Odd Reitan vokste opp i butikken til foreldrene sine, O. Reitan. Det var her hans drøm om Norges første lavpriskonsept skulle starte.
Det begynte med jakten på et butikkonsept som var annerledes enn de tradisjonelle nærbutikkene. På en studietur til Tyskland i 1977 ble Odd Reitan imponert over den tyske lavpriskjeden ALDIs gjennomførte enkelhet. Og da han åpnet den første REMA-butikken 15. februar 1979 på Bromstad i Trondheim, var det med ALDI som forbilde.
Butikken åpnet under navnet REMA 600 – Reitan Mat, 600 varer. Odd drev butikken selv i starten, som noen år senere skulle bli et av Norges største franchisekonsepter. Året etter åpnet butikk nummer to i Mo i Rana, og utvalget økte samtidig. Nå hadde REMA tusen varelinjer, og navnet ble endret til det du kjenner som dagens REMA 1000.
Dette ga stor suksess og ble videreført i de tre butikkene som da gikk under navnet REMA. Det førte også til at navnet på kjeden ble endret til REMA 1000 – en forkortelse for Reitan Mat, 1000 varer.
REMA 1000-konseptet har igjennom årene blitt utviklet og forbedret, og sortimentet har endret seg i takt med kundenes behov og matvaner. I dag tilbyr vi mange tusen varer, og du finner oss over hele landet fra Mandal i sør til Honningsvåg i nord.
Men fortsatt den dag i dag, jobber vi etter den samme filosofien: Effektiv drift, lave kostnader og store volum – som gir deg et godt valgt utvalg av varer til alltid lave priser.
Vår forretningsidé: Kundene velger oss fordi vi alltid har laveste pris på varer av høy kvalitet, produsert og solgt på en ansvarlig måte