REMA 1000s Ansvarsrapport for 2019 er her

I 2019 har vi redusert utslippene våre med 13 %, kuttet 700 tonn plast og investert i Norges største enkeltkjøp av solceller. Vi er for andre året på rad kåret til et av de ledende selskapene i verden på klimaledelse og tar igjen pallplass på Great Place To Work-kåringen. Vi har lansert dyrevernmerket svin og fortsatt arbeidet med å kutte salt, sukker og mettet fett i produktene våre.

Les hele Ansvarsrapporten vår for 2019 her.

For kundene er i endring og utfordrer oss mer for hver dag som går. De vil vite hvor maten kommer fra, hva den inneholder og hvem som har laget den. De stiller krav til emballasjebruk og dyrevelferd, og ønsker at vi sikrer gode arbeidsforhold i leverandørkjedene våre. Og de utfordrer oss med god grunn.

Ifølge FN står den globale matproduksjonen for 30 prosent av klimagassutslippene, og legger press på ressurser som vann, regnskog, land og hav. Det er ingen tvil om at matindustrien som REMA 1000 er en del av, er kjernen i vår tids største utfordring. Det betyr at vi også kan være en del av løsningen.

Vi skal gjøre mer enn det som forventes av oss

Det starter med å være sitt ansvar bevisst. Sentralt i dette står utvikling av bærekraftige verdikjeder som tåler fremtidens krav og utfordringer. Som dagligvarekjede skal vi bidra der vi kan, med det vi kan. For den norske bonden og fiskeren, men også i lokalsamfunnene der kaffen vi selger dyrkes og appelsinene høstes.

Vi er langt fra perfekte. Vi selger matvarer som ikke alltid er miljøvennlige. Vi har fått opp marsjfarten, men er likevel bare i startgropa. For arbeidet for en mer bærekraftig verden er ikke gjort på en dag, og endring krever at vi alle drar i samme retning. Ambisjonen til REMA 1000 vil hele tiden være å gjøre mer enn det som forventes av oss.

Det skal være enkelt å ta gode valg

Noe av det viktigste vi kan gjøre er å tilrettelegge for gode valg. Å gjøre det enkelt for norske forbrukere har vært kjernen i vår virksomhet siden den første butikken åpnet i 1979. Med over 640 butikker fra nord til sør er vi en del av hverdagen til folk flest. Valgene vi gjør, kan derfor bety mye for kundene våre.

For en lavpriskjede handler det om volumer, og det er kanskje ikke så dumt når man tenker på omfanget av utfordringene vi står overfor. Det monner når vi kan bedre dyrevelferden for 30 prosent av kyllingene i Norge uten å sette opp prisen, eller gjennom enkle tiltak som bytte til et alternativ i papp som kan spare miljøet for ni millioner plastsugerør årlig.

Det enkle er ofte det beste

Når vi kutter palmeoljen fra varene våre eller reduserer salt, sukker og mettet fett, hjelper vi kunden i sin hverdag – uten at de trenger å tenke stort mer over det. I REMA 1000 sier vi at det enkle er ofte det beste. Det rommer uten tvil mer 40 år senere, men offensiviteten og tiltakslysten er den samme.

Vi er ikke redde for å forenkle – snarere tvert imot. Alt som kan gjøres enklere, som kutter energiforbruk, klimagassutslipp og kostnader, er tiltak som lønner seg på flere måter. Skal vi greie å løse utfordringene vi står overfor, må vi våge å forenkle. For til syvende og sist er det gjennomføring og resultater som gjør forskjellen.

Del artikkel