– Vi ønsker å gjøre verden til et litt bedre sted

Havva Kara Skogstø om REMA 1000 sitt engasjementet for EAT.

EAT hjelper REMA 1000 på veien mot en sunnere, smartere, enklere og gladere verden.

- Vi ønsker å gjøre verden til et litt bedre sted

Havva Kara Skogstø – Sjef for Miljø og Ansvarlige Innkjøp i REMA 1000

– Mitt mål hver eneste dag er å gjøre verden til et litt bedre sted, forteller Havva Kara Skogstø.
Etter litt over et år i stillingen som Sjef for Miljø og Ansvarlige innkjøp har mye endret seg.
– Jeg opplever i større grad at andre aktører hører på “lille” REMA 1000, og det er fordi vi tør å sette såkalte “umulige” mål og gjennomfører det vi har bestemt oss for sier Havva og tenker seg om;
– Jeg innser bare mer og mer; at selv om vi er bitte små i den store sammenhengen – er vi virkelig med på å utgjøre en forskjell. Og det er en fantastisk motivasjon og inspirasjon! De globale klimaendringene er et felles ansvar, der vi alle må bidra.

Krystallklare eiere
Ole Robert Reitan, administrerende direktør i REMA 1000, er klar i sin sak– har man ikke en miljøstrategi i dag, er man “ute av gamet” om 10 år.

– At våre eiere er krystallklare på forventningene om hva vi skal utrette i forhold til miljøsaken, gjør det veldig enkelt å jobbe frem gode strategier. Det gjør det også enklere å få med seg resten av organisasjonen – noe man er helt avhengig av, forklarer Havva.

EAT – en arena for å lære
REMA 1000 har støttet EAT siden oppstarten. Havva mener dette er en viktig arena å være med i.

– Det er andre gang at så mange ulike beslutningstakere er samlet under samme tak, og det gir en unik mulighet til å adressere utfordringer og diskutere løsninger. For REMA 1000 betyr dette både læring og at vi har en viktig plattform for å beslutte nye strategier, forteller Havva.

REMA 1000 har alltid vært dagligvarekjeden som gjør ting litt annerledes. – Det er viktig for oss å gjøre ting på vår måte – på REMA-måten. Det er da vi lykkes med gjennomføring i verdensklasse, smiler Havva.

Først i bransjen
REMA 1000 har vært først i bransjen med å fjerne palmeolje fra alle egen matvarer. Og standarden ble satt for en hel industri – nå er det lite bruk av palmeolje blant både kjeder og matprodusenter.

– Dette er et strålende eksempel på at det nytter! sier Havva. – Helt siden vi begynte å fjerne palmeolje i det små, har vi blitt møtt med mange motargumenter, og vi har kjempet vår sak – ikke alltid med vinning, men med visshet om at dette var bra for the greater good. Vi fortsatte å stå på vårt, og resultatene taler for seg selv, sier Havva. Men gårsdagens seire blir fort glemt i REMA 1000. Nå er det fullt fokus på å løse andre problemstillinger, forklarer Havva.

Viktige mål for fremtiden
På EAT har Havva snakket med beslutningstakere fra hele verden, og holdt innlegg som viser REMA 1000’ s bidrag til en litt bedre verden.

– Vi fikk presentert og illustert med konkrete eksempler at det vi sier, er noe vi gjennomfører i praksis. Vi er opptatt av handling, og vi er opptatt av å være en del av løsningen med konkrete tiltak og gjennomføring, sier Havva.

REMA 1000 sitt budskap til EAT-konferansen var at det er mulig å oppnå sine mål dersom man virkelig mener alvor og går «all in», og viste spesielt til REMA 1000s fantastiske utvikling i salget av fisk og sjømat og frukt og grønt.

God vekst
Arbeidet med tilgjengelighet, kvalitet, utvalg, tips, råd og oppskrifter har gitt resultater: Frukt og grønt har de siste årene hatt en utvikling som klart har overgått kjedenes totale dagligvarevekst og bransjevekst. REMA 1000 har nå en frukt og grønt-andel av butikkenes omsetning på ca. 12%, som er den høyeste blant dagligvarekjedene i Norge. Allikevel ønsker REMA 1000 å øke denne andelen ytterligere til 15% ved utgangen av 2018.

REMA 1000 evner også å skape nye ferskvarekategorier i lavprissegmentet. Tilberedningsklare produkter som gjør det enkelt for kunder å lage kvalitetsmat til lav pris er en suksess, og denne suksessen skal vi forsterke i 2015. I 2014 har kundene våre vist stor begeistring for vandretorsken skrei, og fersk nykokt krabbe fra Hitra.

– REMA 1000 skal sette fotspor for fremtiden. Vi skal fortsette å være en del av løsningen – med handling, avslutter Havva.

Les mer om EAT på deres nettsider.

EAT_juni_15

Grønt budskap fra REMA 1000 på EAT Stockholm Food Forum 2015.

Del artikkel