DLF-rapporten hevder at profilhusenes marginer har økt mye. Stemmer det?

I forbindelse med en dokumentar på NRK Brennpunkt 17. mars 2015 har Dagligvareleverandørenes forening bestilt en marginstudie fra Oslo Economics som hevder at profilhusenes marginer har økt mye fra 2011-2014.

REMA 1000 kjenner seg ikke igjen og ber om en uavhengig marginstudie for hele dagligvaremarkedet fordi matbransjen er gjenstand for mange meninger, mange myter og feilslutninger som altfor ofte får lov til å dominere debatten om konkurransesituasjonen i markedet. I tillegg til å gjennomføre en marginstudie bør den med et økonomisk utgangspunkt se på hele verdikjeden og hva slags betydning handels- og matpolitikken har for konkurransen i det norske markedet og marginene i de ulike delene av verdikjeden.

NorgesGruppen skriver på sine nettsider at rapporten ikke er representativ for dem, og at den har metodiske svakheter. SSBs tall gir et annet bilde, og NILF og flere andre uavhengige aktører har sett på problematikken, og konkludert annerledes.

 

Del artikkel