FNs bærekraftsmål ble vedtatt for tre år siden og består av 17 felles mål som skal nås før 2030. Bærekraftskampen ble avholdt for å sette fokus på arbeidet og samtidig motivere næringslivet til å forplikte seg til å ta del i arbeidet.

REMA 1000 er selvsagt med på dugnaden, og fokuserer spesielt på bærekraftmål nr. 12, å sikre bærekraftige forbruks- og produksjonsmønstre.

– Vi er godt i gang med arbeidet. Vi jobber daglig med plastreduksjon, kampen mot matsvinn, regnskogbevaring og en rekke dyrevelferdstiltak, og vi håper å komme i mål innen vår egen frist, år 2026, sier Kaia Østbye Andresen, sjef for miljø og samfunnsansvar i REMA 1000.

LES OGSÅ: Mindre matsvinn på Norway Cup

Næringslivet deltar i arbeidet

Statsminister Erna Solberg var lagleder for næringslivslaget bestående av ledere fra elleve ulike bedrifter; Orkla, REMA 1000, DNB, Tine, Mills, Jotun, Storebrand, Coop, Norgesgruppen, PwC og DNV-GL. REMA 1000 stilte med to spillere på banen, Mette Fossum og Vidar Riseth.

Lagleder for næringslivslaget, Erna Solberg. Foto: Trygve Indrelid.

Motstanderlaget ble ledet av tidligere landslagsspiller Hege Riise. Det var sistnevnte lag som gikk seirende av banen, etter at orienteringsløper Carl Godager Kaas sparket ballen i nettet i andre omgang.

– Tusen takk til Orkla for utfordringen og muligheten til å spille for FNs bærekraftsmål. Vi er mer motivert enn noen gang til å sammen gå i en riktig retning, sier Mette Fossum, direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt i REMA 1000.

Første fotballkamp for bærekraft

Vidar Riseth, som jobber som sponsorsjef for REMA 1000, var spillende assistenttrener sammen med statsministeren. Etter halvannen tålmodige omganger så Riseth sitt snitt til å bytte inn seg selv de siste minuttene i et siste forsøk i å snu kampen. Kampen endte 1-0 til motstanderne.

Dette er første året bærekraftskampen arrangeres, og det var Orkla som stod som arrangør. REMA 1000 er stolt generalsponsor av Norway Cup. Les mer om samarbeidet med Norway Cup her.