Når toget kjører fra Askim stasjon grytidlig om morgenen hopper Bo Zheng på. En drøy time, en t-banetur og en busstur senere tropper han opp i blå uniform på arbeidsplassen sin hos REMA 1000 på Oppsal.
Det er ikke til å stikke under en stol at det er en solid reisevei Bo må gjennom hver eneste dag, men han ville ikke vært foruten. Han elsker nemlig arbeidsplassen sin.
Kjøpmann Kristian Hovelsrud, og hans forgjengere i butikken på Oppsal, har gitt Bo trygghet og ansvar – og ikke minst nøkkelen til å forstå det norske språk, norsk kultur og det norske arbeidsliv.

Språk og kultur gjennom dagligvare

Det var kjærligheten som sendte Bo hele veien fra Kina til Norge. Vel på plass i landet, med alle de rare årstidene, kom Bo raskt i gang med voksenopplæring på Helsfyr i Oslo. For å lære norsk ble det etter hvert inngått en avtale med nettopp REMA 1000 på Oppsal, og daværende kjøpmann Omar Alam.
– Etter at denne perioden var over fikk jeg arbeidskontrakt, og Omar ga meg ansvaret for frys- og meieriavdelingen i butikken. Jeg trivdes veldig godt med det, og merket raskt hvordan møtene med kunder bedret norsken min. Å jobbe med mat er også en fin måte å bli kjent med norsk kultur, sier Bo.

Langvarig pandemifravær

Den første tiden hos REMA 1000 ser Bo tilbake på som en solskinnshistorie. Men så ble det ruskevær. Ikke bare på Oppsal, men over hele verden.
– Mens jeg var på ferie hjemme i Kina kom pandemien. Det resulterte i at jeg ikke fikk reise tilbake til Norge og jobben. Jeg ble låst i Kina i ti lange måneder, sier Bo.
Kjøpmann ved REMA 1000 Oppsal var på den tiden Freddy Ajer. Selv om Bo var forhindret fra å komme hjem til Norge og på jobb, sikret Freddy at Bo fikk beholde arbeidsavtalen.
Bo forsøkte over en lengre periode å komme seg tilbake til Norge, men det ene flyet etter det andre ble kansellert.
– Jeg begynte å bli veldig stresset for jobben. Samtidig ble det ansatt en ny kjøpmann ved REMA 1000 på Oppsal, og jeg kjente ikke Kristian Hovelsrud på den tiden, sier Bo.
Mange kansellerte fly, mye frustrasjon, en ny kjøpmann og ti måneder senere kunne Bo endelig returnere til Norge og jobben hos REMA 1000 på Oppsal.

Ringer selgere og leverandører

Snart tre år senere er kjøpmann Kristian og Bo fortsatt gode kollegaer ved REMA 1000 Oppsal. Bo har ansvaret for fersk, frys og meieri, og passer med det på verdier for over 20 millioner kroner. Det er et ansvar han tar på største alvor. Dessuten kommer det godt med å ha økonomiutdannelse fra hjemlandet i bunn.
Bo er evig takknemlig for mulighetene kjøpmennene ved REMA 1000 Oppsal har gitt han, hele veien fra Omar, Freddy og ikke minst dagens kjøpmann Kristian Hovelsrud.
– Kristian er kjempesmart, og jeg får mange gode tips av ham. Han har også utfordret meg til å ringe selgere og leverandører, og på den måten har norsken min blitt enda bedre. Det gir meg mestringsfølelse, sier Bo før han fortsetter:
– Dessuten har jeg lært at butikk er så veldig mye mer enn bare å fylle på varer. Vi jobber egentlig med penger. For varer er jo penger. Det finnes mange teknikker for hvordan vi kan selge mer varer. REMA har gjort en god jobb med å legge en plan, og så gjør vi tilpasninger som fungerer best i vår butikk. Jeg vet for eksempel veldig godt hva folket på Oppsal liker å spise til middag, smiler Bo.

Skal lære alt av Kristian

Til tross for at reiseveien mellom Askim og Oslo tar flere timer hver eneste dag, og til tross for at han passerer en rekke butikker og andre potensielle arbeidsplasser på sin reisevei, er ikke Bo i tvil om at det er ved REMA 1000 Oppsal han hører hjemme. Ansvaret og tilliten Kristian har gitt Bo er helt avgjørende. Dessuten hjelper det også at Kristian titt og ofte er grei og plukker han opp i Ski, for å korte ned den lange reiseveien.
Bo snakker varmt om både kollegaene og alt han har lært av kjøpmann Kristian.
– Kristian sier at man må jobbe som om man eier avdelingen sin. Det er det som virker. Jeg har bestemt meg for at jeg skal lære alt jeg kan av Kristian, avslutter Bo.