Rema.no » faq

Spørsmål om endringer i handlehistorikken

Æ har gjort noen endringer i handlehistorikken grunnet økt personvern. I mellomtiden kan du ikke lenger se hvor og hva du har handlet. Denne endringen gjelder midlertidig frem til vi finner en god måte å verifisere kontonummer på i appen. Beklager de ulempene det medfører for deg – vi håper å ha en løsning klar snart. Dine priskutt blir registrert som normalt.

Muligheten til å legge inn kontonummer i Æ ble lansert for å tilby Æ-kunder automatisk priskutt når de bruker kontaktløs betaling. Kontonummeret brukes for å identifisere din Æ-bruker og registrere dine handleturer og priskutt.

Det finnes ingen god måte å kvalitetssikre at kontonummeret som legges inn tilhører rett bruker på markedet i dag. Teknisk sett betyr det at det er mulig å legge til en annen brukers kontonummer.

Dette er et klart brudd på våre retningslinjer og kan være straffbart. Vi varslet selv Datatilsynet om problemstillingen i januar og jobber med å finne en løsning som ivaretar kundenes personvern og brukeropplevelsen av appen.

For å bli Æ-kunde må du godkjenne retningslinjene til bruk av appen. Her står det tydelig at du må være eier av bankkort og kontonummer for å registrere dem. Vi jobber kontinuerlig med å sikre at appens retningslinjer blir fulgt.

Vi har valgt å gjøre noen endringer i handlehistorikken frem til ny løsning er på plass for å ivareta ditt personvern. Det er ikke lenger mulig å se hvor eller hva du har handlet. Det betyr at hvis uhellet først skulle være ute, og en bruker du selv ikke har godkjent legger til ditt kontonummer, vil hen ikke kunne se detaljert informasjon om handleturen din. Det er kun tidspunkt, sluttsum og hvor mye du har spart som er synlig i handlehistorikk i dag.

Vi minner om at det kun er mulig å legge til et kontonummer i én bruker. Dersom du har ditt eget kontonummer registrert på egen bruker, er det ikke mulig å registrere det andre steder. Vi jobber kontinuerlig med å sikre at appens retningslinjer blir fulgt.

Ta gjerne kontakt med oss dersom du har spørsmål, så hjelper vi deg med å undersøke brukeren din. Skulle mot formodning ditt kontonummer være registrert i en annen bruker enn den du selv har godkjent, kan vi hjelpe deg med å slette dette. Kontakt oss her eller send en mail til kontakt@rema.no’

Vi oppfordrer alle våre kunder til å være varsomme med hvem og hvor man deler personlig informasjon om seg selv, som kontonummer og kortnummer. Dersom du opplever at denne typen informasjon har kommet på avveie anbefaler vi å ta kontakt med banken din eller kontakte politiet.

Muligheten til å legge inn kontonummer i Æ ble lansert for å gi Æ-brukere mulighet til å få priskutt automatisk når man bruker kontaktløs betaling. Kontonummeret brukes kun for å identifisere riktig Æ-bruker, slik at vi kan registrere handleturene og priskuttene dine i appen.

Det er valgfritt å registrere kontonummeret ditt i Æ. Dersom du ikke ønsker å legge inn kontonummer må du huske å skanne din personlige Æ-strekkode i kassen før du betaler for å få handletur og priskutt registrert.

Spørsmål om Personlig Priskutt

Med Personlige Priskutt i Æ kan du motta personlige tilbud som vi tror du får glede av, rett i appen. Tilbudene baserer seg på hvilke varer du har handlet tidligere, for å være mest mulig relevante for deg.

Her er det med andre ord mange kroner å spare, i tillegg til 10% på all fersk frukt og grønnsaker, og 10% på dine topp 10 varer.

Du må selv godkjenne at vi kan sende deg personlig priskutt i Æ. Dette gjør du slik:

  1. Åpne Æ og klikk på fanen “Profil”
  2. Klikk på “Vilkår og personvern”
  3. Godkjenn “Personlig priskutt”, og eventuelt annen markedsføring dersom du ønsker det

Ferdig! Håper du får glede av dine personlige priskutt fremover.

Og, du! Husk å godkjenne at Æ kan sende deg pushvarsler samtidig. Da får du en melding hver gang det ligger et nytt Personlig Priskutt å venter på det i appen.

Spørsmål og svar om Æ

Æ er et personlig verktøy som hjelper deg å spare penger på det du handler mest.  Med appen får du i tillegg full oversikt over handleturene dine og kan til enhver tid se hvor mye du har brukt og spart.  Æ er helt gratis å bruke.

Vi vil gjøre det enda enklere for våre kunder å spare penger. Æ kutter 10% på de 10 varene du bruker mest penger på. I tillegg får du alltid 10% på ubearbeidet, fersk frukt og grønt. Enklere blir det ikke.

Ja, Æ gir deg lavere priser på det du bruker mest penger på uansett hvilken REMA 1000-butikk du velger.

Æ kan brukes for innkjøp til et gjennomsnittlig forbruk i en husholdning.  Æ kan ikke brukes for å handle inn til en næringsvirksomhet.

Brukerregistrering

Æ laster du enkelt ned fra App Store eller Google Play. Følg deretter instruksjonene for registrering.

For å bruke Æ må du være over 15 år og ha en smarttelefon med norsk telefonnummer.
Æ kan lastes ned til iPhone og Android.

Dersom du ikke skulle motta engangskoden innen kort tid trykker du “send ny engangskode”.

Nei, telefonnummeret ditt kan kun knyttes til én profil.

Innlogging

Første gang du logger inn i Æ må du oppgi telefonnummeret ditt slik at Æ kan identifisere deg og sende deg din personlige engangskode. Etter denne er tastet inn er Æ klar til bruk.

Pushvarsler

Du vil kun motta pushvarsler som er relevante for deg. Dette kan være nyheter under “lavere priser” eller når Æ har oppdatert din 10-på-10-liste.

Bruker du iOS endrer du dette under telefonens innstillinger ved å velge “Æ” og “redigere varslinger”. Har du Android-telefon kan du enkelt endre dette i profilen din i Æ.

10-på-10

10-på-10 er din personlige liste som viser de 10 varene du får 10% på. Etter hver handletur oppdaterer Æ listen din automatisk basert på de 10 siste gangene du har handlet. Dette gjør Æ for at du skal få dine personlige kutt på det du til enhver tid bruker mest penger på.

Æ er opptatt av at du skal få dine personlige kutt på det som du faktisk bruker mest penger på til enhver tid. Ved at Æ oppdaterer listen jevnlig og med utgangspunkt dine 10 siste handleturer er du sikret at varer du har brukt mye penger på til jul f.eks. ikke fortsetter å ligge i listen når du går tilbake til ditt vanlige handlemønster i januar.

Varene som ligger i din 10-på-10-liste er de du bruker mest penger på til sammen. For eksempel er én pakke kaffe dyrere enn én kartong melk, men ti melk sammenlagt koster mer enn for eksempel to pakker kaffe.

Bæreposer, pant, alkohol, tobakk, medisiner, morsmelkerstatning, gavekort og pengespill inngår ikke i beregning av 10-på-10. I tillegg får du alltid 10% på all fersk frukt og grønt når du bruker Æ, disse vil derfor ikke legges inn i lista di.

Utgangspunktet for 10-på-10-listen din lages ved første handletur med Æ. De varene som da koster deg mest, vil legge seg direkte inn på lista og gi deg priskutt ved din neste handletur.

Æ kutter 10% av prisen på de varene som står på 10-på-10-listen din. Listen ble etablert ut ifra de varene du handlet på første handletur, og det er disse varene du får 10% på ved handletur nummer to. Listen blir deretter oppdatert automatisk når Æ blir bedre kjent med deg.

For deg

Her vil Æ tipse deg om andre måter du kan spare penger på.

Med Æ får du alltid 10% lavere pris på fersk frukt og grønt.

Handleturer

Handleturer er en oversikt over alle dine handleturer. Her kan du til enhver tid se hvor mye du har handlet for og spart, samt detaljer om hver handletur, som for eksempel varer, priser, tid og sted. Legg merke til at det kan ta noen minutter før din siste handletur blir registrert i Æ.

Den blå sirkelen viser hvor mye du har handlet for inkludert prisene som Æ har kuttet. Den grønne sirkelen viser hvor mye du har spart, dvs summen av alle priskutt når du har handlet på REMA 1000.

Etter hver handletur får du detaljert informasjon om dine varer, priser, tid og sted i Æ. Dette er ikke gyldig som juridisk kvittering.

Registrering av kjøp

Handleturen kan registreres på flere måter. Enten manuelt ved bruk av din personlige strekkode, eller automatisk hvis du har registrert ditt bankkort i Æ.

Du kan bruke din personlige strekkode for manuell registrering av ditt kjøp dersom du ikke har lagt til kontonummeret ditt i Æ, eller ønsker å bruke andre betalingsmidler som kontanter, gavekort eller mobilbetaling (Apple Pay, Google Pay med mer). Dersom du velger å dele opp betalingen, for eksempel i kontant og bankkort, må strekkoden din skannes for at handleturen skal registreres i Æ. Dette gjelder selv om du har registrert bankkortet du bruker i appen. Du kan også bruke manuell registrering dersom du opplever feil ved betaling med bankkort. Strekkoden finner du i fanen Profil i appen.

Dersom ditt registrerte betalingskort er utløpt, kan du enkelt slette kortet i din profil i Æ og legge inn ditt nye. Det er ikke mulig å etterregistrere handleturer i Æ, og vi anbefaler alle våre Æ-brukere å passe på at kortet som er lagt inn er gyldig.

Nei. Du må bruke Æ når du handler for å registrere dine kjøp. Husk at dine handleturer registreres automatisk hvis du har lagt inn bankkortet ditt i Æ – på den måten er du sikker på at du alltid sparer mest mulig.

Bankkortet ditt registrerer du enkelt i din profil ved å enten ta et bilde av kortet eller skrive inn kortnummeret. Dine handleturer vil nå automatisk registreres i Æ hver gang du betaler med dette bankkortet.

Du kan registrere opptil 5 bankkort. Slik kan du være trygg på å få registrert alle dine handleturer i Æ og alltid spare penger. Legg merke til at du kun kan registrere bankkortet ditt på én bruker. Dette for at Æ skal vite hvem det er som handler.

Dersom du ønsker å dele opp din betaling, for eksempel kontant og bankkort, må din personlige strekkode scannes manuelt i kassen før du betaler for at kjøpet skal bli registrert i Æ.

Tæpping med Æ

Handleturen kan registreres på flere måter. Enten manuelt ved bruk av din personlige strekkode, eller automatisk hvis du har registrert bankkortet ditt i Æ. På debetkort trenger vi ditt kontonummer for å automatisk registrere kjøp, mens på kredittkort trenger vi ditt kortnummer.

Dersom du fortsatt vil ha priskuttene dine automatisk registrert når du tæpper med et debetkort (vanlig bankkort), må du legge inn kontonummeret ditt i Æ. Dette gjør du under fanen Profil i appen. Dersom du betaler med et kredittkort trenger du ikke foreta deg noe. Ønsker du ikke å legge til kontonummer må du huske å skanne den personlige strekkoden din før du betaler.

Bankkortet ditt registreres eller oppdateres enkelt i din profil i appen. Registrer kredittkort ved å enten ta bilde av kortet eller skrive inn kortnummer.

På debetkort må du legge inn kontonummeret tilknyttet kortet. Kontonummer finner du oftest bak på kortet. Dine handleturer vil nå automatisk registreres i Æ hver gang du betaler med dette bankkortet.

Kontonummer trengs for å identifisere Æ-brukeren din når du tæpper. Dette er et krav fra systemeier. Kontonummer blir kun brukt for å kjenne igjen de ulike Æ-brukerne.

Kontonummer legger du inn under fanen Profil i appen. Rett under strekkoden kan du trykke på «legg til kontonummer». Kontonummeret står normalt på baksiden av bankkortet ditt.

Ja, kontonummer blir lagret på samme sikre måte som kortnummer og utløpsdato hos vår sertifiserte betalingspartner. Kontonummer blir kun brukt til å identifisere din Æ-bruker når du betaler.

Dersom du har registrert kredittkort i Æ trenger du ikke foreta deg noe. Priskuttene dine blir automatisk registrert når du tæpper.

Både kort og kontonummer administrerer du i din profil i Æ. Trykk på det kortet/kontonummeret du ønsker å redigere, og velg «slett kort». Informasjonen vil automatisk slettes fra våre systemer når du gjør dette. Vær oppmerksom på at du ikke lenger vil få priskuttene dine registrert automatisk når du tæpper.

Jaa, både handletur og priskutt registreres i Æ når du skanner strekkoden før du betaler.

Dersom du opplever å ikke få priskutt ved tæpping, sjekk at kortet ditt er gyldig og registrert i Æ. Dersom dette kortet er et bankkort, sjekk at kontonummeret er registrert i Æ. Husk at du må ha nyeste versjon av appen for å kunne registrere kontonummeret. Hvis du fortsatt opplever å ikke få priskutt, ta kontakt i kontaktskjema under, så hjelper vi deg.

Ja, du kan betale med Google Pay og Apple Pay i alle REMA 1000 sine butikker. Du må huske å skanne din personlige strekkode før du betaler for å få handleturen og priskuttene dine registrert i Æ.

Vilkår og personvern

Æ vil aldri selge din data til tredjeparter. Dataene brukes kun til å gi deg personlige priser og oversikt over handleturene dine. Fullstendige vilkår finner du alltid i profilen din i appen.

Du kan når som helst avslutte brukerkontoen din ved å sende en mail til kontakt@rema.no og oppgi ditt mobilnummer og de fire siste sifrene i bankkortet du har registrert i Æ. Vær da oppmerksom på at du mister både 10-på-10 lista di og andre personlige priser, samtidig slettes all brukerdata hos REMA 1000. Æ kan aldri gjenopprette en brukerprofil, men du kan opprette en ny bruker hvis du ønsker det.

Æ trenger telefonnummeret ditt for å identifisere deg og sende engangskoden din på SMS når du logger inn for første gang.

Kontaktinfo og hjelp

Kontakt oss via skjemaet nederst på siden, så vil vi hjelpe deg med det du lurer på.