Rema.no Lær mer Sunnere kjøttdeigmiddag

Sunnere kjøttdeigmiddag

Mange av de klassiske familierettene inneholder en eller annen form for kjøttdeig. Om du bør velge kjøttdeig eller karbonadedeig avhenger av smak, bruksområde og om du ønsker en mager kjøttdeig eller ikke.

Kjøttdeig skal maksimalt inneholde 14% fett. En karbonadedeig skal ikke inneholde mer enn 5% fett. Karbonadedeig er altså betydelig magrere enn kjøttdeig og det er lurt å begrense inntaket av mettet fett. Karbonadedeig har en litt annen konsistens og smaker mindre enn en kjøttdeig.

Vi anbefales å holde inntaket av rødt kjøtt under 500 g ferdig tilberedt kjøtt, som tilsvarer 700 g rått kjøtt, per uke. Selv om vi bør begrense inntaket, er det viktig å være klar over at rødt kjøtt er en av våre beste kilder til jern. Rent kjøtt er også en fin kilde til proteiner.

I mange klassiske kjøttdeigmiddager, som lasagne og spaghetti med kjøttsaus, kan du gjøre middagen både sunnere og billigere ved å spe på med grønnsaker. Bruk rikelig med løk, hvitløk, hakkede tomater og urter. Dette gir ikke bare god smak, men også et bra påfyll med helsefremmende antioksidanter. Ha gjerne også i litt finraspet gulrot. Det smaker godt, og er en super måte å få hele familien til å spise mer grønnsaker!

 

Sunnere_kjottdeig

Her finner du  oppskrifter med kjøttdeig.