Rema.no Lær mer Derfor bør du vaske barnas hender i høst

Derfor bør du vaske barnas hender i høst

Skolestart-sesongen er i full gang. Med en ny barnehagehøst kommer skrubbsår, sølepytter og alle foreldres drøm — flere runder med forkjølelse.

Men fortvil ikke. Med god håndhygiene og et styrket immunforsvar kan du faktisk unngå den store smittebomben. Her er tre tips for å holde ungene friske igjennom høsten.

1. Vask hendene

Når barn deler leker eller tar i samme dørhåndtak er det fort gjort å bli smittet. Derfor er det superviktig at både barnehageansatte og foreldre har gode rutiner rundt håndhygiene.

Vask hendene til barna ofte (spesielt før måltider) med såpe og vann. For optimal effekt, anbefaler Folkehelseinstituttet at man vasker hendene i 40-60 sekunder hver gang. Bruk for eksempel Lano håndsåpe, som er mild og snill mot huden til familiens yngste. Den er fri for parabener, fargestoffer og parfymeallergener. I tillegg er den dermatologisk testet på sensitiv hud.

Skrubb godt under neglene for å unngå at bakterier samler seg der. I tillegg til håndvask kan det være lurt å vaske leker og annet utstyr som følger barna frem og tilbake i barnehagen. Smokker, flasker og gummigjenstander kan desinfiseres i kokende vann, mens andre leker kan settes ut i kulden over natten.

2. Styrk immunforsvaret med gode matvarer

Et sterkt immunforsvar er den beste beskyttelsen mot hyppig forkjølelse. Matvarer som grønnkål, brokkoli og rød paprika bidrar til å bygge opp immunforsvaret og gjøre det mer motstandsdyktig. I tillegg til vitamin C, er grønnkål også rik på vitamin B6, vitamin A og folat, som gir næring til kroppen samtidig som det reduserer tretthet.

Kombinér god håndhygiene med sunne matvarer, og vips så blir barna fritatt deltagelse i smittestafetten.

3. Få nok søvn

En god natts søvn løser det meste, og er også en viktig forsvarsmekanisme mot forkjølelse. Kroppen trenger søvn for å bygge seg opp igjen etter en lang dag. Når vi sover danner kroppen stoffer som styrker immunsystemet. Hvis små kropper får for lite søvn, kan det påvirke negativt på immunforsvaret.

Reduser sjansen for at hele familien blir forkjølet ved å tilrettelegge for gode soverutiner – både hjemme og i barnehagen