvordan vi jobber for en sunnere og mer bærekraftig hverdag.

Bla i rapporten for 2020:

Våre ansvarsrapporter

I annerledesåret 2020, var vår viktigste prioritet å sikre en trygg handleopplevelse for våre kunder, medarbeidere og franchisetakere. Samtidig fikk vi styregodkjent en ny strategi for samfunnsansvar og bærekraft, hvor denne rapporten fungerer som en sekundering mot målene vi har satt oss til 2030.

I 2020 ble vi rangert blant verdens beste på klimaledelse, kuttet 576 tonn plast fra egne merkevarer, solgte mer vegetariske og økologiske produkter, og hadde over 50% ekstra grove brød i vårt brødsortiment. Over 2500 barn deltok på REMA 1000 håndballskole, og vi samlet inn to millioner kroner til tilrettelagt idrett. Samtidig lanserte vi flere dyrevernmerkede svineprodukter fra Kolonihagen og signerte «European Chicken Commitment».

Last ned Ansvarsrapporten 2020 her

I 2019 reduserte vi utslippene våre med 13%, kuttet 700 tonn med plast og investerte i Norges største enkeltkjøp av solceller. Vi ble for andre år på rad kåret til en av de beste selskapene på klimaledelse og tok igjen en pallplass på Great Place To Work-kåringen.

Samtidig fikk vi også dyrevernmerket våre svineprodukter fra Kolonihagen, og fortsatte arbeidet med å kutte salt, sukker og mettet fett i egne produkter. Over 2800 barn deltok på REMA 1000 Håndballskole og to kull fullførte fagbrevutdanning i salg og service.

Last ned Ansvarsrapporten 2019 her

I 2018 rangeres REMA 1000 blant de beste i verden på klimaledelse av CDP. Vi gjennomførte også et historisk løft på dyrevelferd for kylling gjennom å bytte kyllingrase til en sakterevoksende rase hos vår hovedeverandør av kylling, Norsk Kylling. I undersøkelsen Great Place To Work kåres vi til Norges andre beste arbeidsplass, og vi reduserte våre klimagassutslipp med 7%. Totalt har vi redusert utslippene med 47% siden 2013.

Vi åpnet 10 miljøbutikker og kuttet 500 tonn plast fra egne merkevarer. Vi åpnet også ny distribunal på Vinterbro med Norges smarteste energisystem. Samtidig fjernet vi 30% salt fra egne merkevarer og lanserte Norges første skinke uten nitritt.

Last ned Ansvarsrapporten 2018 her

Vårt ansvar

Vi jobber for at du skal vite hvor maten din kommer fra, hva den inneholder og hvem som har laget den. I tillegg skal emballasjen være bærekraftig, dyrene behandles godt, og våre ansatte og leverandører skal oppleve gode arbeidsforhold.

Mål for 2030:

Vår bærekraftsrapportering er utarbeidet i tråd med GRI Standards. Ansvarsrapporten fungerer som en sekundering av ansvarsstrategien til REMA 1000, sammen med vårt totale klimaregnskap. Dette revideres av DNL GL.

Les mer om hvordan vi jobber med samfunnsansvar og bærekraft