Innfører ny og bedre kylling til Norge: – En revolusjon
På gården til Solvinge-bonde Per Olav Tranmæl i Melhus roter kyllingene rundt i strøet. Den nysgjerrige kyllingen spretter rundt, og klatrer på høyballene og lekestativene som bonden har satt frem.
– Det er en glede å gå i fjøset og se alt livet de lager. Du ser at den trives og oppfører seg mer som en normal kylling, sier Tranmæl begeistret.
En sunnere kyllingtype
For å bedre dyrevelferden i norsk kyllingproduksjon, har REMA 1000 som første dagligvarekjede i Norge sammen med produsenten Norsk Kylling, bestemt seg for å skifte ut dagens hurtigvoksende industrikylling med en type som vokser saktere og har en sunnere kroppsbygging.
Totalt skal ca. 14 millioner kyllinger byttes ut med en sunnere kyllingtype, som tilsvarer en tredel av hele det norske kyllingmarkedet. Tranmæl er en av mange trøndelagsbønder som fremover skal produsere den nye typen.
– Det har vært veldig gøy å få den inn. Jeg skulle gjerne hatt den tidligere, fordi vi bønder har det bra når kyllingene har det bra, sier han, som selv har 13.000 stykk.
Egne leker i fjøset
Nordmenn har aldri kjøpt så mye fersk kylling som nå, men de siste 20 årene er det mest hurtigvoksende kylling som har blitt solgt som hverdagsmat i Norge.
Over tid har dette ført til at dyrevelferden gradvis er blitt dårligere, mener leverandøren, som produserer merkevaren Solvinge for REMA 1000.
– Vi begynte derfor å se etter en ny rase som var mer robust og hadde sterkere bein. Vi ønsket også å finne en type som var god nok som hverdagskylling, sier Tor Inge Lien, veterinær i Norsk Kylling.
Valget falt på rasen Hubbard. Denne kyllingen er langt mer aktiv, og både lever lenger og vokser saktere, ifølge Norsk Kylling.
– Den er friskere, livligere og oppfører seg som en fugl i det fri ville gjort. Vi har derfor utstyrt alle fjøsene med miljøberikelser som klatrestativ, høyballer og strøbad, som kyllingene kan leke og utfolde seg med. Vi tror kyllinger som har det bedre, også smaker bedre, sier Lien.
En gladnyhet for dyrevelferden
Utskiftingen av rasen skjer i samarbeid med Dyrevernalliansen. Dette er første gang en dyrevernorganisasjon samarbeider så tett med en kommersiell aktør i Norge, ifølge organisasjonen.
– Vi er veldig stolte av dette samarbeidet, som betyr at god dyrevelferd blir tilgjengelig for folk flest, sier Live Kleveland, kommunikasjonsleder og grunnlegger av Dyrevernalliansen.
Hun beskriver det som en gladnyhet uten sidestykke for dyrevelferden på norske gårder.
– REMA 1000 og Norsk Kylling har gått foran og gjennomført en revolusjon. De har ikke bare endret rase, men også satt inn miljøberikelser. Vi håper forbrukerne velger med hjertet, og kjøper produkter med bedre dyrevelferd, sier Kleveland.
Lær mer