Rema.no Lær mer Jordskokk

Jordskokk

Det er ikke bare utseende til jordskokken som minner om trøffelen – en av klodens mest ettertraktede råvarer. Også de sopp- og nøtteaktige aromaene og den krydrede, milde anissmaken kan gi assosiasjoner til trøfler.

Heldigvis er prisen på jordskokker så mikroskopisk sammenlignet med trøfler at det bare er å fråtse i denne fantastiske råvaren. For jordskokk kan brukes til så mangt. Den er interessant nok til å spille hovedrollen i både forretter og hovedretter. I tillegg egner den seg svært godt som følge til både fisk og kjøtt. Tilberedningen av jordskokker er veldig lik som for poteter. Det vil si at du kan bake, koke, dampe, grille, ovnsbake og mose dem. Jordskokker egner seg også veldig godt som chips og som utgangspunkt for supper. Forsøk å koke jordskokker sammen med potetene neste gang du lager potetstappe, da vil du oppdage hva den kan by på av interessante smaker.

Slik tilbereder du jordskokk

Steg 1

Jordskokk_07

Skrell jordskokkene.

Steg 2

Jordskokk_05

Legg dem gjerne i vann med litt sitron, da beholder de den bleke fargen.

Kokes eller dampes i ca 15 minutter, eller kuttes i tynne skiver og stekes i smør til de er møre.

Ovnsbakte jordskokker

Skrell dem og bak dem i kyllingkraft eller fløte til de er møre. Fløtegratinerte jordskokker er et godt alternativ til fløtegratinerte poteter.

Jordskokkpuré

Skrell og kok jordskokk møre. Hell av kokevannet. Mos jordskokkene og spe med varm melk eller matfløte og rør inn smør. Smak til med salt og pepper. Pureen passer til både kjøtt og fisk.

Jordskokkchips

Skjær jordskokker med skall på en mandolin eller med en ostehøvel. Friter chipsene i rapsolje på 160-170 grader. Når du legger i jordskokkskivene, skal det ta noen sekunder før det begynner å bruse. Friter i ca. 4 minutter, til de får en gylden farge. Legg dem på kjøkkenpapir og strø over litt salt.

Tips

Velg riktig jordskokk Jordskokken skal være fast og ha sprø konsistens. De kan være både runde og avlange i fasongen. Jordskokk inneholder ufordøyelige karbohydrater (fruktooligosakkarider), hovedsakelig innenfor gruppen inulin som har positive helsevirkninger. Disse stoffene har søt smak uten at de øker blodsukkernivået, og jordskokk egner seg derfor i dietter for personer med diabetes og generelt ved problemer med høyt blodsukkernivå.