Hopp til innhold
Rema.no Brukervilkår og personvern

Brukervilkår og Personvern

Her får du enkelt oversikt over brukervilkår for å benytte REMA-appen og informasjon om hvordan vi behandler dine personopplysninger.

Illustrasjon av brukervilkår i REMA-appen

Brukervilkår for REMA-appen

Visste du at?

…du må være over 15 år og ha et norsk telefonnummer for å registrere en bruker i REMA-appen?

…brukeren er personlig? Den skal kun brukes for personlige formål og kan ikke overdras til andre eller benyttes av bedriftskunder.

Les mer om våre brukervilkår og hvordan vi håndterer dine personopplysninger nedenfor.

Generelle brukervilkår for REMAs digitale tjenester

1.1 Disse brukervilkårene (“Vilkårene”) gjelder for bruk av REMA 1000 sin app (“REMA-appen”). REMA-appen driftes av REMA 1000 Norge AS (“REMA 1000″/”vi”/”oss”), et selskap underlagt Reitan Retail AS.

1.2 REMA-appen kan brukes i REMA 1000-butikkene (“REMA-butikkene”). Bruksområdet kan utvides til å inkludere andre butikkonsepter som REMA 1000 eller datterselskapene står bak, som vil bli spesifisert i appen dersom dette blir aktuelt.

1.3 Ved å opprette en brukerkonto i REMA-appen, aksepterer du disse Vilkårene.

2.1 For å registrere en brukerkonto (“Bruker”/”Brukeren”) i REMA-appen må du være over 15 år og ha et norsk telefonnummer.

2.2 Vi kan også be deg oppgi e-postadressen din, slik at vi kan bruke denne for å identifisere deg for markedsføringsformål og for å sende deg informasjon om oppdateringer, tilbud mv. Det er frivillig å oppgi e-postadressen.

2.3 Vi lager en unik bruker-ID for å identifisere deg når du logger på REMA-appen.

2.4 Brukeren er personlig. Den skal kun brukes for personlige formål og kan ikke overdras til andre eller benyttes av bedriftskunder.

2.5 Brukeren administreres i REMA-appen. Dette inkluderer, men er ikke begrenset til, registrering av handleturer, bruk av handleliste, oversikt over bonus, bruk av bonus og Personlig Priskutt.

2.6 Noen ganger kan du velge om REMA 1000 skal behandle personopplysninger om deg. Det gjelder eksempelvis profilering for å gi deg personalisert innhold og markedsføring, eller for å gi deg Personlig Priskutt. Behandling av personopplysninger og tilbaketrekking av samtykke er regulert i Vilkårene punkt 8.

2.7 Du kan når som helst slette Brukeren din i REMA-appen. Dersom du sletter Brukeren, vil alle tilhørende data, bonus, kampanjer og Personlig Priskutt slettes. Du bør derfor bruke opp utestående bonus før du sletter Brukeren. Utestående bonus blir ikke utbetalt eller på annen måte erstattet. Du kan lese mer om dette i Vilkårene punkt 5.2.9.

2.8 REMA 1000 forbeholder seg retten til å slette Brukeren din dersom:

  • vi mistenker at det opprettes flere Brukere tilknyttet samme person,
  • vi mistenker at Brukeren benyttes til kommersielle formål, eksempelvis videresalg eller næringsvirksomhet,
  • du har oppgitt falsk, ufullstendig eller misvisende informasjon,
  • det foreligger andre saklige grunner, eksempelvis brudd på Vilkårene eller misbruk av tjenestene som tilbys i REMA-appen.

2.9 Før vi eventuelt sletter Brukeren din, vil vi midlertidig sperre den for å undersøke forholdene. Undersøkelsene kan inkludere blant annet at vi kontakter deg, at vi undersøker informasjonen du har oppgitt og at vi undersøker handlehistorikken din.

2.10 Hvis Brukeren slettes fordi ett av forholdene som er omtalt i Vilkårene punkt 2.8 påvises, kan du bli nektet å opprette ny. Opptjente bonus blir slettet sammen med Brukeren. Du kan lese mer om dette i Vilkårene punkt 5.2.9

3.1 Du må bekrefte identiteten din når du oppretter Bruker i REMA-appen. Dette gjøres ved hjelp av vår til enhver tid gjeldende autentiseringsløsning. Noen tjenester krever autentisering med høyere sikkerhetsnivå, eksempelvis BankID.

3.2 Du vil regelmessig måtte bekrefte identiteten din når du logger på REMA-appen. Dette er et tiltak for å sikre Brukeren din.

4.1 Dersom du ikke har smarttelefon eller ikke kan registrere bankkontonummeret ditt i REMA-appen, kan du bestille et fysisk kort for å registrere handleturene dine.

4.2 For å bestille et kort, må du først opprette en Bruker og godkjenne Vilkårene. Les mer om hvordan du bestiller kort her.

5.1 Generelt

5.1.1 REMA-appen gjør handleturen både enklere og billigere ved at:

  • du sparer penger gjennom generelle og personlige priskutt,
  • du kan tjene bonus og bruke bonus når du betaler for handleturen,
  • du kan lage handleliste og dele denne med andre som har Bruker i REMA-appen,
  • du får oversikt over handlehistorikken din.

5.2 Bonus

5.2.1 Du tjener bonus når du handler varer og tjenester som er omfattet av bonusordningen og registrerer handleturen med REMA-appen (se punkt 5.4).

5.2.2 Noen ganger kan du tjene ekstra bonus ved å kjøpe varer og tjenester som er omfattet av egne kampanjer.

5.2.3 Hvilke varer som gir deg mulighet til å tjene bonus og bonusens størrelse, vil kunne endre seg. Du finner oppdatert informasjon om bonus i REMA-appen og på rema.no.

5.2.4 Bonus rundes opp eller ned til nærmeste hele tall i tråd med alminnelige regnskapsregler.

5.2.5 Bonus kan brukes til å betale for varer og tjenester som tilbys i REMA 1000-butikkene eller av REMA 1000.

5.2.6 Bonus kan ikke kjøpes.

5.2.7 Bonus er personlig og kan ikke overdras til andre kunder eller tredjepart.

5.2.8 Ubrukt bonus utløper etter 3 år fra opptjeningsdatoen. Du vil få beskjed før bonusen din utløper, slik at du får brukt opp alt.

5.2.9 Utestående bonus blir ikke utbetalt eller på annen måte erstattet dersom du sletter Brukeren din eller dersom den blir slettet fordi ett av forholdene som er omtalt i punkt 2.8 påvises. Dette gjelder også dersom du oppretter en ny Bruker på et senere tidspunkt.

5.3 Handleliste

5.3.1 Handleliste gjør det mulig for deg å lage og dele handlelister med andre som har Bruker i REMA-appen, slik at dere kan samarbeide om handlelisten. Du kan når som helst slette eller endre dine handlelister, eller slutte å dele dem.

5.3.2 Handleliste skal hjelpe deg med planlegging og gjennomføring av handleturer, samt for å lagre oppskrifter og til andre nyttige og relaterte formål. REMA 1000 vil gjennomføre stikkprøvekontroller for å sikre at tjenesten brukes i henhold til Vilkårene. Ved mistanke om brudd på Vilkårene eller at handleliste brukes for straffbare forhold, kan handlelistene dine bli gjenstand for nærmere analyse. Brudd på

5.3.3 Vilkårene kan føre til at Brukeren din blir slettet, se nærmere i pkt. 2.8.

5.3.4 Hvis noen har delt en handleliste med deg, kan du når som helst forlate handlelisten i REMA-appen.

5.3.5 Når du bruker handleliste, gir vi deg forslag til varer som ofte kjøpes sammen med varene du har lagt til i handlekurven. Disse forslagene er basert på anonymiserte data om kjøpemønstre, og er ikke knyttet til deg som person.

5.3.6 Vi vil også gi deg tilpassede søkeforslag basert på handlehistorikken din.

5.3.6 Du kan personalisere handlelisten blant annet ved å legge til bilder. Bildet vises til de du deler handlelisten med. Du er ansvarlig for å innhente samtykke fra dem som er avbildet. Upassende bilder vil bli blokkert. REMA 1000 bruker ikke dine bilder til andre formål enn for å personalisere handlelistene dine.

5.4 Registrering av handletur

5.4.1 Du registrerer handleturene dine i REMA-appen ved å skanne strekkoden fra appen før du betaler i kassen, eller ved å registrere ett eller flere betalingsmidler i REMA-appen. Når du bruker ett av de registrerte betalingsmidlene for å betale, blir handleturen registrert uten at du må skanne strekkoden. Du kan bare registrere betalingsmidler som du selv eier.

5.4.2 Om du betaler handleturen med ulike betalingsmidler, eller du betaler med mobilbetaling eller smartklokke som ikke kan identifiseres i kassen, må du skanne strekkoden i appen før hver delbetaling.

5.4.3 Dersom du bruker Skann & Betal, blir handleturene dine automatisk registrert. Skann & Betal er nærmere beskrevet i Vilkårene punkt 5.5.

5.4.4 Det er ikke mulig å registrere en handletur i ettertid.

5.5 Skann & Betal

5.5.1 Skann & Betal-funksjonen lar deg skanne og betale varer i REMA-appen på egenhånd.

5.5.2 Skann & Betal er tilgjengelig i utvalgte REMA 1000-butikker. Du finner en oversikt over butikkene her.

5.5.3 Skann & Betal aktiveres ved å skanne butikkens QR-kode eller skrive koden “skann” i REMA-appen.

5.5.4 For å starte en handletur må du enten skanne butikkens QR-kode, eller gi REMA-appen tilgang til lokasjonsdata fra din mobiltelefon. Dersom du bruker lokasjonsdata, kan handleturen startes ca. 100 meter fra en REMA 1000-butikk som tilbyr Skann & Betal.

5.5.5 Handleturen avsluttes ved å betale i REMA-appen og skanne QR-koden du får i appen i skanneren ved utgangen.

5.5.6 Hvis du ikke ønsker å betale i REMA-appen, kan du overføre handlekurven med dine skannede varer til en selvbetjent eller betjent kasse og betale der.

5.5.7 For å kjøpe alkohol, tobakk og legemidler, må du være over aldersgrensen som gjelder for produktet og du må vise gyldig legitimasjon til en ansatt i REMA 1000-butikken.

5.5.8 Du er selv ansvarlig for at varene dine er skannet og betalt før du forlater REMA 1000-butikken. Når varene er betalt får du en bekreftelse i REMA-appen. Dersom du ikke får en slik bekreftelse, må du kontakte en ansatt i butikken.

5.5.9 Du er ansvarlig for betalinger som gjennomføres i REMA-appen og må selv sikre at uvedkommende ikke får tilgang til appen.

5.5.10 Hvis du mener at Skann & Betal har gjennomført en betaling du ikke har godkjent, må du melde fra til oss ved å fylle ut kontaktskjemaet som du finner her. Du må også melde fra til din kortutsteder. Det samme gjelder dersom du mister eller blir frastjålet din mobiltelefon, eller dersom du har mistanke om uberettiget bruk av REMA-appen. Da vil vi sperre Brukeren i REMA-appen inntil videre. Vi kan ikke sperre kortene du har registrert i REMA-appen.

5.5.11 Vi gjennomfører kontroller for å forebygge svinn og for å forsikre oss om at Skann & Betal brukes i samsvar med Vilkårene. Du kan bli valgt ut til kontroll og plikter å bistå med å gjennomføre kontrollen.

5.5.12 REMA-appen er et personlig verktøy. Skann & Betal-funksjonen skal derfor ikke brukes for kommersielle formål.

5.6 Priskutt for alle Brukere

5.6.1 Når du bruker REMA-appen får du priskutt på utvalgte varer. Hvilke produkter som gir deg priskutt, betingelsene for å få generelle priskutt eller størrelsen på priskuttet vil kunne endre seg. Du finner oppdatert informasjon i REMA-appen.

5.6.2 Priskutt trekkes fra i kassen når du skanner strekkoden fra appen før du betaler i kassen, eller ved å betale med et betalingsmiddel som er registrert i REMA-appen. Alle priskutt og rabatter tar utgangspunkt i den til enhver tid gjeldende hylleprisen i din lokale REMA 1000-butikk. Vareutvalget kan variere fra butikk til butikk, og vi tar forbehold om at varer kan være utsolgt.

5.7 Personlig Priskutt

5.7.1 Personlig Priskutt er informasjon og tilbud på varer i REMA 1000-butikkene som er skreddersydd til dine behov og din profil.

5.7.2 Profilering betyr at vi analyserer dine personopplysninger, som alder, kjønn, bosted, kjøpshistorikk, preferanser, interesser og atferd i appen, for å tilpasse forslag, Personlig Priskutt og markedsføring til deg. Behandling av personopplysninger og tilbaketrekking av samtykke er regulert i Vilkårene punkt 8.

5.7.3 Størrelsen på Personlig Priskutt fastsettes av REMA 1000 og vi forbeholder oss retten til å endre rabattens størrelse.

5.7.4 Personlig Priskutt er gyldige fra den dagen de publiseres og de påfølgende seks dagene, med mindre annet er spesifisert under gyldighet og kampanjeperiode. Priskuttene kan brukes flere ganger i perioden. Hvor ofte det gis tilbud om Personlig Priskutt og antall tilbud, vil variere. Du vil som et minimum motta Personlig Priskutt en gang i uken.

5.7.5 Personlig Priskutt kan gjelde enkeltprodukter eller produktkategorier. Priskuttene er personlige fordi de er tilpasset nettopp deg. Hvilke varer du får Personlig Priskutt på, velges ved hjelp av en automatisert analyse av ditt handlemønster, og REMAs antakelser om dine preferanser og behov. Slike antakelser kan være basert på din personlige handlehistorikk og på hva andre, sammenlignbare kunder, handler. Det betyr at du kan få rabatt både på varer du kjøper ofte og på spennende nyheter og andre produkter som vi tror du vil oppleve som relevante for deg.

5.7.6 Personlig Priskutt gjelder ikke for alkohol, tobakk, medisiner, morsmelkerstatning, gavekort, pengespill, produkter og tjenester solgt på vegne av tredjepart (eks. kontantkort), plastbæreposer, eller andre varer som REMA 1000 ikke gir priskutt på av lovmessige eller andre grunner. De gjelder heller ikke for varer uten strekkode og som derfor blir slått inn i kassen manuelt.

5.7.7 Du må betale varene med en betalingsløsning som er registrert i i REMA-appen eller skanne din unike strekkode i kassen for å få det personlige priskuttet.

5.7.8 Du må aktivere Personlig Priskutt før bruk.

5.7.9 For å få Personlig Priskutt, må du samtykke til Personlig Priskutt i REMA-appen. Behandling av personopplysninger og tilbaketrekking av samtykke er regulert i Vilkårene punkt 8.

5.8 Markedsføring og nyhetsbrev

5.8.1 Du vil motta generell informasjon og tilbud på varer og andre produkter og tjenester, samt informasjon om i hvilke butikker tilbudene gjelder i. Vi kan også gi deg tilbud på de samme varene du har handlet tidligere og som står på oversikten over dine registrerte handleturer i REMA-appen. Du vil kunne motta generell informasjon og tilbud i appen, per post, gjennom digital annonsering og elektroniske kommunikasjonskanaler som SMS og epost. Skru på pushvarsler hvis du ønsker det. Du vil ikke motta informasjon og tilbud fra våre samarbeidspartnere (utover de andre REMA-selskapene) med mindre eller du har samtykket til det.

5.8.2 Du kan reservere deg mot slik markedsføring ved å endre innstillingene i Brukeren i REMA-appen, eller ved å følge lenke for reservasjon i den enkelte henvendelse. Du vil fortsatt kunne bruke REMA-appen som vanlig selv om reserverer deg mot markedsføring.

5.8.3 Hvis du samtykker til det, vil vi sende nyhetsbrev og kundeavis til deg med informasjon om blant annet nyheter og tilbud.

5.8.4 Behandling av personopplysninger og tilbaketrekking av samtykke er regulert i Vilkårene punkt 8.

6.1 REMA 1000 forbeholder seg retten til å endre Vilkårene. Det kan eksempelvis være hvilke produkter som er rabatterte, betingelsene for å få rabatt eller rabattens størrelse.

6.2 Du vil få informasjon om endringer i Vilkårene i god tid før de trer i kraft. Du kan når som helst slette Brukeren dersom du er misfornøyd med eventuelle endringer. Les mer om sletting av Bruker i Vilkårene punkt 2.7.

7.1 Du er ansvarlig for å gi oss korrekte opplysninger når du bruker REMA-appen. REMA 1000 er ansvarlig for å beskytte opplysningene mot blant annet uautorisert tilgang og endring.

7.2 Vi tar forbehold om trykkfeil, teknisk svikt, driftsstans og andre uforutsette hendelser. REMA 1000 er ikke ansvarlig for økonomisk tap som oppstår som følge av uforutsette feil og mangler i REMA-appens funksjonalitet og utforming, eller som følge av din generelle bruk. Skulle du oppleve problemer med appen, kan du sende e-post til kontakt@rema.no.

7.3 Du er ansvarlig for å holde deg oppdatert om Vilkårene, samt å sikre brukerkontoen din og gi korrekte personopplysninger. Vi gir informasjon om endringer i samsvar Vilkårene punkt 6.2.

8.1 REMA 1000 behandler personopplysninger om Brukerne av REMA-appen. Du kan lese om hvordan vi behandler personopplysninger i vår personvernerklæring.

8.2 Du kan gi og trekke tilbake samtykker til behandling av personopplysninger ved å endre innstillingene i din profil i REMA-appen.

9.1 Vilkårene er regulert av norsk rett.

9.2 Partene skal forsøke å løse tvister i minnelighet gjennom dialog og forhandlinger. Dersom løsning ikke oppnås innen rimelig tid, kan hver av partene bringe tvisten inn for de alminnelige domstolene.

Dersom du har spørsmål om REMA-appen eller disse Vilkårene, kan du kontakte kundeservice ved å sende e-post til kontakt@rema.no.

Tidligere hadde REMA ett sett brukervilkår for digitale tjenester og ett sett brukervilkår for Æ. Disse ble gjennomgått og oppdatert i sin helhet i forbindelse med lanseringen av REMA-appen. Resultatet av gjennomgangen er at brukervilkårene som tidligere gjaldt er samlet i ett sett vilkår, språket er forenklet for å gjøre det enklere å forstå vilkårene som gjelder når REMA-appen brukes og det er inntatt vilkår for de nye tjenestene som ble lansert i REMA-appen, inkludert handleliste, bonus og allergenvarsel. Siste endring er gjort 03.02.2025.

Illustrasjon av personvern i REMA 1000

Personvernerklæring for REMA 1000

Personvernopplysningsloven og personvernforordningen (heretter kalt “personvernregelverket”) skal beskytte personer når det behandles personopplysninger om dem og sikre at behandlingen er lovlig. I REMA 1000 er kunden vår «øverste sjef». Vi tar personvernet ditt på alvor og behandler personopplysningene dine i samsvar med personvernregelverket.

Med personopplysninger menes alle opplysninger som direkte eller indirekte kan identifisere deg. Eksempler på personopplysninger er navn, e-postadresse, telefonnummer og kontonummer.

Personvernregelverket gir deg flere rettigheter som du kan bruke når andre behandler personopplysninger om deg. Denne personvernerklæringen skal gi deg den informasjonen du trenger for å forstå hvorfor og hvordan REMA 1000 Norge AS, (organisasjonsnummer 982 254 604), (“REMA 1000”/”vi”/”oss”) behandler personopplysninger, og gjøre deg i stand til å bruke dine rettigheter.

Personvernerklæring

REMA 1000 er behandlingsansvarlig for innsamling og behandling av personopplysninger som skjer gjennom vår hjemmeside, appen til REMA 1000 (“REMA-appen”), REMA 1000 sine profiler i sosiale medier og kundeservice. Det betyr at vi er ansvarlig for å sikre at behandling av personopplysninger skjer i tråd med personvernregelverket.

Dersom du har spørsmål om hvordan vi behandler personopplysninger, kan du sende e-post til kontakt@rema.no.

REMA 1000 er ikke behandlingsansvarlig for behandling av personopplysninger som skjer hos en REMA 1000-kjøpmann. Årsaken til det er at en REMA 1000-kjøpmann driver sin egen butikk som er tilknyttet REMA 1000 sin merkevare. Kjøpmannen er derfor behandlingsansvarlig for eksempelvis kameraovervåkning i butikken.

REMA 1000 inngår databehandleravtale med alle som behandler personopplysninger på våre vegne. Databehandleravtalen gir oss kontroll over personopplysningene og fastsetter at databehandleren kun kan behandle personopplysninger på den måten vi ønsker.

Vi bruker databehandlere for ulike behandlingsaktiviteter som er nødvendig for at vi skal kunne levere tjenester til våre kunder:

  • Hjemmesiden rema.no leveres av Simpleness, som også samler inn personopplysninger på våre vegne ved hjelp av cookies/informasjonskapsler.
  • REMA-appen leveres og driftes av Extenda Retail og Shortcut.
  • Vi bruker tjenester fra Matomo Analytics for å analysere hvordan kundene bruker rema.no og REMA-appen.
  • Kundesystemet vi bruker leveres av Extenda Retail.
  • Aera leverer betalingsløsningen vi bruker.
  • Schibsted Media AS og Amedia AS behandler personopplysninger på våre vegne når vi benytter deres markedsføringstjenester.
  • Vi bruker flere forskjellige systemer når vi har dialog med kunder:
  • Vi bruker Agora Sprout for å besvare og dokumentere dialog på sosiale medier
  • Vi bruker Social Boards for å besvare og dokumentere dialog på chat og telefon
  • Vi bruker Service Now for å besvare og dokumentere dialog på e-post og webskjema
  • Vi måler effekt av markedsføringskampanjer. Personopplysninger anonymiseres før analysene gjennomføres. Vi bruker en tjeneste levert av Snowflake Inc. for dette formålet, mens Crisp AS gjennomfører analyser basert på de anonymiserte opplysningene.

Du kan få fullstendig oversikt over våre databehandlere ved å sende e-post til kontakt@rema.no.

Noen ganger har vi felles behandlingsansvar sammen med en eller flere av våre samarbeidspartnere, eksempelvis et mediehus. Informasjon om hvilke slike samarbeid vi har, og hvilke rettigheter du har overfor oss og den andre behandlingsansvarlige, kan til enhver tid finnes her.

Som utgangspunkt instruerer vi våre databehandlere til å lagre personopplysninger innenfor EØS. Noen ganger kan personopplysninger likevel bli overført til land utenfor EØS eller personer som oppholder seg utenfor EØS kan få tilgang til personopplysninger, eksempelvis når vi mottar support eller fordi en tjeneste kun leveres fra et land utenfor EØS. Disse landene sikrer ikke alltid like godt personvern som personvernregelverket gjør.

Hvis EU-myndighetene har vurdert at det aktuelle landet sikrer et nivå av personvern som i det vesentlige tilsvarer nivået i EØS, kan vi fritt overføre personopplysninger dit. I andre tilfeller inngår vi en avtale som skal sikre dine rettigheter og ditt personvern. Avtalen vi bruker, er godkjent av EU-myndighetene.

Vi overfører personopplysninger til Israel og USA. EU-myndighetene har vurdert at Israel sikrer et nivå av personvern som i det vesentlige tilsvarer det som sikres i EØS. EU og USA har inngått en avtale om utveksling av personopplysninger til amerikanske virksomheter som sertifiseres under avtalen.

Vi har utnevnt et personvernombud som bistår med å ivareta rettighetene dine når REMA 1000 behandler personopplysninger om deg. Personvernombudet kontrollerer også at vi behandler personopplysningene i tråd med personvernregelverket. Du kan kontakte personvernombudet ved å sende e-post til personvernombud@rema.no.

6.1 REMA-appen

6.1.1 Hvordan samler vi inn personopplysninger om deg?
I de aller fleste tilfellene samler vi inn personopplysningene direkte fra deg, eksempelvis når du oppretter en brukerkonto (“Bruker”) eller når du bruker REMA-appen.

Noen ganger samler vi inn personopplysninger fra tredjeparter, som våre samarbeidspartnere eller offentlig tilgjengelige kilder, eksempelvis hvis det er nødvendig for å levere en tjeneste gjennom REMA-appen eller gi informasjon om disse, for å oppfylle våre forpliktelser overfor deg, eller når du har samtykket til at vi kan profilere deg. De kontaktopplysningene vi eventuelt henter inn, er navn, postadresse og epostadresse.

6.1.2 Opprette bruker
Når du oppretter en Bruker må du dele navnet og telefonnummeret ditt. Vi bruker telefonnummeret ditt for å lage en unik bruker-ID som identifiserer deg når du logger deg på Brukeren i REMA-appen. Vi bruker også telefonnummeret for å undersøke om du allerede har en Bruker.

Du må bekrefte identiteten din når du oppretter Bruker i REMA-appen. Dette gjøres ved hjelp av vår til enhver tid gjeldende autentiseringsløsning. Vi deler personopplysninger med vår leverandør, slik at autentiseringen kan gjennomføres.

Vi behandler disse personopplysningene fordi det er nødvendig for å inngå og oppfylle en avtale med deg. Vi sletter personopplysningene når du sletter brukeren din.

Vi spør også om du vil dele e-postadressen din med oss. Den bruker vi for å sende deg nyhetsbrev og kundeavis, og for å identifisere deg for markedsføringsformål. Det er frivillig å dele e-postadressen med oss, og du kan når som helst fjerne den fra profilen din eller trekke tilbake samtykke til å motta nyhetsbrev og kundeavis.

6.1.3 Administrere Brukeren din
Vi bruker telefonnummeret og bruker-ID for å identifisere deg når du logger deg inn i REMA-appen og for å administrere Brukeren din. Vi kan bruke mobilnummeret ditt til blant annet å sende deg driftsmeldinger ved tekniske problemer, kontakte deg ved produktfeil, svare deg på henvendelser eller for å identifisere deg hvis du ønsker å bruke dine rettigheter etter personvernregelverket.

Vi behandler telefonnummeret og bruker-ID for disse formålene fordi det er nødvendig for å oppfylle avtalen vi har inngått med deg.

Du kan når som helst slette Brukeren. Det gjør du i profilen i REMA-appen. Før du sletter Brukeren bør du lese om hva det betyr for opptjent bonus og Personlige Priskutt. Du finner informasjon om det i brukervilkårene.

6.1.4 Hvordan du bruker REMA-appen
Vi lagrer Advertiser-ID og «app event data» for å analysere bruken av REMA-appen og for å optimalisere teknisk drift av appen. Advertiser-ID er en unik brukeridentifikator som tildeles mobile enheter eller operativsystem. “App event data” er informasjon som samles inn når brukere interagerer med en app. Dette kan inkludere hvilke funksjoner som brukes, hvor ofte appen åpnes, hvordan du navigerer i appen og om du gjennomfører kjøp etter en kampanje eller annen markedsføring som vi eller våre samarbeidspartnere har sendt deg.

Disse opplysningene behandler vi for å få innsikt i hvordan du bruker REMA-appen slik at vi kan avdekke feil, gjøre appen mer brukervennlig og videreutvikle nye tjenester. Du kan lese mer om tjenesteutvikling i kapittel 6.8.

Dersom du har samtykket til det, brukes Advertiser-ID og «app event data» til å sende tilpasset informasjon og tilbud i sosiale medier.

For å kunne sende deg pushvarsler gjennom REMA-appen, registrerer vi enhets-ID (device-ID) til mobiltelefonen din, nettbrettet ditt eller andre enheter du bruker appen fra.

Hvis du opplever problemer med REMA-appen, kan vår supporttjeneste be deg sende logg som viser hvordan du har brukt appen. Vi vil bruke loggen for å undersøke årsaken til problemene. Loggen inneholder blant annet bruker-ID, hva du brukte appen til før problemene oppstod, hvilke API-kall som er brukt, osv.

Vi behandler disse personopplysningene fordi det er nødvendig for å oppfylle avtalen vi har inngått med deg.

Hvis du har samtykket til profilering, kan vi også behandle opplysninger om hvordan du bruker REMA-appen for å profilere deg. Du kan lese mer om profilering i punkt 6.1.8 og i brukervilkårene.

6.1.5 Betalingsmidler og betalingsinformasjon
Du kan registrere ett eller flere betalingsmidler i REMA-appen. Hvis du gjør det og betaler med betalingsmiddelet, vil handleturene dine automatisk bli registrert slik at du oppnår bonus, Personlig Priskutt, samt andre priskutt.

Vi bekrefter identiteten din og kontrollerer at du eier eller er disponent av betalingsmiddelet du registrerer. Vi bruker ulike autentiseringsløsninger for ulike betalingsmidler. For å bekrefte identiteten din må vi utveksle de personopplysningene som er nødvendig for at leverandøren kan gjennomføre autentiseringen, eksempelvis telefonnummer og personnummer.

Hvilken betalingsinformasjon vi behandler, avhenger av hvilke betalingsmidler du registrerer i REMA-appen. Normalt inkluderer det kontonummer, kortnummer og annen informasjon som er nødvendig for å gjennomføre betaling. Vi kan kun se deler av kortnummeret ditt i våre systemer. Det er nødvendig å lagre betalingsinformasjon for at du skal kunne betale via REMA-appen og for at handlehistorikken din skal bli lagret.

Når du registrerer et betalingsmiddel i REMA-appen, vil vi motta og utlevere nødvendige betalingsopplysninger til den som har utstedt betalingsmiddelet og/eller sørger for betalingen. Dette kan for eksempel være banken din, Vipps eller BankID. Dersom du betaler i REMA-appen, vil dine betalingsopplysninger bli delt med vår betalingsleverandør, som også lagrer betalingstransaksjoner du gjennomfører.

Vi behandler disse personopplysningene fordi det er nødvendig for å oppfylle avtalen vi har inngått med deg.

Vi sletter betalingsmiddelet ett år etter at det sist var i bruk, eller når du sletter brukeren din. Du kan når som helst endre eller slette betalingsmidler i Brukeren. Vi vil så snart som mulig slette eventuelle personopplysninger som vi har lagret i forbindelse med din bruk av betalingsmiddelet og som ikke benyttes for andre formål i REMA-appen.

Noen opplysninger, eksempelvis transaksjonsdata, må vi lagre i fem år etter regnskapsårets slutt for å oppfylle våre forpliktelser etter regnskaps- og bokføringslovgivningen.

6.1.6 Handlehistorikk
Vi registrerer og lagrer handlehistorikken når du registrerer et kjøp i REMA-appen. Handlehistorikken din omfatter informasjon om blant annet:

  • Hvilken butikk du handlet i
  • Dato og tidspunkt for handelen
  • Hvilke varer du handlet og hvor mye du handlet av hver vare
  • Beløpet du handlet for
  • Betalingsmiddel
  • Hvis du har tatt i bruk Skann og Betal, registreres informasjon om start- og avslutningstidspunkt for handleturen.Vi vil også kunne samle inn og lagre informasjon om hvilke produkter du gis priskutt på. Dette inkluderer både generelle priskutt og Personlig Priskutt.

Vi behandler disse personopplysningene fordi det er nødvendig for å oppfylle avtalen vi har inngått med deg.

Hvis du har samtykket til det, bruker vi handlehistorikken til å utlede informasjon om deg og dine interesser, eksempelvis om hvor ofte du handler, hvilke dager du foretrekker å handle og hvilke produktkategorier du er mest interessert i. Du kan lese mer om profilering i punkt 6.1.8.

Vi sletter handlehistorikken etter tre år, eller når du sletter Brukeren din. Du kan når som helst selv be om sletting av handlehistorikken din. Vær oppmerksom på at dette innebærer at vi mister grunnlaget for å gi deg Personlig Priskutt.

Noen opplysninger må vi lagre i fem år etter regnskapsårets slutt for å oppfylle våre forpliktelser etter regnskaps- og bokføringslovgivningen. Det gjelder blant annet tidspunkt for kjøp, beløpet du handlet for og hvilke varer du kjøpte.

6.1.7 Skann & Betal

6.1.7.1 Bruk av Skann & Betal

Når du tar i bruk Skann & Betal må du lagre et betalingsmiddel i REMA-appen. Det må du gjøre selv om du allerede har registrert det samme betalingsmiddelet for andre funksjoner i appen. Det er nødvendig å behandle betalingsinformasjon for å sikre effektiv gjennomføring av betaling når du bruker Skann & Betal og for å håndtere eventuelle problemer som skulle oppstå ved betaling.

Vi bekrefter identiteten din og kontrollerer at du eier eller disponerer betalingsmiddelet når du registrerer et betalingsmiddel for å bruke Skann & Betal. Vi bruker ulike autentiseringsløsninger for ulike betalingsmidler. For å bekrefte identiteten din må vi utveksle de personopplysningene som er nødvendig for at leverandøren kan gjennomføre autentiseringen, eksempelvis telefonnummer og personnummer.

Når du bruker Skann & Betal registrerer vi følgende personopplysninger om deg:

  • Informasjon om start- og avslutningstidspunkt for handleturen.
  • Lokasjonsdata for å knytte handlekurven din til riktig butikk slik at du slipper å skanne QR-koden (kun dersom du samtykker til det).
  • Betalingsinformasjon som beskrevet i kapittel 6.1.5.Vi behandler disse personopplysningene fordi det er nødvendig for å oppfylle avtalen vi har inngått med deg.

Vi sletter personopplysningene når du sletter brukeren din.

6.1.7.2. Kundekontroll

Du kan bli valgt ut til kontroll når du bruker Skann & Betal. Vi gjennomfører kontroll for å forebygge svinn og sikre at du bruker tjenesten i tråd med brukervilkårene.

Vi lagrer disse opplysningene for å gjennomføre kontroll:

  • Antall kontroller du har vært med på
  • Tidspunktet for den siste handleturen og den siste kontrollen
  • Utfallet av tidligere kontroll
  • Bruker-ID
  • Opplysninger om din aktivitet i appen under handleturen, inkludert tidspunktet, om du legger til eller fjerner varer, om varene er betalt, osv.Opplysningene brukes også for å avgjøre når du velges ut til kontroll.

Vi behandler personopplysninger for kontrollformål fordi det er nødvendig for å forebygge svinn og sikre at Skann & Betal brukes i tråd med brukervilkårene. Vi har vurdert at dette er berettigede interesser som veier tyngre enn din rett til personvern.

Vi sletter personopplysningene når du sletter brukeren din.

6.1.7.3. Alderskontroll

Noen av personopplysningene som er listet opp ovenfor brukes til å gjennomføre alderskontroll dersom du kjøper aldersbestemte varer som alkohol, tobakk og legemidler. Vi gjennomfører alderskontroll for å oppfylle våre forpliktelser etter alkohol- og tobakkslovgivningen. Det betyr at det er fastsatt i lov at vi kan behandle personopplysningene som er nødvendig for å gjennomføre alderskontroll.

Vi sletter personopplysningene etter seks måneder.

6.1.8 Profilering og segmentering

6.1.8.1. Profilering

Hvis du samtykker til det, bruker vi handlehistorikken for å lage en personprofil som sier noe om dine preferanser og for å få informasjon om hvilke produkter du har fått priskutt, inkludert Personlig Priskutt, på.

Profilen utarbeides ved at vi analyserer handlehistorikken din, hvordan du bruker REMA-appen og personopplysninger som vi får fra tredjeparter.

Analysen hjelper oss å gjøre antakelser om eksempelvis:

  • Alder
  • Kjønn
  • Antall personer i husstanden din
  • Bostedsområde
  • Hvor ofte du er inne i applikasjonen
  • Hvilke produktkategorier du er mest opptatt av, eksempelvis brød og bakevarer
  • Om kjøpet ditt skjer som respons etter en kampanje eller annet markedsføringstiltak
  • Hvilken butikk du foretrekker å handle i

Vi bruker profilen for å gi deg Personlig Priskutt og personalisert markedsføring. På sikt vil vi også bruke profilen for å gi deg forslag til varer du bør huske å handle. Vi bruker også innsikt fra profilene for å utvikle nye varer og tjenester.

Vi kan kun profilere deg dersom du samtykker til det. Du kan når som helst gi eller trekke tilbake samtykke til profilering i REMA-appen.

Vi sletter profilen når du trekker tilbake samtykket ditt, eller når du sletter brukeren din.

6.1.8.2 Segmentering
Vi bruker anonymiserte personopplysninger, eksempelvis basert på handlehistorikk og hvordan du bruker REMA-appen, for å identifisere kundesegmenter, kartlegge trender og forbedre tjenestetilbudet. Personopplysningene anonymiseres før de brukes for disse formålene.

6.1.9. Personlige Priskutt

Hvis du samtykker til det, vil vi gi deg Personlige Priskutt. Med personlig priskutt mener vi informasjon og tilbud på varer i REMA 1000-butikkene som er skreddersydd til dine behov og din personprofil. Fordi priskuttene er basert på din profil, er de skreddersydd til deg. Du kan lese mer om profilering i kapittel 6.1.8.

Du mottar informasjon om Personlige Priskutt i forskjellige kanaler. Noen ganger gir vi deg informasjon direkte i REMA-appen, ved hjelp av pushvarsel på mobiltelefon eller på SMS. Andre ganger mottar du Personlig Priskutt som personalisert markedsføring gjennom ulike medie- og kommunikasjonskanaler. Eksempler på medie- og kommunikasjonskanaler er Schibsted og Amedia.

Når vi skal gi deg Personlige Priskutt i andre medie- eller kommunikasjonskanaler enn REMA 1000 sine egne, må telefonnummeret ditt deles og sammenstilles med telefonnumre hos den aktuelle medie- eller kommunikasjonskanalen slik at vi er sikre på at markedsføringen når akkurat deg. Vi kan også bruke e-postadresse for dette formålet dersom du har samtykket til det.

Delingen skjer ved at telefonnummeret ditt gjøres tilgjengelig i en digital løsning som hverken REMA 1000 eller medie- eller kommunikasjonskanalen har adgang til. I den digitale løsningen sammenlignes kundelistene, og medie- eller kommunikasjonskanalen kan deretter rette markedsføring mot de av REMA 1000 sine kunder som også er registrert hos medie- eller kommunikasjonskanalen. I disse tilfellene er vi felles behandlingsansvarlig sammen med medie- eller kommunikasjonskanalen. Vi har inngått en avtale som regulerer våre forpliktelser og sikrer dine rettigheter etter personvernregelverket. Du kan lese mer om hvem vi har felles behandlingsansvar med her.

I andre tilfeller kan medie- eller kommunikasjonskanalen opptre som en databehandler på våre vegne. Da inngår vi en databehandleravtale som sikrer at vi har kontroll over personopplysningene.

Vi kan også bruke opplysninger om deg som medie- eller kommunikasjonskanalen har samlet inn, for eksempel for å gi deg personlige priskutt som er spesielle for området hvor du bor.

De personopplysningene vi kan dele for dette formålet er registreringsopplysninger, tekniske identifikasjons- og brukerdata (for eksempel Advertiser-ID og «app event data») samt kjøps- og brukshistorikk og andre data som er relevante for å kunne tilby deg Personlig Priskutt.

Vi måler effekten av en kampanje etter at den er gjennomført. Det gjør vi ved hjelp av anonyme opplysninger om kjøpene som gjennomføres av kundene som har mottatt markedsføring om personlige priskutt.

6.1.10. Handleliste

For at handleliste skal være et effektivt verktøy for deg, bruker vi handlehistorikken din for å gi deg tilpassede søkeforslag. Vi kan behandle handlehistorikken din for dette formålet fordi vi har en berettiget interesse i å gi deg en best mulig brukeropplevelse. Vår vurdering er at behandlingen kun innebærer et begrenset inngrep i din rett til personvern, og at vår berettigede interesse veier tyngst.

Når du deler en handleliste med andre, vil disse kunne se hvilke varer du har lagt til, notatene du har skrevet, navn og bildet du har valgt på profilen din, samt bildet du har lastet opp i listen. Husk at du må be om samtykke dersom du laster opp bilder av andre enn deg selv.

Du kan når som helst slette en handleliste du har opprettet, også når du har delt den med andre.

Det er frivillig å delta i en handleliste som noen deler med deg og du kan når som helst forlate handlelisten.

REMA gjennomfører stikkprøvekontroller for å sikre at handlelisten kun brukes for de formålene som er beskrevet i brukervilkårene. Ved mistanke om misbruk eller at handlelisten brukes for straffbare forhold, kan handlelistene dine bli gjenstand for nærmere analyse.

6.1.11. Allergenvarsel

Vi tilbyr en allergenvarslingstjeneste i REMA-appen. Tjenesten fungerer slik at du mottar varsler dersom en vare inneholder allergener som du har oppgitt at du ønsker å unngå. Det er helt frivillig å legge inn informasjon om allergener du vil unngå, og du kan når som helst fjerne informasjonen.

Informasjonen om hvilke allergener du ønsker å unngå, kan gi innsikt i din helsetilstand. Vi bruker derfor ikke informasjon om allergener til andre formål enn å varsle deg om allergener som du selv har informert oss om at du vil unngå.

Vær oppmerksom på at produktinformasjonen kan inneholde feil eller mangler. Vi anbefaler derfor å sjekke ingrediensene på varen grundig. Det er viktig å bruke informasjonen med varsomhet, spesielt under matlaging.

6.1.12. Fysisk kort

Dersom du bruker fysisk kort i stedet for REMA-appen, registrerer vi bostedsadressen din i tillegg til de andre personopplysningene vi trenger for å administrere Brukeren din.

6.1.13. Markedsføring

Alle brukere av REMA-appen vil motta informasjon om tilbud og tjenester i REMA 1000, og priskutt på varer du har handlet tidligere. Du vil kunne motta generell informasjon og priskutt i REMA-appen, per post, gjennom digital annonsering og elektroniske kommunikasjonskanaler som SMS og epost. Hvis du aksepterer bruk av pushvarsling, vil du også kunne motta markedsføring på den måten.

Vi sender deg slik generell markedsføring fordi vi har en berettiget interesse i å markedsføre varer og tjenester til våre kunder. Du kan når som helst reservere deg mot markedsføring, eller begrense markedsføringen til enkelte kanaler. Det gjør du i Brukeren din, eller i den enkelte markedsføringshenvendelse. Du kan bruke REMA-appen som normalt selv om du reserverer deg mot markedsføring. Du finner alltid generell informasjon i REMA-appen.

Dersom du har samtykket til Personlige Priskutt, vil du motta markedsføring som er tilpasset din profil. Du kan lese mer om personlig priskutt i punkt 6.1.9 og profilering i punkt 6.1.8.

6.2. Konkurranser

Vi behandler personopplysninger om deg for å invitere deg til å delta i konkurranser og dersom du velger å delta i en konkurranse. Eksempelvis kan vi bruke brukshistorikken din for å plukke deg ut til å delta i en konkurranse, og vi vil bruke kontaktinformasjon for å kommunisere med deg.

Vi behandler disse personopplysningene fordi vi har en berettiget interesse i å invitere deg til konkurranser. Hvis du velger å delta i en konkurranse, samtykker du til at vi kan behandle de personopplysningene som er nødvendig for å gjennomføre konkurransen.

Opplysninger som du oppgir for å delta i en konkurranse slettes når konkurransen er gjennomført, med mindre vi har en god grunn til å oppbevare opplysningene videre. Det kan eksempelvis være for å oppfylle våre forpliktelser etter regnskaps- og bokføringslovgivningen.

6.3. Spørreundersøkelser

Hvis du har samtykket til det, bruker vi dine personopplysninger til å gjennomføre spørreundersøkelser. Eksempelvis bruker vi kontaktopplysningene dine for å kommunisere med deg, og vi bruker handlehistorikken din som grunnlag for å sende deg en spørreundersøkelse eller bestemme innholdet i spørreundersøkelsen.

Hvis du velger å delta i spørreundersøkelsene, samler vi inn og lagrer informasjon som du oppgir i undersøkelsen eller konkurransen. Hvis spørreundersøkelsen er anonym, kan vi ikke koble svarene til deg.

Dersom du har samtykket til å delta i spørreundersøkelser, vil vi dele enkelte av personopplysningene dine med tredjeparter. Det kan eksempelvis være deling av kontaktinformasjon med tredjepart som står for kommunikasjonen (sender ut spørreundersøkelser eller mottar svarene), eller deling av andre opplysninger (eksempelvis handlehistorikk) med samarbeidspartnere som bistår oss med gjennomføring eller analyse av spørreundersøkelsene.

Hvis du har samtykket til Personlige Priskutt, kan invitasjon til deltakelse i en spørreundersøkelse være basert på profilen din. I så tilfelle kan dine svar og opplysninger om din deltakelse i spørreundersøkelsen brukes til å bygge profilen din. Du kan lese mer om profilering i kapittel 6.1.8.

Du kan motta spørreundersøkelser direkte i appen, per post og i elektroniske kommunikasjonskanaler som pushvarsler i REMA-appen og SMS.

Besvarelsene vil bli brukt til å forbedre kundeopplevelsen i våre butikker og utvikle vårt tjenestetilbud.

6.4. Nyhetsbrev og kundeavis

Vi sender nyhetsbrev og kundeavis til alle kunder som samtykker til det. Dersom du har en bruker i REMA-appen, vil vi da også registrere e-postadressen din. Du kan når som helst trekke tilbake samtykke til å motta nyhetsbrev. Det gjør du enten i REMA-appen eller i den enkelte utsending.

6.5. Hjemmesiden

For at hjemmesiden vår, rema.no, skal fungere, bruker vi cookies/informasjonskapsler. Du kan lese mer om hvordan vi bruker cookies/informasjonskapsler i vår cookie-erklæring, som du finner her.

6.6. Bruk av Gratis internett i REMA-butikkene

  • Når du bruker Gratis internett i en REMA-butikk, registreres hva du benytter tjenesten til, og hvordan tjenesten blir benyttet. Dette inkluderer all datatrafikk som går til og fra din enhet. Vi kan dermed se hvilke nettsider og apper du benytter, men ikke hva du gjør på disse sidene og appene. Opplysningene brukes også for å sikre normal og stabil IT-drift, for å forebygge misbruk og svindel, samt for å forbedre tjenesten.

Følgende opplysninger samles inn:

● Enhetens MAC-adresse (unik pr. enhet) og IP-adresse

● Navnet du har satt på enheten

● Tidspunkt

● Geografisk posisjon – som følge av IP-adresse eller andre former for geolokalisering

● Aktivitet på nettverk, herunder nettadresser, datatrafikk, og tilhørende loggdata. Datatrafikk lagres ikke.

● Andre opplysninger som du deler når du bruker ulike tjenester, med formål å overføre data i nettverket mellom din enhet og tjenesten du benytter.Gratis internett driftes av ulike leverandører som opptrer som databehandlere på våre vegne. —

● Gratis internett i en REMA-butikk leveres av flere leverandører:

  • Onitio Solutions: Ansvarlig for drift og forvaltning av infrastruktur i butikken samt tjenestens kvalitet, tilgjengelighet og funksjonalitet.
  • Telenor: Forestår all datakommunikasjon mellom butikk og internett.
  • SopraSteria: Logger og monitorerer data for å forbedre brukeropplevelse
  • Mnemonic: Monitorerering og håndterersikkerhetshendelser og sårbarheter

6.7. REMA 1000 i sosiale medier

REMA 1000 har profiler på Facebook, Instagram, X, LinkedIn, YouTube og TikTok. Når du interagerer med våre kontoer på sosiale medier, kan vi samle inn følgende typer personopplysninger:

  • Identifikasjonsopplysninger: Navn, brukernavn, profilbilde.
  • Kontaktopplysninger: E-postadresse, telefonnummer (hvis oppgitt).
  • Interaksjonsdata: Kommentarer, likes, delinger, meldinger.
  • Bruksdata: Informasjon om hvordan du bruker våre sosiale mediekontoer, inkludert tidspunkt og frekvens av interaksjoner.

Vi bruker et verktøy kalt Agora Pulse for å hente ut statistikk og håndtere henvendelser.

Vi gjør oppmerksom på at selskapene bak disse sosiale mediene også samler inn personopplysninger og bruker dem for egne formål når du besøker vår profil. Vi oppfordrer deg derfor til å lese deres personvernerklæring.

6.8. Tjenesteutvikling

Vi bruker brukerhistorikk fra REMA-appen, handlehistorikk, informasjon fra spørreundersøkelser og konkurranser, samt informasjon samlet inn fra tredjeparter,eksempelvis demografiske data, for å utvikle våre tjenester å vurdere etablering av nye butikker, optimalisere vareutvalget, vareplasseringer og driften av butikkene våre, til å måle responsen på våre priskutt og kampanjer, samt til å måle kvaliteten på og forbedre vårt tjenestetilbud og tjenestene vi allerede tilbyr.

Så langt det er mulig, anonymiserer vi personopplysningene før vi bruker dem til disse formålene. Det betyr at vi ikke kan knytte opplysningene til deg. Noen ganger må vi likevel bruke pseudonymiserte personopplysninger til disse formålene. Det betyr at opplysninger som direkte kan identifisere deg, eksempelvis navn, telefonnummer eller e-postadresse, fjernes og erstattes med en identifikator (eksempelvis en tallkode).

Vi behandler personopplysninger for disse formålene fordi vi har en berettiget interesse i å forbedre og utvikle butikkene og tjenestene til det beste for kundene våre.

Når du kontakter oss, behandler vi personopplysninger om deg for å besvare henvendelsen din og for å forbedre vår kundeservice. Vi behandler de opplysningene som du deler med oss, enten du kontakter oss via e-post, kontaktskjema eller sosiale medier. Det kan eksempelvis være navn, e-postadresse, telefonnummer og eventuelle andre opplysninger som du deler i henvendelsen din.

Hvis du har en Bruker i REMA-appen, kan vi behandle personopplysningene for å oppfylle avtalen med deg. Dersom du ikke har en Bruker i REMA-appen, kan vi behandle personopplysningene fordi vi har en berettiget interesse i å yte kundeservice til deg. Denne berettigede interessen veier tyngre enn dine interesser.

Vi anonymiserer kundedialog fortløpende etter 3 år

Personvernregelverket gir deg flere rettigheter som du kan bruke når det behandles personopplysninger om deg. I dette kapittelet kan du lese mer om disse rettighetene. Du kan bruke rettighetene dine ved å sende e-post til kontakt@rema.no.

8.1 Innsyn i egne personopplysninger

Du har rett til å kreve at REMA 1000 bekrefter om vi behandler personopplysninger om deg. Dersom vi behandler personopplysninger om deg, har du rett til å få innsyn i disse.

Du har kun rett til å få innsyn i opplysninger om deg selv. Derfor må vi være sikre på din identitet før vi kan sende kopi av personopplysningene til deg. Dette gjøres vet at du ber om innsyn via REMA-appen, under profil/vilkår og samtykker/se dine data.

8.2. Retting av personopplysninger

Du har rett til å få uriktige personopplysninger rettet. Vi skal rette personopplysningene så snart som mulig etter at du har kontaktet oss.

Du har også rett til å få ufullstendige personopplysninger utfylt eller supplert med tilleggsinformasjon.

8.3. Sletting av personopplysninger

Vi sletter personopplysninger når vi ikke lenger trenger dem for formålet de er samlet inn for. Slettefristene er beskrevet fortløpende i personvernerklæringen, under beskrivelsen av hver av tjenestene vi tilbyr.

I noen tilfeller har du rett til å få personopplysninger slettet. Det gjelder blant annet når du trekker tilbake samtykke som gir oss rett til å behandle personopplysninger eller når du protesterer mot behandlingen av personopplysninger, og det ikke foreligger tungtveiende grunner som gir REMA 1000 rett til å fortsette behandlingen.

8.4. Begrense behandlingen av personopplysninger

Begrensning av behandling av personopplysninger innebærer at REMA 1000 kun kan lagre personopplysningene. All annen behandling kan kun skje dersom du samtykker til det, dersom det er nødvendig for å beskytte en annens rettigheter, eller fordi det er nødvendig for å fastsette, gjøre gjeldende eller forsvare et rettskrav.

Du kan kreve at behandling av personopplysninger begrenses i disse tilfellene:

  • Du bestrider riktigheten av personopplysningene. Behandlingen kan da begrenses mens vi kontrollerer om personopplysningene er korrekte.
  • Behandlingen av personopplysninger er ulovlig, og du ikke ønsker at vi sletter personopplysningene.
  • Når vi ikke lenger trenger personopplysningene for å oppfylle våre formål, men du trenger dem for å fastsette, gjøre gjeldende eller forsvare et rettskrav.
  • Du har protestert mot behandlingen. Behandlingen skal da begrenses mens det kontrolleres om vår interesse i å behandle personopplysningene veier tyngre enn dine interesser.

8.5. Protestere mot behandling av personopplysninger

I noen tilfeller behandler vi personopplysninger om deg fordi vi har gjort en interesseavveining og kommet til at dine interesser ikke veier tyngre enn våre. I disse tilfellene kan du protestere mot behandlingen. Dersom protesten din gjør at vi ikke lenger kan behandle personopplysningene, skal vi slette dem. Det skal mye til for at vi kan fortsette å behandle personopplysningene dine, med mindre det er nødvendig for å fastsette, gjøre gjeldende eller forsvare et rettskrav.

8.6. Dataportabilitet

Hvis vi behandler personopplysninger om deg med grunnlag i samtykke eller en kontrakt, kan du be om å få overført opplysninger til deg selv eller til annen behandlingsansvarlig. Vi skal gi deg personopplysningene i et alminnelig maskinlesbart format.

8.7. Klage til Datatilsynet

Du kan klage til Datatilsynet dersom du mener at vi ikke behandler personopplysninger på en lovlig måte. Du finner informasjon om klagemulighetene på Datatilsynets hjemmeside.
Du kan gjerne kontakte oss eller REMAs personvernombud først, slik at vi kan forsøke å løse problemet.

Vi kan oppdatere denne personvernerklæringen fra tid til annen. Vi vil varsle deg om vesentlige endringer ved å publisere en oppdatert versjon på rema.no, hvis det er hensiktsmessig, ved å sende deg en e-post.

De ulike personvernerklæringene ble gjennomgått og oppdatert i sin helhet i forbindelse med lanseringen av REMA-appen. Resultatet av gjennomgangen er at personvernerklæringene som tidligere gjaldt er samlet i en felles erklæring, språket er forenklet for å gjøre det enklere å forstå hvorfor og hvordan vi behandler personopplysninger, og det er sikret at informasjonen som gis reflekterer de faktiske forholdene ved REMA 1000 sin behandling av personopplysninger.

Oppdateringene innebærer ingen endring i hvordan vi behandler personopplysninger, utover for å levere de nye tjenestene som lanseres i REMA-appen.