Ansvarsrapporten 2023: – På god vei mot å bli klimanøytrale innen 2030
Siden 2014 har REMA 1000 laget en årlig ansvarsrapport for å fortelle kundene om vårt arbeid med samfunnsansvar og bærekraft. Nå har vi akkurat lagt frem rapporten for 2023, og vi gleder oss over at vi er i rute til å nå flere av våre ambisiøse mål. Rapporten dokumenterer mange viktige tiltak som har gitt god effekt. Tiltakene er viktig for oss, men like mye for kundene og ikke minst planeten, sier Emilie Våge.
Langt på vei
Verden blir stadig varmere, og vi er nødt til å tilpasse oss de stadig større klimaendringene vi står overfor. Financial Times anerkjente nettopp vårt klimaarbeid og rangerte REMA 1000 blant Europas viktigste klimaledere. – REMA 1000 kommer i år på 13. plass i Europa, som beste selskap i Norge! Det gir oss ekstra motivasjon og driv, sier Emilie.
Ansvaret vårt som dagligvarekjede dekker svært brede områder, som klima, miljø, helse, mennesker, arbeidsrettigheter, dyrevelferd og mye mer. Her er de viktigste høydepunktene:
Miljø
I 2030 skal vi være klimanøytrale og ha en positiv påvirkning på naturen. Derfor kutter vi utslipp og avfall, gjenbruker ressurser, og designer stadig mer for gjenvinning. I 2023 reduserte vi vårt matsvinn med 7,5% og har siden 2015 kuttet matsvinnet med 44%, samtidig som vi donere 2 millioner måltider til Matsentralen. I 2023 kuttet vi også 24 millioner plastposer i tillegg til å arbeide med å kutte utslipp i egen drift, noe som har resultert til at vi siden 2020 har redusert utslipp med 33%. For dette arbeidet har vi fått topp score fra CDP (Carbon Disclosure Project).
Helse
I 2030 skal vi ha bidrag til å forbedre helsen til 2 millioner mennesker. Et bra kosthold er en avgjørende faktor for å bedre folkehelsen. Som dagligvareaktør har vi et ansvar for å tilrettelegge for gode valg. Vi skal selge mer sunnere varer, blant annet gjennom å fjerne sukker, salt og mettet fett i varer vi selger i løpet av 4 millioner kundebesøk i uka. Vi jobber med å øke salg av frukt og grønt og er stolt av å nok en gang bli Norgesmester i kategorien. De gode kampanjene på sunne varer gjennom kundeappen Æ har også gitt kundene våre lavere sluttsum på kassalappen, og gode grunner til å velge sunnere varer i handlekurven.
REMA 1000 bidrar til aktivitet og idrettsglede for barn og unge i hele landet, og bruker strategiske samarbeid for å nå REMA 1000 sine bærekraftsmål. I 2023 ble REMA 1000 Hjerteligaen, som tilrettelegger for at idrett skal være for alle, kåret til Årets idrettssponsorat i Norge, og salget av Idrett for alle-brødet bidro med 1,3 millioner kroner til utøvere med nedsatt funksjonsevne.
Mennesker
I 2030 skal vi være Norges mest inkluderende og motiverende arbeidsplass. Vi vil være et forbilde for et åpent og inkluderende samfunn, hvor alle mennesker har mulighet til å lykkes. 85 % av våre franchisetakere har gitt varige muligheter til mennesker som har stått utenfor arbeidslivet. Vi skal være en foregangsbedrift for et inkluderende arbeidsliv på tvers av kjønn, kulturell bakgrunn og erfaring. Derfor kan du møte ansatte fra 95 ulike nasjonaliteter i våre butikker. Vi tar også ansvar for ungdommer som trenger arbeidserfaring og 95 % av våre franchisetakere har gitt noen sin første jobb. Vi vant også Ringer i Vannet-prisen til NHO for vårt inkluderende arbeid.
Ansvarlig handel
I 2030 har vi en positiv innvirkning på mennesker, dyr, klima og miljø i hele vår leverandørkjede. Som dagligvareaktør, er vårt ansvar å gjøre det vi kan for at varene vi kjøper og selger er ansvarlig produsert. Vi skal holde en høy forretningsmoral og etterstrebe rettferdige og ansvarlige leverandørkjeder fra jord til bord. Gjennom tett samarbeid med våre leverandører er vår ambisjon å bidra til å redusere negativ påvirkning eller skade, og skape positive ringvirkninger. Dette innebærer at vi stiller høye krav til oss selv og andre, har tett leverandørdialog og følger opp utfordringer og avvik i leverandørkjeden. I årets rapport forteller vi blant annet om den økonomiske modellen for bøndene som leverer til Norsk Kylling, og hvordan dette bidrar til forutsigbarhet og sikkerhet for alle parter. Videre viser vi til arbeidet vårt for et anstendig næringsliv i tråd med Åpenhetsloven.
Dyrevelferd
I REMA 1000 skal kunden alltid få laveste pris, på varer av høy kvalitet, produsert og solgt på en ansvarlig måte. At varene våre er billige, skal derfor ikke gå på bekostning av dyrevelferden. Allerede i 2018 sørget REMA 1000 for å ta et tydelig standpunkt – og ansvar – innen dyrevelferd på kylling, da industriselskapet vårt Norsk Kylling, som produserer kylling under merkevarene Solvinge, Stange og Prima Lavpris for REMA 1000, byttet til en kyllingtype som vokser saktere. Valget av byttet til Hubbard, ble omtalt av Dyrevernalliansen som revolusjonerende for norsk dyrevelferd.