I 2018 byttet REMA 1000 og deres heleide næringsmiddelverdikjede Norsk Kylling, som leverer kyllingprodukter under merkevaren Solvinge, til den mer saktevoksende kyllingrasen Hubbard. Rasebyttet ble omtalt som en revolusjon for norsk dyrevelferd av Dyrevernalliansen.

Målet var å kunne tilby norske forbrukere den samme kyllingen de alltid har kjøpt til samme kvalitet og lave pris, men med bedre dyrevelferd. For dette arbeidet mottar REMA 1000 Norge og Norsk Kylling den internasjonale dyrevelferdsprisen Good Chicken Award.

Det skal være enkelt å velge dyrevelferd

– REMA 1000 skal gjøre det enkelt å ta gode valg og vår ambisjon er å være best i klassen innen dyrevelferd. Vi er veldig stolte av å få anerkjennelsen Good Chicken Award og kan nå som eneste dagligvarekjede i Norge tilby kundene våre et unikt sortiment med kyllingprodukter som har mottatt dyrevelferdspris. At vi som lavprisaktør kan tilby kundene bedre dyrevelferd til en lav pris føles bra, sier Trond Bentestuen, Administrerende direktør i REMA 1000 Norge.

– Norsk Kylling har som mål å skape verdens beste verdikjede for matproduksjon, hvor god dyrevelferd for kyllingene er avgjørende. Det var en forutsetning å bytte til en mer saktevoksende kyllingrase, samt etablere et solid kompetansemiljø på dyrevelferd i bedriften som jobber tett og godt sammen med våre dyktige og dedikerte bønder. Vi er derfor utrolig stolt og takknemlig over å vinne Good Chicken Award! For oss representerer dette en viktig anerkjennelse av vårt arbeid og er et bevis på at det lønner seg å satse på dyrevelferd gjennom hardt og målrettet arbeid, sier Kjell Stokbakken, administrerende direktør i Norsk Kylling.

Selger kun kyllingprodukter som har mottatt dyrevelferdsprisen

Stangekylling er REMA 1000s andre egeneide næringsmiddelbedrift, som produserer premiumkylling til deres kunder. Stange mottok samme pris i fjor etter flere års systematisk arbeid med dyrevelferd. REMA 1000 er dermed verdens eneste dagligvareaktør som kun selger kyllingprodukter som har mottatt dyrevelferdsprisen, ifølge dyrevernorganisasjonen Anima.

– Stangekylling har satt god dyrevelferd først siden vi startet opp for over 30 år siden. Dette fokuset har ikke blitt mindre etter at REMA 1000 ble med på laget i 2013. Det var stort for oss å få prisen i 2019 og vi er glade for at både Norsk Kylling og REMA 1000 får anerkjennelsen i år. Arbeidet vi gjør i fellesskap er viktig og det er stas at det blir lagt merke til, også utenfor Norge, sier Peter Aronsen, Administrerende direktør i Stangekylling.

REMA 1000 Norge, Stangekylling og Norsk Kylling har sammen jobbet i flere år for å bedre velferden innen kyllingproduksjonen i Norge. Resultatet er et historisk løft som har ført til at over 30% av kyllingene som produseres i dag har det bedre. Deres felles mål er å gjøre det enklere for norske forbrukere å velge produkter med fokus på god dyrevelferd.

REMA 1000 ble første gang hedret av Compassion in World Farming for å fokusere på dyrevelferd i 2016, den gang for å ta et standpunkt om å ikke selge egg fra burhøns.

Til inspirasjon for andre dagligvarekjeder

– REMA 1000 thoroughly deserves its Good Chicken Award. Their collaboration with Norsk Kylling and Stangekylling is an excellent example of how three companies can actively work together to achieve the requirements of Better Chicken Commitment whilst delivering significant welfare benefits for meat chickens and positive results in terms of customer feedback and sales. I hope that their partnership serves as an inspiration for other companies to work together in a similar way, sier Dr. Tracey Jones, Director of Food Business i Compassion in World Farming.

Good Chicken Award deles ut av Compassion in World Farming, som er verdens ledende interesseorganisasjon innen dyrevelferd i landbruk. Prisen gis til aktører som tar et tydelig standpunkt innen dyrevelferd for fjørfe. Kriterier som at kyllingene har mer plass, vokser saktere og har tilgang på miljøberikelser vektlegges.

Aktøren må i tillegg forplikte seg til å etterleve kravene i European Chicken Commitment innen år 2026. Sammen med sine egeneide industribedrifter, Stangekylling og Norsk Kylling, har REMA 1000 som mål å nå kravene innen utgangen av 2021.

Dette er kyllingraseskiftet til REMA 1000

For å kunne gi norske forbrukere en hverdagskylling av god kvalitet, god dyrevelferd og til en lav pris, valgte Norsk Kylling og REMA 1000 i 2018 å bytte til en rase som vokser saktere, beveger seg mer og generelt er friskere. Valget falt på rasen Hubbard, en medium saktevoksende kylling.

Kyllingene lever lenger og vokser saktere, og er dermed bedre egnet for et aktivt og friskt liv. Bedre plass og tilgang på miljøberikelser ble samtidig innført. All kylling fra merkevaren Solvinge som selges hos REMA 1000 er av rasen Hubbard. Utskiftning av rase ble gjennomført i samarbeid med Dyrevernalliansen.

Om Stangekylling

Stange Gårdsprodukter holder til utenfor Tønsberg og består av tretti ansatte og ni dedikerte kyllingbønder, som alle må følge bedriftens strenge retningslinjer for god dyrevelferd. Stangekylling leverer premium kyllingprodukter av saktevoksende rase. God plass, naturlig dagslys, naturlig fôr, samt tilgang til vinterhager og miljøberikelser er noen av tiltakene som gjør at Stangekylling velges av både Norges beste kjøkkensjefer og kunder over hele Norge.

Om Norsk Kylling

Norsk Kylling AS ble grunnlagt i 1991 og er eid av REMA 1000. Sammen med sine rundt 135 dedikerte kyllingbønder har de fokus på en bærekraftig kyllingproduksjon. Siden 2016 har de jobbet målrettet for å sikre den beste dyrevelferden for sine kyllinger. Blant annet har de byttet til den friskere og mer aktive kyllingrasen Hubbard, bygget et unikt fagmiljø, utviklet egen Kyllingskole for økt kompetanse gjennom verdikjeden, samt definerte retningslinjer for produksjonen i fjøs. I 2021 åpner Norsk Kylling nytt slakteri og foredlingsanlegg på Orkanger med verdensledende løsninger innen dyrevelferd, miljø og teknologi.