Rema.no Lær mer Påskefrokost

Påskefrokost

For mange er den lange, gode frokosten påskeferiens daglige høydepunkt. Her kan du blant annet lære nye måter å servere egg på.

Posjerte egg skaper alltid begeistring! Ved å varmebehandle eggene i vann som holder 80°C grader får vi et skall av eggehvite med flytende plomme i midten. Forklaringen på dette trikset er at eggeplommen stivner på litt høyere temperatur enn eggehviten.

Å få tak i helt ferske egg er vanskelig, derfor hjelper vi til ved å bruke eddik og salt i kombinasjon for at eggehviten skal samle seg raskere rundt plommen. Det aller beste er å ha helt ferske egg,
 da bruker du kun vann og får en hvitere og blankere eggehvite.

SLIK GJØR DU:

Kok opp 1 l. vann og tilsett 3 ss eddik og 1 ts salt.
 Skru ned varmen til under kokepunktet. Knekk eggene i hver sin kopp. Rør rundt i vannet med en sleiv slik at det dannes en virvelstrøm.

Hell ett og ett egg forsiktig i strømmen og hjelp evt. til med å samle eggehviten rundt plommen. La eggene trekke i 4-5 minutter – da vil de fortsatt ha en flytende plomme. Ta eggene forsiktig opp med en hullsleiv og la dem renne av på et kjøkkenpapir.

Med denne metoden er det enda enklere å lykkes med posjeringen:

POSEPOSJERING:

Fukt en espressokopp med lunkent vann. Kutt opp plast-filmstykker på ca. 20 x 20 cm. Dytt et ”ark” ned i espresso-koppen slik at den fyller koppen og resten av plasten henger over kanten.

Knekk et egg i koppen. Samle sammen plastfilmen til en pose og knytt med hyssing. Gjenta dette med de resterende eggene.
 Kok opp en kjele med rikelig med vann og legg i eggeposene.
 Skru ned varmen og la eggene trekke i 4-5 minutter. Ta opp posene og la dem kjølne litt før du forsiktig pakker eggene ut av posene.

 


 

Frokostrundstykker med smøretips

Å bake selv gir deg og dine mer enn smaken av rykende ferskt bakverk. Du får også en bonus i form av en deilig duft. Slik gjør du det:


 

Smøretips!

artikkel_smoretips_628

1. Frokostrundstykker med blåmuggost, salat, tomat, rødløk, avokado, persille og speilegg. 2. Frokostrundstykker med ruccula, rødløk, sprøstekt bacon, speilegg og stekt tomat. 3. Frokostrundstykker med ruccula, majones eller aioli, sylteagurk, chorizo og speilegg