Engangsplast: De mer bærekraftige alternativene har kommet
Hopp til innhold

Engangsplast: De mer bærekraftige alternativene har kommet

Bio-bestikk og sugerør av papp. Produkter som er bedre for miljøet er nå på vei inn i alle REMA 1000 sine butikker.

Arbeidet med å bytte ut engangsartikler i plast med mer bærekraftige alternativer har for lengst startet hos REMA 1000. I 2018 lanserte vi bomullspinner med kjerne av papp, og høsten 2019 var det engangsbestikk som stod for tur.

Bestikk av maisstivelse

Nå finner du gafler, kniver og skjeer laget av maisstivelse i alle våre butikker. Bio-bestikket tåler både oppvask og oppvaskmaskin, og kan gjerne brukes flere ganger. På den måten ønsker vi å motivere til gjenbruk og mindre kjøp av engangsbestikk.

Samtidig har vi fjernet plastbelegget på REMA 1000 papptallerkener, slik at de blir enklere å resirkulere. Tallerkenene kan nå gjenvinnes via pappavfallet.

Les også: Denne posen er laget av planter

Sugerør i papp

Alle plastsugerør er nå byttet ut i en variant laget av papp. Denne endringen alene sparer miljøet for 10 millioner plastsugerør og 5 tonn mindre plast i året.

Mål om å kutte 1500 tonn plast

Alle må trå til når vi står overfor globale miljøutfordringer som plastforsøpling og unødig plastbruk. REMA 1000 har derfor satt seg som mål å kutte 1500 tonn plast innen utgangen av 2020.

Tiltak som å finne mer bærekraftige alternativer til plastartikler er en av måtene vi skal oppnå dette på. Innen utgangen av 2019 hadde vi blant annet kuttet 745 tonn plast på egne merkevarer.

Les også: Historisk plastkutt fra REMA 1000

Dette gjør REMA 1000 for å kutte plast:

  • Bæreposer laget av 80% resirkulert plast. Dette sparer miljøet for produksjon av 3000 tonn ny plast i året.
  • Kutter ut engangsplast som bestikk og sugerør. I 2019 byttet vi blant annet ut over 9 millioner plastsugerør med et alternativ i papp.
  • Ingen mikroplast i egne merkevarer siden 2017.
  • Reduserer plastemballasje på egne produkter. Vi har kuttet over 745 tonn plast på egne merkevarer.
  • Fokus på bruk av gjenvunnet materiale i emballasjeutvikling av egne produkter.
  • Lansert egne miljømerker for å gjøre det enklere for kundene å resirkulere og velge produkter som bidrar til mindre plast.
  • Stiller krav til leverandørene til å tenke bærekraft i produkt- og emballasjeutvikling.
  • Godt i gang med å kutte 1500 tonn årlig plast innen år 2020.
Del artikkel