Rema.no Lær mer 8 middagshacks: Slik sparer du tid på kjøkkenet

8 middagshacks: Slik sparer du tid på kjøkkenet

Vi vet at hverdagen er travel for mange, og at livet med barn gjør dagene ekstra innholdsrike. Noen dager rekker vi så vidt hjemom før vi må ut igjen, og midt i alt skal du ha tid til matlagingen. Her får du enkle tips til å spare tid på kjøkkenet.

Enkelte hverdager kan gå i ett, og innimellom henting, levering, lekser og fritidsaktiviteter, skal man også ha tid til middagen. Akkurat det siste kan vi heldigvis hjelpe deg med – her får du 8 tips til å spare tid på matlagingen.

1. Del opp maten i mindre stykker eller biter

Del for eksempel kyllingfileten i to på langs, eller i mindre biter, da går det mye fortere å få den gjennomstekt. Det samme kan du gjøre med grønnsaker som skal bakes, eller poteter som skal kokes.

2. Bruk ferdige oppkuttede grønnsaker

Det er lettvint, raskt og enkelt, og akkurat like sunt og godt som når du kutter selv. Hos REMA 1000 finner du et stort utvalg av Ferdig Preppa grønnsaksblandinger.

3. Minimer oppvasken

Unngå å bruke mer utstyr enn nødvendig, og prøv gjerne å rydde unna kniv, fjøl og annet utstyr underveis, for eksempel mens du venter på at vannet koker. Jo mindre oppvask som står igjen til slutt, desto bedre.

4. Følg stegene i oppskriften

Hvis du for eksempel glemmer å sette på risen tidlig nok tar middagen plutselig lenger tid.

5. Lag doble porsjoner

Ta til side det dere skal spise og frys ned eller sett resten i kjøleskapet. Vipps så har du middag til dagen etterpå. Lettvint for deg, og en fin måte å sikre at du får brukt opp maten på. Det er fort gjort å lage for mye mat, og restene havner ofte i søpla. Da kan det være fint å bevist lage en stor porsjon, fryse og servere igjen.

6. Utålmodige og sultne barn? Server en «forrett»

Sett frem noe enkelt som minigulrøtter eller andre grønnsaker med en dipp eller lignende. Da sikrer du at barna får i seg grønnsaker, og du får fred til å lage middagen ferdig.

7. Kveldsmat til middag, og middag til kvelds

Middagen blir ofte et hasteprosjekt mellom fritidsaktiviteter. Så hvorfor ikke bytte om på rekkefølgen middag og kvelds? Server noe godt og enkelt som brødskiver eller ostesmørbrød før trening og aktiviteter, så får dere bedre tid til å sette dere ned og kose dere med middagen når kvelden kommer.

8. Lag en plan

Hvis du er flink til å planlegge ukens middager på forhånd, vil du antakelig spare både tid og penger, og det blir lettere å spise variert. Og husk at det er lov til å ta snarveier og bruke halvferdige eller ferdige produkter.

Se flere gode middager til under 100-lappen her.

Tre raske og gode middager til under 100-lappen

Indisk kyllingsuppe

Ei nydelig suppe det går gjetord om – med et deilig, hjemmelaget preg, som varmer på kalde dager. Server gjerne med nykvernet pepper, frisk koriander og rundstykker.

Italienske kjøttboller i tomatsaus

Smakfulle kjøttboller laget på italiensk oppskrift og med norsk svin. Garantert en vinner hos store og små. Buon appetito!

Fiskeboller i hvit saus med poteter og grønnsaker

Har du barn som ikke er så glade i fisk, er fiskeboller en super måte å få opp sjømatinntaket på. Vi har gjort den tradisjonsrike familiefavoritten enda enklere, med en ferdig hvit saus.