REMA 1000 vinner pris for årets samfunnsengasjement
-Vi har samarbeidet med Pøbelprosjektet siden 2011 og det er gledelig å se at juryen anser samarbeidet som et viktig bidrag til å løse et samfunnsproblem, sier Vidar Riseth, sponsorsjef i REMA 1000.
I juryens begrunnelse roses REMA 1000 for et folkelig prosjekt som tar utvikling og samfunnsansvar på alvor. De sier videre at samarbeidet viser at en langsiktig sponsorstrategi kan utgjøre en forskjell for både sponsor, enkeltindivid og samfunnet. De andre nominerte i kategorien var MøllerGruppen, Norwegian, Fursetgruppen og Aspelin Ramm.
Pøbelprosjektet ble startet av Eddi Eidsvåg i 2007. Siden 2011 har REMA 1000 vært tilbyder av praksisplass med målet om gi ungdom som faller utenfor jobb og utdanning en ny sjanse. Så langt har 84 pøbler fått jobb i REMA 1000, noe som ifølge Det Norske Veritas sparer samfunnet for 994 millioner kroner på livsløp.
Nylig gikk REMA 1000 inn som hovedsamarbeidspartner med Pøbelprosjektet. I den nye avtale er målet å få 25 nye pøbler i arbeid hvert år. I samarbeid med Pøbelprosjektet skal kunnskap om REMA 1000s organisasjonskultur, verdier og konsept inn i Pøbelskolen. Talentfulle pøbler som ønsker en karriere i REMA 1000 vil videre plukkes ut til å delta på opplæring gjennom REMA-skolen. På denne måten får pøblene som ønsker å jobbe i butikk en god start på sin karriere.
-At vi kan starte det nye samarbeidet med denne annerkjennelse er fantastisk. Vi ser frem til å kunne hjelpe flere unge mennesker som faller utenfor samfunnet i tiden fremover, sier Riseth.
Sponsor- og eventprisen, tidligere kjent som SPOT-prisen, ble arrangert av Sponsor- og eventforeningen 19.januar. Årets utdeling fant sted i Oslo konserthus og blant prisvinnerne var Røde Kors, Gjensidige, DNB og Arctic Race.