På bildet: Ansatte i REMA 1000-butikken feirer CDP-diplomet – et bevis på laginnsats og målrettet arbeid i hele kjeden.

– Det at vi år etter år oppnår toppkarakter fra CDP, og at vi nå også skiller oss positivt ut i europeisk sammenheng, viser at målrettet og ærlig arbeid over tid gir
resultater, sier Emilie Våge, leder for samfunnsansvar og bærekraft i REMA 1000.

Dokumentert innsats i hele verdikjeden

REMA 1000 er den eneste dagligvarekjeden i Norge med klimamål godkjent av Science Based Targets initiative (SBTi). Det betyr at vi har forpliktet oss til å:

  • Halvere klimagassutslipp i egen drift og verdikjede innen 2030
  • Nå netto-nullutslipp innen 2050

Bak den høye vurderingen fra CDP ligger en rekke konkrete tiltak – blant annet:

  • Over 40 % reduksjon i matsvinn siden 2015
  • Bruk av mer klimavennlige kjølegasser og energieffektive løsninger i butikk
  • Bedre transportløsninger og flere biler på fornybart drivstoff
  • Mer resirkulerbar emballasje og aktsomhetsvurderinger i verdikjeden
  • Styrket innsats for nullutslippsanlegg og dyrevelferd i kyllingproduksjon

– Vi er opptatt av tiltak som faktisk kutter utslipp, og at vi rapporterer åpent om det vi gjør. Det er denne åpenheten – sammen med dokumenterte resultater – som gjør at vi får tillit både nasjonalt og internasjonalt, sier Våge.

Hva er CDP?

CDP er en uavhengig stiftelse som vurderer selskaper og myndigheters klimaledelse
og klimarisiko. Over 23 000 selskaper deltar årlig i vurderingen, som anses som
gullstandarden innen klimadokumentasjon og transparens.

REMA 1000 har deltatt siden 2013, og var den første privateide virksomheten i Norden som begynte å rapportere til CDP.