Æ har gjort endringer i handlehistorikk for økt personvern

I mellomtiden kan du ikke lenger se hvor og hva du har handlet. Dine priskutt blir registrert som normalt. Vi jobber med å finne en bedre løsning.

Vi har valgt å midlertidig fjerne noe av handlehistorikken din, som hvor og hva du har handlet. Dette gjør vi for å øke brukernes personvern i Æ frem til vi finner en god nok løsning for å bekrefte eierskap til kontonummer på.

Det betyr at du i mellomtiden ikke kan se hvilken butikk du har handlet i, hvilke produkter du har kjøpt og til hvilken pris i appen. Du vil fortsatt få oversikt over hvor mye du har handlet for og hvor mye du har spart. Dine priskutt registreres som normalt.

Beklager de ulempene dette medfører deg. Vi håper å ha en ny løsning klar så raskt som mulig.

Økt personvern

Muligheten til å legge inn kontonummer i Æ ble lansert for å tilby Æ-kunder automatisk priskutt når de bruker kontaktløs betaling. Kontonummeret brukes for å identifisere din Æ-bruker og registrere dine handleturer og priskutt.

Vi har ikke funnet en god teknisk løsning for å verifisere kontonummer på markedet i dag. Denne problemstillingen gjelder så vidt vi vet andre tjenester som bruker tilsvarende løsning. Det betyr at det er teknisk mulig å legge til et feilaktig kontonummer i appen.

Dette er et klart brudd på våre retningslinjer og kan være straffbart. Vi varslet selv Datatilsynet om problemstillingen i januar og jobber med å finne en løsning som ivaretar kundenes personvern og brukeropplevelsen av appen.

For å bli Æ-kunde må du godkjenne retningslinjene til bruk av appen. Her står det tydelig at du må være eier av bankkort og kontonummer for å registrere dem. Vi jobber kontinuerlig med å sikre at appens retningslinjer blir fulgt.

Ta kontakt med oss hvis du har spørsmål

Dersom du har spørsmål eller opplever å ha fått ditt kontonummer lagt til av en bruker du selv ikke har godkjent kan du ta kontakt med oss her eller sende oss en e-post her: kontakt@rema.no. Vi hjelper deg gjerne med å svare på det du lurer på.

Vi gjør oppmerksomme på at et kontonummer kun kan bli registrert på én bruker. Det vil si at hvis du har registrert det i din egen bruker kan det ikke legges inn av andre.

Hvorfor skal man legge inn kontonummer i Æ?

Det er valgfritt å legge til kontonummer i Æ. Kontonummeret brukes for å identifisere din Æ-bruker slik at dine handleturer og priskutt blir automatisk registrert når du betaler kontaktløst.

Dersom du ikke ønsker å legge til kontonummer i appen må du huske å skanne strekkoden i kassen før du betaler for å få handleturer og priskutt registrert.

Vær varsom med hvor du deler personlig informasjon

Vær ekstra varsom med hvem og hvor du deler informasjon om deg selv, som kontonummer, kortnummer og sensitive personopplysninger.

Dersom du er redd for at informasjon om deg selv har kommet på avveie anbefaler vi å kontakte banken din eller varsle politiet.

Datatilsynet er varslet

Vi jobber for å finne en løsning på problemstillingen og varslet selv Datatilsynet i januar. Våre kunders personvern er viktig for oss og vi håper å finne en bedre løsning snart, som samtidig ivaretar brukeropplevelsen av appen. I mellomtiden følger vi nøye med for å sikre at appens retningslinjer overholdes.

Del artikkel