F.v: Ingvill Måkestad Bovim (prosjektleder for helse- og ernæring i REMA 1000), Ole Henrik Krat Bjørkholt (statssekretær) og Vidar Riseth (sponsorsjef i REMA 1000)

REMA 1000 sikret andreplassen i helse- og omsorgsdepartementets kåring i kategorien sunnere markedsføring for sin gode innsats med å støtte aktiv idrett med frukt og grønt på idrettsarrangementer.

Prosjektleder for helse- og ernæring i REMA 1000, Ingvill Måkestad Bovim og sponsorsjef Vidar Riseth, var på plass på Lillestrøm og mottok utmerkelsen som ble delt ut av statssekretær Ole Henrik Krat Bjørkholt.

– I REMA 1000 har vi som kjent et oppriktig og brennendende engasjement for å dra idrettsarrangementer i en sunnere retning. Derfor er vi veldig glad for at dette arbeidet blir lagt merke til, og andreplassen føles som en seier, sier Måkestad Bovim.

Juryen trekker fram at REMA 1000s tiltak er et eksempel til etterfølgelse, og at det viser potensialet i å påvirke til bedre kosthold i befolkningen når store aktører, som REMA 1000, aktivt går inn for å promotere sunnere produkter.

– En verdig vinner

Det var Baker- og Konditorbransjens Landsforening (BKLF) som stakk av med seieren i kategorien sunnere markedsføring med Brødskala’n. Dette er en registrert merkeordning for brød og bakervarer, og har som formål å bidra til økt forbruk av sunne og grove kornprodukter.

– Det er absolutt en verdig vinner, og vi skal være stolte av at vi følger hakk i hel, sier Måkestad Bovim.

Formidable resultater

I juryens begrunnelse heter det:

– REMA 1000 er opptatt av at man skal spise frukt og grønt. I 2022 har de gjennomført en kampanje knyttet til idrettsarrangementer. Kampanjen har hatt mange elementer; samarbeid med håndball-landslagene, 30 % prisreduksjon i Æ-appen etter avholdte idrettsarrangementer lokalt og regionalt og andre tiltak som for eksempel utdeling av frukt på idrettsarrangementer. Resultatene er formidable med i gjennomsnitt 38,9 % økning i salg av frukt og grønt i kampanjeperiodene. Juryen mener dette tiltaket er et eksempel til etterfølgelse og viser potensialet i å påvirke til bedre kosthold i befolkningen når store aktører aktivt går inn for å promotere sunnere produkter.

Utmerkelsen ble delt ut på #MerAv-seminaret «Spisevaner endres raskt i krisetider – mulighetsrom for det vi skal spise mer av» på Lillestrøm 16. februar.