REMA 1000 tar ansvar

- Kan jeg være forretningsmann og miljøagent på samme tid? Ja, det kan jeg, skriver Ole Robert Reitan.

Verdier

Når vi jobber med ansvar i REMA 1000 baserer vi oss på våre verdier. Verdier som er hugget i stein på Lade Gaard i Trondheim: vi skal holde høy forretningsmoral. Det vil si at vi ønsker at vår virksomhet skal være skikkelig og ordentlig. Vårt mål er å være gjeldfri både økonomisk og når det gjelder miljø.
For kunden er vår øverste sjef. Hun er – som oss – opptatt av at varene hun kjøper skal være produsert på en ansvarlig måte.

Ny forretningsidé

I fjor lanserte vi vår nye forretningsidé: «Kundene velger oss fordi vi har alltid har laveste pris på varer av høy kvalitet – produsert og solgt på en ansvarlig måte». Dette betyr mye for oss. Våre fremste miljøforkjempere i REMA 1000 har ikke lange, fancy titler. De har verken lilla skjerf eller fotformsko. De er forhandlere i dress og drakt som stopper alle nylanseringer med palmeolje. Det gjør inntrykk når innkjøpsdirektøren brenner for miljøet – eller når kjøpmannen lar en klimavennlig vare få en bedre hylleplassering enn en klimafiendtlig.

Palmeolje

Vårt engasjement for å fjerne palmeolje i våre egne matvarer – og påvirke andre leverandører til å gjøre det samme – har fått stor betydning. Kundene setter tydelig pris på miljøvennlige alternativer, og vi ser at leverandørene våre reagerer med utfasingsplaner for palmeolje. Vi ønsker å drive en virksomhet som bidrar til å bevare regnskogene. Derfor har vi inngått en avtale om samarbeid med Regnskogfondet. Vi ønsker å bevare regnskog fordi dette er helt avgjørende for mennesker, klima og biomangfoldet på kloden. Vi starter også et spennende samarbeid med Miljøagentene – som er barnas egen miljøorganisasjon.

Forretning og miljø samtidig?

Kan jeg være forretningsmann og miljøagent på samme tid? Ja, det kan jeg. Vi er langt unna perfekte. Vi selger matprodukter som ikke alltid er miljøvennlige. Men vi prøver så godt vi kan. Vi har fått på plass en metodikk som begynner å fungere. Vi har fått opp marsjfarten. Selv om vi bare er i startgropa.
Våre kjøpmenn og deres medarbeidere assosierer selvsagt sitt daglige arbeid med ansvar. Det handler om å skape verdier, en trygg arbeidsplass, sortere søppel og sponse fotballaget. Det å ta ansvar er en viktig del av det å være arbeidsgiver og det å drive en virksomhet i lokalmiljøet.

Sunne valgmuligheter

Det handler også om å gi kundene våre sunne valgmuligheter til de laveste prisene. Det er ikke lenger dyrt å velge sunt hvis du handler hos oss. I 2014 etablerte vi en ny strategi for saltreduksjon. Innen 2016 skal vi ha redusert saltinnholdet i våre egne merkevarer med 30 prosent. På tacokrydder har vi kommet langt. Det samme gjelder brød.
Vår frukt- og grøntsatsning har vært formidabel. Ingen selger så mye frukt og grønt som REMA 1000 – til de laveste prisene.
I 2014 solgte vi 900 000 skrei-måltider. Fisken er ferskere og lettere å håndtere hos oss.
Og nå lanserer vi en helt ny produktserie for barn: Lev Vel. Her gjør vi livet enklere for alle småbarnsforeldre ved å tilby produkter som er bra for poden og bra for kloden. I tillegg har produktene lav pris.

Du får mest igjen for pengene når du velger REMA 1000. Ikke minst når du ønsker å være miljøvennlig og sunn.

AV OLE ROBERT REITAN

Del artikkel