Ansvarsrapport 2014 – 2015
Våre fremste miljøforkjempere i REMA 1000 har ikke lange fancy titler med CSR i seg. De har verken lilla skjerf eller fotformsko. De er forhandlere i dress og drakt som stopper alle nylanseringer med palmeolje. At en leverandør møter en person i en butikkjede som er miljøansvarlig og som brenner for miljøet overrasker lite. Det som gjør inntrykk er når innkjøpsdirektøren brenner for miljøet, eller når kjøpmannen lar en klimavennlig vare få en bedre hylleplassering enn en klimafiendtlig.
Vårt engasjement for å fjerne palmeolje i våre egne matvarer – og påvirke andre leverandører til det samme, har hatt betydning. Kundene setter tydelig pris på miljøvennlige alternativer, og vi ser at leverandørene våre reagerer med utfasingsplaner for palmeolje.
Vi ønsker å drive en virksomhet som bidrar til å bevare regnskogene. Derfor inngikk vi en avtale om samarbeid med Regnskogfondet i 2014. Vi ønsker å bevare regnskog – fordi dette er helt avgjørende for mennesker, klima og biomangfoldet på kloden. Vi starter også et utrolig spennende samarbeid med Miljøagentene – som er barnas egen miljøorganisasjon.
Å jobbe med samfunnsansvar er en lærerik prosess. En ting er i hvert fall sikkert – du blir aldri utlært! Vi baserer oss på våre verdier når vi jobber med ansvar. Verdier som for øvrig er hugget i stein på Lade Gaard. Vi skal holde høy forretningsmoral – vi ønsker at vår virksomhet skal være skikkelig og ordentlig. Vårt mål er å være gjeldfrie både økonomisk og når det gjelder miljø. Kunden er vår øverste sjef – og vil som oss – være opptatt av at varene de kjøper skal være produsert på en ansvarlig måte.
Det mest banebrytende vi gjorde i året som gikk var å lansere vår nye forretningsidé: «Kundene velger oss fordi vi har alltid har lav pris på varer av høy kvalitet – produsert og solgt på en ansvarlig måte».
Å ta ansvar er mye. Bevisstgjøringen rundt ansvar i REMA 1000 – handler om å gjøre ting på en lite komplisert måte. Vi kaller vårt arbeid med CSR (Corporate Social Responsibility) eller CRS (Corporate Responsibility and Sustainability) for ANSVAR – så enkelt. Våre kjøpmenn og deres medarbeidere assosierer sitt daglige arbeid med ansvar. Det å skape verdier, en trygg arbeidsplass, sortere søppel og sponse fotballaget. Det å ta ansvar er en viktig del av det å være arbeidsgiver og det å drive en virksomhet i lokalmiljøet på en ordentlig måte.
Det handler også om å gi kundene våre sunne valgmuligheter til lav pris. Det er ikke lenger dyrt å velge sunt hvis du handler hos oss. I 2014 etablerte vi en ny strategi for saltreduksjon. Innen 2016 skal vi ha redusert saltinnholdet i våre egne merkevarer med 30 %. På tacokrydder har vi kommet langt. Det samme gjelder brød. Vår frukt- og grøntsatsing har vært formidabel. Ingen selger så mye frukt og grønt som REMA 1000 – til lav pris. I 2014 solgte vi 900 000 skrei-måltider. Fisken er ferskere og lettere å håndtere hos oss. Og ikke minst – du får mest igjen for pengene på REMA 1000 også når du skal være sunn.
REMA 1000 er den mest populære dagligvarekjeden i Norge. Det viser resultatene fra årets store omdømmeanalyse RepTrak Norge 2014. REMA 1000 er også den merkevaren i Norge – på tvers av alle merkevarer – som har fått mest positiv oppmerksomhet i løpet av 2014 – ifølge YouGov BrandIndex Rankings.
Dette er vi ikke lite stolte av. Mest stolte er vi fordi dette handler om våre fantastiske medarbeidere som hver dag står på for at kundene skal trives best hos oss. For å feire våre medarbeidere, vårt mangfold og vår suksess, arrangerte vi i juni 1000 colours of REMA. Som en av våre talenter sa det så fint: «Mangfold er normaltilstand! Mangfold er språk, religion og nasjonalitet, men også alder, personlighet, kjønn, kompetanse, erfaring, kunnskap, utdanning, matkultur og så utrolig mye mer.»
I varehandelen som har en stor andel medarbeidere med minoritetsbakgrunn, og folk med ulik bakgrunn generelt, tror jeg det skjer en langt bedre integreringsprosess enn i noen offentlig etat. Nettopp fordi man har en høyere toleranse og åpenhet for folk med en annen bakgrunn enn den vi er vant med.
Vi må være åpne. Åpne for at man kan være flink til å stable varer – selv om man ikke snakker flytende norsk. Tolerante overfor de som har slitt lenge med å få jobb fordi de har utfordringer som gjør at de aldri har kommet inn på arbeidsmarkedet. Åpne for at selv om du ikke er norsk med norsk utdannelse fra norsk skole, kan du bli en like god toppleder. Åpner du den døra – tror jeg det finnes uante muligheter.
For oss i REMA 1000 handler det om å ikke bare se folk som de er, men hva de kan bli.
Vi er langt unna perfekte. Vi selger mat. Produkter som ikke alltid er miljøvennlige.
Men vi prøver så godt vi kan. Vi har fått på plass en metodikk og en arbeidsmetode som etter hvert begynner å fungere. Vi har fått opp marsjfarten, selv om vi bare er i startgropa. Selv om alt gjenstår.
Ole Robert Reitan