Solvinge kåret til Norges mest bærekraftige merkevare for kylling

– Når vi tar konkrete grep for bedre dyrevelferd og renere produkter, ser vi at forbrukerne legger merke til det. Vi er utrolig takknemlige for at norske forbrukere anerkjenner endringene Norsk Kylling har gjort de siste årene, sier Hilde Talseth, administrerende direktør i Norsk Kylling.
Strengere dyrevelferdskrav og rene råvarer
Solvinge skiller seg ut ved å følge dyrevelferdskrav som er strengere enn det norske regelverket. Norsk Kylling var den første produsenten i verden til å legge om hele produksjonen til European Chicken Commitment (ECC) – en internasjonal dyrevelferdsstandard utviklet av ledende dyrevernsorganisasjoner.
I tillegg har alle ferske og fryste kyllingfileter fra Solvinge vært 100 % rene siden 2014 – uten tilsatt salt og vann. Dette er noe stadig flere kunder setter pris på.
– Vi ser ingen grunn til å tilsette vann og salt i kyllingfileten. Forbrukerne ønsker rene råvarer, og vi skal gi dem nettopp det, sier Talseth.
Flere kunder velger Solvinge
Den økende etterspørselen viser at forbrukerne er opptatt av bedre dyrevelferd, renere produkter og ansvarlige valg i matproduksjonen. I 2024 solgte REMA 1000 hele 87 millioner kyllingmiddager, og salget av forbrukerpakninger fra Norsk Kylling økte med seks prosent.
– Vi ser at stadig flere kunder bryr seg om hvordan maten er produsert, og dette bekrefter at de valgene vi tar i REMA 1000 og Norsk Kylling er viktige. Vi skal fortsette å gjøre det enkelt for kundene våre å velge produkter med bedre dyrevelferd og rene råvarer – til lavest mulig pris, sier Pia Mellbye, salgs- og markedsdirektør i REMA 1000.
Solvinge selges eksklusivt i REMA 1000 og står for rundt 30 prosent av kyllingsalget i norsk dagligvarehandel.