Ansvarsrapporten gir kundene flere grunner til å velge REMA 1000
Det er som kjent 1000 grunner til å velge REMA 1000. At vi er blant verdens beste på klimaledelse, eller at vi har kuttet matsvinnet med 34 prosent siden 2015 er kanskje noen av de viktigste grunnene. I ansvarsrapporten 2021 presenteres våre viktigste resultater innenfor ansvar og bærekraft.
Publisert: 19. Mai, 2022
Ansvarsrapporten 2021
Siden 2014 har REMA 1000 jobbet etter ideen om å alltid gi kundene laveste pris på varer av høy kvalitet, som er produsert og solgt på en ansvarlig måte. I 2020 ble arbeidet strukturert gjennom den nye ansvarsstrategien REMA 2030, som skal bidra til en sunnere og mer bærekraftig fremtid. I denne strategien definerer vi våre løsninger og løfter for å gjøre virksomheten mer ansvarlig og bærekraftig innenfor temaene miljø, helse, mennesker og ansvarlig handel. Ansvarsrapporten er en årlig rapport som oppsummerer tiltakene gjennom en rekke nøkkeltall.
Last ned ansvarsrapporten her
Tar samfunnsansvaret på alvor
Matvareproduksjon står for 30% av klimagassutslippene globalt og legger press på ressurser som vann, skog, land og hav. Som en betydelig dagligvareaktør kan selv små tiltak ha stor effekt:
«Det er summen av en rekke tiltak som har bidratt til utslippsreduksjon de siste årene. Blant annet har byttet til miljøvennlige kjølegasser, LED-lys og overgang til togtransport hatt stor effekt» – Emilie Våge, leder for samfunnsansvar og bærekraft i REMA 1000 Norge AS
Med høy forretningsmoral som et av våre verdigrunnlag skal vi ivareta hensynet til blant annet menneske- og arbeidsrettigheter, helse og miljø. Vår ambisjon er å gjøre mer enn det som forventes av oss, og vi skal kutte våre utslipp og øvrig negativ påvirkning raskere enn vi er pålagt å gjøre.
Våre viktigste resultater i 2021
Generelt:
I 2021 jobbet det 12 682 medarbeidere i REMA 1000, som ukentlig ble besøkt av 3,65 millioner kunder. Dette resulterte i en omsetning på 47,6 milliarder kroner.
Miljø:
REMA 1000 er opptatt av å drive både effektivt og miljøvennlig. I 2021 reduserte vi klimagassutslipp med 3%, matsvinnet med 5% og vi hadde et plastkutt på 205 tonn fra egne merkevarer. REMA 1000 er blant verdens beste på klimaledelse og får toppkarakter av Carbon Disclosure Project (CDP).
Helse:
REMA 1000 skal gjøre det mulig for kundene å ta rimelige og sunne valg. I 2021 er 66% av all brus sukkerfri, Taffelvarianter fra Grans har 28% saltreduksjon og 21 flere egenproduserte varer er blitt merket med nøkkelhull.
Mennesker:
Mennesker er den viktigste ressursen i REMA 1000. Hele 80% av franchisetakerne er en døråpner for mennesker som faller utenfor samfunnet, og 6 av 10 franchisetakere har ansatt via arbeidstiltak.
Ansvarlig handel:
REMA 1000 stiller høye krav til varene vi selger. Som den eneste industrielle aktøren i Norge har Kjeldsberg kaffe 100% sertifisert kaffe, og vi er først med å selge dyrevernmerkede egg.
Last ned ansvarsrapporten 2021 for flere viktige nøkkeltall