Unngå at frukt- og grønnsakskjøpene dine blir til matsvinn | Nyheter | REMA 1000
Hopp til innhold

Unngå at frukt- og grønnsakskjøpene dine blir til matsvinn

I REMA 1000 både tilrettelegger vi for og inspirerer til at folk skal kjøpe og spise mer frukt og grønnsaker. Vi var den første dagligvarekjeden som la frukt og grønt avdelingen først i alle butikkene. Dette førte til at flere la mere av disse varene i kurven når de handlet. De siste årene har vi forsterket vår satsning på frukt, bær og grønnsaker ved å tilby produkter som gjør det enkelt å spise mer av de sunne og gode varene, til lave priser.

Vi er opptatt av å redusere matsvinnet. REMA 1000 har mål om å redusere eget matsvinn med 80 prosent innen 2030. Vi har hatt en kontinuerlig reduksjon av matsvinn siden 2015 og har siden den gang redusert med over 30 prosent. Samtidig vil vi hjelpe våre kunder med å ta smarte valg både for miljøet og for lommeboka.

CRÆZY lave priser på frukt og grønt med Æ*

Frukt og grønnsaker er ferskvarer, ofte med kort holdbarhet, så når vi nå har CRÆZY DÆYS på fersk frukt og grønnsaker med hele 50 prosent priskutt med Æ, vil vi del noen tips til hva du kan gjøre for å ta vare på, bruke opp og bevare frukt og grønnsakene som havner i handlekurven.

  1. Oppkuttede frukt- og grønnsaker er perfekt til å ha med på tur, eller og serverer etter skoledag, eller før middag. En fin og enkel måte å spise opp frukt og grønnsaker på og for å få i seg 5 om dagen.
  2. Hvis salat og grønnsakene begynner å bli litt visne i kjøleskapet eller på benken, legg de noen minutter i et bad med iskaldt vann. Da får de igjen vitaliteten sin.
  3. Mye frukt inneholder vann og egner seg godt til frysing.
    • Druer som begynner å bli litt visne kan fryses og brukes til sorbet eller som smakfulle isbiter.
    • Bananer kan skjæres opp i skiver og frys de ned. Perfekt til smoothie!
    • Moden avocado kan tilsettes litt saft fra lime eller sitron og fryses i biter, velegnet til for eksempel guacamole.
    • Tomater er ypperlig å fryse hele, små eller store og er supert å putte rett i gryta når du lager pastasaus.
  4. Ble der litt for mye løk? Prøv gjerne å lage syltet rødløk som smaker deilig på brødskive enten det er leverpostei, roastbeef eller kokt skinke.
  5. Brune bananer er fulle av sødme, og passer svært godt til ulike bakverk. Hva med å lage sunne bananpannekaker? Da kan du også bruke annen frukt som topping.
  6. Supper er en sunn og god måte å bevare grønnsaker på. Ferdig lagede suppe kan fryses og tas opp en dag du har dårlig tid til å lage middag. Smart, godt og sunt. Hva med en kremet grønnsakssuppe eller en hjemmelaget tomatsuppe som er like god både varm, eller kald?

Flere oppskrifter til inspirasjon finner du i vårt oppskriftunivser. Her finner du også tips til hvordan spise mer frukt og grønt i hverdagen.

 

*CRÆZY DÆYS med 50 prosent priskutt med Æ varer fra 20-22. april 2022

 

Del artikkel