Rema.no Lær mer 7 tilbehør som er bedre enn hovedretten

7 tilbehør som er bedre enn hovedretten

Hovedretten er ofte stjerna i måltidet mens tilbehøret blir ufortjent statister. Du vil kanskje ikke tro det, men disse siderettene setter middagen i skyggen!

Rissalat

Grillsesongen er i gang, og like viktig som at kjøttet må godgjøre seg på grillen, er det du spiser ved siden av. Tilbehør er viktig for en god middag, og for mange er tilbehøret et must på middagstallerkenen.

Julie Ilona Balas er kokk og kokebokforfatter og står bak Juliesmatblogg.no. For henne er faktisk smårettene hovedrolleinnehaveren.

– Jeg bruker litt kjøtt eller fisk som tilbehør til tilbehørsrettene, ler hun.

Digg tilbehør til grill
Julie sier det er alfa og omega å ha variert tilbehør til grillmåltidet. Det blir ofte mye kjøtt fra grillen i sommermånedene, og da er det fint å piffe opp tallerkenen med ferske, bakte eller grillede grønnsaker.

– Jeg elsker å spise proteinrikt tilbehør, for eksempel en liten linsesalat med fetaost eller en enkel grønn salat. Andre gode sideretter til middagen kan være bakte cherrytomater, syltet rødløk, karamellisert løk eller urterømme.

LES OGSÅ: Alt dette kan du gjøre med søtpoteten!

JULIE_GRØNN

Matblogger Julie Ilona Balas. Foto: Anne Valeur.

 

Her er 7 tilbehør som danker ut hovedretten:

Grillede asparges med balsamico

For alle balsamico-elskere der ute: Når du knasker i deg denne forretten, vil du garantert glemme at hovedretten er på vei!

Sommerlig rissalat

Ikke glem risen selv om du er i grillmodus! En rissalaten med smak av kokos og curry kan serveres som tilbehør til det aller meste, men er også kjempegod alene.

 

Kikertsalat

Perfekt sidesalat til grillmaten i sommer. Kikertsalaten er ganske mektig, den grillede hovedretten av kjøtt eller fisk vil mest sannsynlig føle seg truet!

Kikertsalat

Foto: juliesmatblogg.no

 

Agurksalat med mozzarella

Denne lille agurksalaten passer like bra som en liten frokost eller lunsj som en sidesalat til middagen.

Agurksalat

Foto: juliesmatblogg.no


Grønnsaksfries
 

Man kan lage fries av de aller fleste grønnsaker, ikke bare av vanlig potet. Julies favoritter er fries av søtpotet, squash og aspargesbønner. Hun spiser grønnsaksfries som tilbehør til middagen eller som egen snack med en enkel yoghurtdipp.

Grønnsaksfries

Foto: juliesmatblogg.no

 

Blomkålris 

Det som er så bra med blomkålris er at man kan lage den av det man har i kjøleskapet og krydderhylla. I denne oppskriften brukte Julie litt pancetta. Pass opp, krydderet gir mye smak! I tillegg til å være enkel, er denne oppskriften også veldig rask. Det tar som regel rundt 15 min å preppe ingrediensene, og 2-3 minutter å steke. Julie har alltid blomkål liggende i tilfelle hun trenger rask lunsj eller middag.

Blomkålris

Foto: juliesmatblogg.no

 

Fylt aubergine

Vær trendy i sommer med aubergine! Fyll opp med rød quinoa, aprikos og fetaost, og topp det hele med koriander og mynte. Så godt, så enkelt.

Fylt aubergine

Foto: juliesmatblogg.no