Rema.no Lær mer Hummus: 7 måter å bruke den på

Hummus: 7 måter å bruke den på

Hummus er en type kikertpuré som egner seg godt som tilbehør, pålegg eller dipp. Her lærer du hvordan du bruker denne næringsrike retten.

Hummus er proppfull av viktige næringsstoffer og vitaminer. Proteiner, jern og B-vitamin er bare noen av godsakene som gjemmer seg i denne kikertbaserte retten.

Retten stammer fra Midtøsten og blir normalt brukt som dip eller tilbehør til middag. Men er du i det utforskende hjørnet kan du smake at hummus kan brukes til så mye mer!

Under har vi samlet 7 tips til hvordan du kan bruke hummus:

1. Som pålegg

Hvorfor ikke la den være hovedgjesten på skiva? Smør på et godt lag, sammen med litt pepper, tomat og agurk. Da har du et sunt, raskt og godt måltid!

2. Bytt ut smøret

Hummus smaker perfekt på brødskiva, og er et sunnere alternativ til for eksempel smør. Prøv det sammen med favorittpålegget ditt.

3. Annerledes pizzasaus

Bytt ut den tradisjonelle pizzasausen med et lag med hummus for en annerledes vri. Test deg frem til din pizzafavoritt, både kjøttdeig, falaffel, skinke og tomater smaker godt her.

4. Som dip

Folk flest kjenner til kikertpuré som et alternativ til dip. Kutt opp grønnsaker eller prøv den sammen med båtpoteter, chips eller potetgull.

5. Tilbehør til middagen

Hummus smaker godt til nesten alle typer hovedretter, som fisk, biff eller kylling. Tilbehør til grillmat smaker spesielt godt. Smør et lag med hummus over fisk eller kjøtt før du varmer det i ovnen.

6. I lomper eller wraps

Hummus har en mild og god smak, og egner seg godt til tradisjonelle retter som taco, pølse eller turmat. Benytt sjansen til å tømme kjøleskapet og prøv den sammen med pålegg- og lomperester. Spe gjerne med urter eller godt krydder for ekstra smak.

7. På tapasbordet

Server hummus som en del av tapasrettene, og dypp både grønnsaker, spekemat eller kjøttboller i denne kikertpuréen. En garantert vinner på tapasbordet!

Vil du lage hummusen selv? Se oppskrift her eller følg disse enkle stegene:

  1. Skyll kikertene godt. Ha kikerter i en blender sammen med sitronsaft, hvitløk, salt, tahini, spisskummin og olje. Konsistensen skal være myk og smørbar.
  2. Vend inn finhakket bladpersille til slutt.

Tips

Har du lite tid til matlaging kan du prøve ferdig hummus fra Grønne Folk. Produkter fra Grønne Folk dyrkes, vaskes og lages på Frosta av overskuddsgrønnsaker fra gården. Alle produktene er fri for tilsetningsstoffer.