Rema.no Lær mer Disse grønnsakene bør du spise nå

Disse grønnsakene bør du spise nå

Endelig er den norske sesongen her, og du kan nyte grønnsakene mens de er på sitt beste. Her kan du se hvilke rotgrønnsaker du bør legge på tallerkenen.

Høsten byr på mer enn bare fine farger og frisk luft. Det er også høysesong for norske grønnsaker! Fyll tallerkenen med fargerike grønnsaker, som gulrot, beter og reddik. Ikke bare er de gode på smak, men også proppfulle av næring og vitaminer. Rotgrønnsaker kan du nyte alene eller som tilbehør til kjøtt eller fisk.

Kjøper du sesongens grønnsaker nå som de er på sitt beste får du ikke bare mye for pengene, men også svært god kvalitet. Se etter høstens grønnsaker i din lokale REMA 1000-butikk.

Husk at du får 10% på alle grønnsaker når du handler med Æ.

Anbefalt mengde grønnsaker er minst 250 gram daglig.

Disse grønnsakene bør du velge nå:

Kålrot

Sødmefull og rik på C-vitaminer. Prøv den i stapper, råkost, supper og ovnsbakte, dampede rotfruktblandinger eller skjær den i strimler som snacks til dip.

Oppbevares best i kjøleskap mellom 2-4 grader. Forleng holdbarheten i tett boks eller pose.

Sellerirot

Selleriroten har en søtlig smak med fine, avdempede krydderaromaer og er stappfull av kostfiber. Brukes mye i supper, pureer, lapskaus og frikasseer.

Oppbevares best i kjøleskap mellom 2-4 grader. Forleng holdbarheten i tett boks eller pose.

Pastinakk

Pastinakken ser ut som en hvit gulrot og smaken er mild og søtlig. Den er rik på kostfiber og B-vitaminet folat, og er en god kilde til C-vitamin og kalium. Pastinakken kan du bruke omtrent som potet. Prøv glasert eller ovnsbakt pastinakk!

Oppbevares mørkt og kjølig, gjerne i kjøleskap. Forleng holdbarheten i tett boks eller pose.

Beter

Rød, hvit eller gul. Beter finnes i flere farger og har en tiltalende jordsmak og sødme. Rødbeten er blant annet rik på antioksidanter og en god mineralkilde med fosfor, kalsium og jern. Beter smaker godt sammen med røkt eller salt kjøtt, eller avkjølt i salater. Kan brukes i pureer, supper, bakes i ovn eller stekes i panne.

Oppbevares i kjøleskap mellom 2-4 grader. Forleng holdbarheten i tett boks eller pose.

Gulrot

Gulroten er en av våre mest populære grønnsaker og byr på mye sødme, smak og farge. Den får den flotte fargen sin fra betakaroten, som den er rik på. Gulroten er svært allsidig, og egner seg både i råkost, ferskpresset juice, supper, gryter, ovnsbakt, glasert og som tilbehør. Prøv deg fram, variasjon gir matglede!

Oppbevares i kjøleskap mellom 2-4 grader. Forleng holdbarheten i tett boks eller pose.

Jordskokk

De sopp- og nøtteaktige aromaene og den krydrede, milde anissmaken til jordskokken kan gi assosiasjoner til trøfler. Jordskokk er rik på kostfiber og en god kilde til B-vitaminet folat  og kalium. Tilberedningen er veldig lik som for poteter – de kan bakes, kokes, dampes, fløtegratineres, grilles og moses.

Oppbevares mørkt og kjølig mellom 0-4 grader, gjerne i kjøleskap. Forleng holdbarheten i tett boks eller pose.

Persillerot

Persillerot er i nær slekt med persillen, men smaken minner om sellerirot. Den er rik på kostfiber og vitamin C. Den egner seg godt i supper og pureer, men den er aller best i tynne skiver stekt i olje. Prøv selv!

Poteter

Det finnes en mengde ulike potetsorter med forskjellige egenskaper og smaksnyanser! Sorter og kok poteter som har lik størrelse, slik at du unngår at de minste kokes i stykker. Høstens nypoteter kan du gjerne nyte med skallet på.

Poteter oppbevares best mørkt og kjølig mellom 4-8 grader.

Filmer