Det begynte med...

nonnegata

Det begynte med jakten på et butikkonsept som var annerledes enn de tradisjonelle nærbutikkene. På en studietur til Tyskland i 1977 ble representanter for Reitangruppen imponert over den tyske lavpriskjeden ALDIs gjennomførte enkelhet. Da Odd Reitan åpnet den første REMA-butikken 15. februar 1979 på Bromstad i Trondheim var det med ALDI som forbilde.

Startfasen

I startfasen var utvalg begrenset til 500-600 varer, men dette sortimentet ble for smalt til at det ble lønnsomt. Butikken i Mo i Rana, som åpnet året etter, økte derfor vareutvalget til 1000 artikler. Dette ga stor suksess og ble videreført i de tre butikkene som da gikk under navnet REMA. Det førte også til at navnet på kjeden ble endret til REMA 1000 – en forkortelse for Reitan Mat, 1000 artikler.

Vekst

REMA 1000-konseptet har gjennom årene blitt utviklet og forbedret, og sortimentet har endret seg i takt med tiden og kundenes matvaner. Men fortsatt jobber vi etter den samme filosofien: Effektiv drift, lave kostnader, gode innkjøpsbetingelser og lave kalkyler vil, i tillegg til store volum, gjøre oss konkurransedyktige og i stand til å holde kundeløftet vårt om bare lave priser.

De viktigste historiske begivenheter for REMA 1000:

1948

O. Reitan Kolonial åpnes av Ole og Margit Reitan 2. mai i Nonnegt. 22, Trondheim.

1972

Odd Reitan åpner sin første butikk i Trondheim, AS Sjokkpris.

1979

Den første REMA-butikken åpner 15. februar på Bromstad i Trondheim.

1990

REMA 1000-butikker er etablert i alle byer i Norge med mer enn 10.000 innbyggere.

1994

Vi åpner vår første butikk REMA 1000-butikk i Danmark.

1997

REMA 1000 og BAMA etablerer BaRe Frukt & Grønt AS som eksklusiv leverandør av frukt og grønnsaker til REMA 1000.

1998

REMA 1000 får kontroll over egen distribusjon gjennom fusjon med REMAGross-selskapene.

2003

Vi åpner REMA 1000-butikk i Sverige, på Svinesund.

REMA 1000 inngår en strategisk allianse med EDEKA-kjeden i Tyskland for å oppnå bedre innkjøpsbetingelser.

2005

REMA 1000 AS kjøper seg inn i Grans Bryggeri AS og Max Mat AS, en leverandør av fisk og fiskeprodukter.

2006

REMA 1000 kjøper 50 % av Staur Foods.

2007

Alle butikkene bygges om i henhold til ny modell, og REMA 1000 kjøper seg inn i Home Design, vår non-food leverandør.

2008

REMA 1000 kjøper EDEKA i Danmark og etablerer Reitan Distribution.

2008

REMA 1000 kjøper virksomheten til Lidl i Norge.

2009

REMA 1000 kjøper 50 % av Hugaas Rugeri.

2010

Distribusjonen i REMA 1000 Norge skilles ut i et eget selskap, REMA Distribusjon Norge. Vårt eierskap i egne leverandører i Norge samles i eget selskap, REMA Industrier.

REMA 1000 kjøper 20% av Gram Slot, som leverer økologiske produkter til REMA 1000 Danmark, og 50% Spekeloftet, leverandør av pinnekjøtt til REMA 1000 Norge.

REMA 1000 inngår samarbeidsavtale med Bunnpris om innkjøp og varedistribusjon fra 2012.

2011

REMA 1000 kjøper 84 % av Norsk Kylling og får dermed eierskap til hele verdikjeden for hvitt kjøtt.

2014

2. april endrer REMA 1000 Norge AS navn til REMA Franchise AS.

2015

02. oktober kjøper REMA 1000 50% av Hugaas Industrier, og eier 100% av selskapet.