Rema.no Lær mer Hvordan grille grønnsaker

Hvordan grille grønnsaker

Visste du at grillede grønnsaker smaker helt annerledes enn kokte? De får mer sødme og smak etter en runde på grillen. Her lærer du hvordan man griller perfekt grønt med direkte og indirekte varme.

Alle grønnsaker kan grilles og passer ypperlig som tilbehør til grillmat. Med grillen tilgjengelig blir det i tillegg enklere å få i seg de anbefalte “fem om dagen”. En runde over åpen flamme fremhever sødmen i grønnsakene og får frem ekstra smak.

Så enkelt griller du frukt og grønnsaker

Grønnsaker kan grilles på både direkte og indirekte varme. Tynne grønnsaker trenger normalt kort tid på grillen, mens større grønnsaker bør ligge lenger på svak varme for å få tid til å godgjøre seg. Trikset er å gi dem en rask omgang på direkte varme for å få den fine grillfargen, for deretter å fullføre grillingen over indirekte varme.

Ønsker du enda mer smak kan du gjerne marinere og pensle grønnsakene før grilling. Hva med vårløk med urteolje eller tomater med olivenolje og balsamico? Eller asparges og hollandaise-saus og teriyaki-glasert rødløk? Mulighetene er mange!

Under finner du steg-for-steg hvordan du lykkes med grønnsakene på grillen.

Grillet blomkål og brokkoli

Rens brokkoli og blomkål og skjær dem vertikalt i ca 1 cm tykke skiver. Pensle grønnsakene med olivenolje, og grill dem på begge sider på direkte varme til de har fått en fin farge. Flytt grønnsakene over til indirekte varme, ha på lokk, og grill videre i ca. 10 minutter til de er møre. Ha på salt og nykvernet pepper.

Grillet squash

Kutt squashen i to på langs og pensle kuttsidene med olivenolje. Grill på direkte varme et par minutter for å få fine grillstriper. Snu og grill et par minutter til. Flytt til indirekte varme, ta ned lokket og grill til den er mør, 5-6 minutter.

Grillet paprika

Både spisspaprika og vanlig paprika egner seg til grilling. Del dem i 2-3 biter eller grill dem hele. Smør paprikaen med litt olje og legg dem på direkte varme. Skinnet kan gjerne bli litt svidd.

Når paprikaen får rykende ferske grillstriper legger du dem under folie i noen minutter, da blir skinnet lettere å rive av hvis du ønsker det. Dryss litt salt over og vips, så er tilbehøret klart.

Grillede rotgrønnsaker

Skrell og skjær grønnsaker som gulrot, persillerøtter og pastinakk i store, lange biter. Pensle grønnsakene med litt olje, salt og pepper. Grill dem raskt på direkte varme for å lage fine grillstriper, før du flytter dem over til indirekte varme noen minutter til de blir møre.

Grillet salat

Frisk salat er en gjenganger på grillbordet, men hva med å prøve en grillet variant? Del den på langs, drypp over litt olje og la den få en under ett minutt over direkte varme rett på risten. Når salaten har fått brune striper er den ferdig.

Les flere tips til hvordan grille med perfekt resultat her.

Grillet purre

Rens purren og skyll under kaldt vann. Tørk av og pensle med olivenolje. Grill i ca. ett minutt på direkte varme for å gi den litt farge. Flytt deretter over til indirekte varme, legg på lokk, og grill videre til purren er mør. Dryss på litt salt og pepper ved servering.

Grillet asparges

Asparges er noe av det enkleste du kan tilberede på grillen, og smaker godt både alene eller som tilbehør til kjøtt eller fisk. Skjær bort ca. 2 cm nederst på hver asparges. Pensle dem med olivenolje og grill på direkte varme i 2-3 minutter på hver side. Krydre med salt og pepper.

Bakte poteter

Vask potetene og tørk dem godt. Stikk flere hull i dem med en gaffel, pensle dem med matolje, og ha på litt salt og pepper. Legg potetene på grillen på indirekte varme, ha på lokk og grill til potetene er møre (ca. 45-60 min.).

For å spare tid kan du koke potetene før de skal grilles. Kok dem i lettsaltet vann til de begynner å bli møre, og la dem ligge på grillen i ca. 15 minutter. Du kan godt gi de ferdige potetene et par minutter over direkte varme for å få skinnet sprøtt og gi dem enda litt mer smak av grill!

Meierismør, urtesmør, rømme, gressløk og ost er alltid godt som topping. Tilsett gjerne baconbiter, salamibiter, mais, skinkestrimler, ternet spekeskinke eller spicy kjøttboller.

Grillet ananas

Grillet ananas gir en søt og syrlig vri som tilbehør til grillmat, eller som en frisk dessert. Del ananasen i 8 båter på langs, og skjær av den spisse trekanten på toppen av hver båt. Dette er “stammen” på ananasen som smaker bittert og bør fjernes.

Legg båtene på grillen og la fruktsukkeret karamellisere grillflaten slik at den gode sødmen fra frukten kommer frem. Mariner gjerne ananasen for mer smak, for eksempel finhakket chili og revet lime-skall. Bland chili og limeskal med salt og strø over ananasen før servering.

Grillet vannmelon

En frisk vri på grillmåltidet, eller sommerlig dessert. Skjær vannmelonen i tykke skiver, ca. 2 cm, og kutt hver skive i 4 “kakestykker”. Grill vannmelonskivene på direkte varme til de har fått fine grillstriper på begge sider. Legg vannmelonskivene på et fat, press limesaft over og server med friske bær.

Slik bruker du direkte og indirekte varme

Til de fleste typer kjøtt trenger du to ulike soner i grillen: En glovarm sone som gir direkte varme til kjøttet, og en mindre varm sone som gir indirekte varme. Indirekte varme egner seg godt til større kjøttstykker som trenger lengre tid for å bli gjennomstekt.

Bruker du kullgrill kan du samle kullet i en sektor av grillen for å lage en glovarm og en kaldere sone. Med gassgrill kan du enkelt variere hvor mange gassbluss du vil bruke for å gi direkte varme. Når du skal varmebehandle noe på indirekte varme skal du alltid ha lokket nede.