REMA 1000 rydder plass til lokale leverandører
– For å få til det, må vi velge bort noe, og da kan det være at kjente internasjonale merkevarer enkelte ganger må vike plassen for eksempel Tøyen Cola – som allerede er en suksess i Oslo. Unike merkevarer fra mindre, lokale leverandører skal gi kundene flere valgmuligheter, sier Lars Kristian Lindberg, administrerende direktør for kategori og innkjøp i REMA 1000.
Unike merkevarer
Tilbudet i dagens dagligvaremarked er i stor grad begrenset til produkter fra et fåtall store leverandører. Det ønsker REMA 1000 å endre ved å rydde plass til mindre, lokale leverandører.
– Resultatet vil bli et mer spennende utvalg av unike og egne merkevarer, i tillegg til kjente og kjære produkter, sier Lindberg.
I drikkekategorien rydder REMA 1000 plass til leverandører som Tøyen Cola, Sagene Bryggeri og Kolonihagen. Lokale leverandører som Aass i Drammen, Hansa i Bergen og Mack i Troms beholdes i lokalmarkedene. Grans Bryggeri i Sandfjord vil utvikle nye produkter og vil være å finne i REMA 1000-butikker over hele landet.
Sukkerfritt fremfor sukkerholdig drikke
I tillegg vil REMA 1000 gjøre det enklere for kundene å ta gode valg når sukkerfritt skal prioriteres fremfor sukkerholdig drikke. Dette innebærer at sortimentet vil endres noe og Lindberg trekker frem at REMA 1000 nå har muligheten til å oppfordre folk til å velge litt sunnere, hver dag.
– REMA 1000 heier på variasjon, de lokale forskjellene og alle de lokale leverandørene som leverer produkter i verdensklasse til våre butikker. Å tilby lokalproduserte varer med spesiell tilknytning til det enkelte lokalsamfunn gir verdi til både kunde, butikk og produsent, sier Lindberg.