Slik kutter du salt i maten

Litt krydder i hverdagen er fint, men det kan fort bli for mye, spesielt om du er rask til å gripe etter saltbøssa.

Vårt dagsbehov er fem gram salt, mens vi i Norge spiser ti gram salt om dagen.
Mye av dette kommer fra den ferdigproduserte maten vi spiser, derfor jobber REMA 1000 med å redusere saltinnholdet i egne matvarer. Målet er at vi innen 2016 skal ha redusert saltinnholdet med 30% i matvarer merket REMA 1000 – og arbeidet er godt i gang.

Salt er en populær smaksforsterker og i Norge har det tradisjonelt blitt brukt mye salt i maten for å bevare den over tid. For mye salt hever blodtrykket og øker risikoen for hjerte- og karsykdommer. WHO (verdens helseorganisasjon) har derfor satt saltreduksjon som en viktig faktor i målsetningen om å redusere for tidlig død av ikke-smittsomme sykdommer som kreft, kols, diabetes og hjerte-/karsykdommer.

Innen 2016 skal REMA 1000 ha redusert saltinnholdet i matprodukter av egen merkevare med 30%

Vi har redusert saltinnholdet i blant annet brød, Tex Mex-produkter og peanøtter – og fortsetter dette arbeidet: Men du kan gjøre mye selv – med enkle og smakfulle grep. Ved å gradvis redusere saltinnholdet og i stedet tilsette andre smaker og kryddere kan smaksløkene dine utvikle seg og en verden av nye smaker kan åpne seg.

Les mer om sunnere Tex Mex på REMA 1000.

Tips! Hvordan unngå for mye salt i maten:

  • Bruk løk, chili og ingefær for å gi maten mer smak

  • Hev smaken ved å tilsette syre, for eksempel sitronsaft

  • Bytt ut saltet med friske eller tørkede urter. For å få urtene til å vare lengre kan du lage egne urteoljer

  • Lag tacokrydderet fra bunnen av – da bestemmer du selv saltinnholdet

  • Ved å koke kraft lager du din egen base uten ekstra salt

Urteoljer

Urteoljer

Noen dråper irrgrønn urteolje kan være prikken over i’en når du skal pynte en rett før servering. Både supper og vanlige tallerkenretter får et visuelt løft av disse magiske dråpene. I det nye nordiske kjøkkenet kan en frisk urteolje også være et godt alternativ til saus.


Selvfølgelig kan taco være sunt!

Selvfølgelig kan taco være sunt!

Mange tacoretter inneholder nemlig langt mer grønnsaker enn mange andre middagsretter. Ønsker du at familien skal spise mer grønnsaker, bør du kanskje servere taco litt oftere.


Så enkelt lager du kraft

Så enkelt lager du kraft

Alle gode restauranter har en kraftgryte gående døgnet rundt. Der havner grønnsaksrester, bein og annet som kan bidra til en smaksrik kraft. Kvaliteten på kraften er helt avgjørende for hvilket resultat du får på supper og sauser.

 

Del artikkel