Brød er en vesentlig del av det daglige kostholdet til nordmenn i alle aldre. Som Norges ledende dagligvarekjede har vi tatt et ansvar for å inspirere og tilrettelegge for at det skal være enkelt for kundene å ta sunne og billige valg for både store og små, og vi har nå den største andelen ekstra grove brød i lavprismarkedet.

REMA 1000 har signert helsemyndighetenes Intensjonsavtale om tilrettelegging for et sunnere kosthold. For å bidra til at folkehelsen beveger seg i en positiv retning har vi satt oss offensive mål om å selge mer av det som er bra for helsen, samtidig som vi skal kutte det som ikke er bra, som salt, sukker, mettet fett og tilsetningsstoffer i varene våre.

Sammen med Mesterbakeren har REMA 1000 satset offensivt på «grovt først» i brødavdelingen og har økt antall ekstra grove brød fra ni til 13 varianter Dette har bidratt til at kundene kjøper stadig mer grove kornprodukter og i 2020 var 64 prosent av salget i det nasjonale sortimentet grove og ekstra grove brødvarianter. For å inspirere til økt inntak av grove kornprodukter er hele 90 prosent av alle kampanjer på enten grove og ekstra grove produkter.

Utviklet for barn, med barn

Smakspreferanser og vaner skapes i ung alder, og at barn har stor påvirkning på hva familien putter i handlekurven. Det har derfor vært viktig for REMA 1000 og Mesterbakeren å se nærmere på hvordan brødutvalget kunne tilpasses enda bedre til nettopp denne målgruppen.

– Vi ønsket å utvikle et brød som barn elsker for smaken og utseende, og som foreldre elsker for sunnhet og enkelhet. Vi satte høye krav til innhold og grovhetsskala, for med Superhelt-serien ville vi skape et Nøkkelhullsmerket brød med høyt innhold av kostfiber og grovhet, og lite salt, sukker og umettet fett. Resultatet er at norske barn siden den gang har spist opp mot 200 millioner sunne og gode Superhelt-brødskiver, sier Ina Ravnanger, Markeds- og produktutviklingsdirektør for Mesterbakeren.

Mesterbaker og trener for Bakelandslaget, Remy Corbet, samarbeidet tett med en ernæringsekspert for å utvikle den beste og sunneste oppskriften, før barn i ulike barnehager fikk blindteste flere varianter ettersom bakerne jobbet med å fremstille Superhelt-brødene.

Siden det grundige utviklingsarbeidet av grove barnebrød startet, har salget doblet seg hos REMA 1000 og landets barnefamilier.

Utmerkelse fra helsemyndighetene – en viktig innovasjon

I januar 2022 ble Superhelt-serien også hedret av Helse- og omsorgsdepartementet i forbindelse med intensjonsavtalens utmerkelser 2021 i kategorien «Sunnere produkter».

Juryen beskriver utviklingen av Superheltbrød-serien som en viktig innovasjon som bidrar til at barn og unge spiser mer fiber og mindre salt. Mens grove brød og kornprodukter foretrekkes av voksne forbrukere, er det gjerne betydelig mer kjøpsmotstand mot slike varianter blant de yngste forbrukerne. Å bruke innspill fra barn og barnefamilier ved utvikling av grove varianter med en innpakning/kommunikasjon som henvender seg direkte til barna er positivt, ifølge juryen.

– Sammen med Mesterbakeren har vi bidratt til flere av intensjonsavtalens innsatsområder og gjort hverdagen til nesten en fjerdedel av Norges befolkning sunnere. Derfor er det gledelig at helsemyndighetene har anerkjent oss for vårt arbeid, sier Line Aarnes, Kategori & Innkjøpsdirektør i REMA 1000.

Les mer om Helse- og omsorgsdepartementets intensjonsavtale for et sunnere kosthold, og intensjonsavtalens utmerkelser 2021.