Rema.no Lær mer Selvfølgelig kan taco være sunt!

Selvfølgelig kan taco være sunt!

Mange tacoretter inneholder nemlig langt mer grønnsaker enn mange andre middagsretter. Ønsker du at familien skal spise mer grønnsaker, bør du kanskje servere taco litt oftere.

130828-UH-TexMex_050_F_800x533

Lag gjerne en tradisjonell tacomiddag med tacoskjell eller tortillas, men sørg for at du serverer rikelig med grønnsaker som tomater, agurk, paprika, salat, mais, løk, oliven, og gjerne også en eller flere typer bønner til. Prøv gjerne også ut nye tacoretter som tacosalaten avbildet.

Andre triks som gjør tacomåltidet sunnere er å bruke rene fileter av kjøtt/kylling, eller mager kjøttdeig som karbonadedeig, kyllingkjøttdeig eller kjøttdeig av svin.
Et godt tips er å lage tacokrydderet selv. Ferdige kryddermixer er nemlig nokså salte.

Klikk her for å se flere Texmex retter

 

Tips

Hjemmelaget tacokrydder 4 ts chilikrydder 2 ts spisskummen 1 ts malt paprika 1 ts tørket chii eller kajennepepper (for den som liker det hot) 1 ts oregano 1 fedd revet hvitløk eller 1 ts hvitløkspulver 1⁄2 ts svart pepper 1⁄2 ts salt (her kan man begrense ut fra barn og behov Oppskriften gjelder for 1-2 pk kjøttdeig, eller bruk spiseskje hvis du lager for flere middager. Bland alt og strø på kjøttet. Tilsett evt. litt vann. Dersom hele krydder brukes, knuses de i en morter.