Hopp til innhold
Forside Det enkle er ofte bra nok. For Thea Louise (21) ble det også det viktigste
Bilde av to ansatte foran REMA 1000 butikk

Det enkle er ofte bra nok. For Thea Louise (21) ble det også det viktigste

 

I anledning Verdensdagen for psykisk helse erstatter REMA 1000 sine vanlige kampanjer med ett enkelt budskap: «Det enkle er ofte bra nok». I en tid der vi ofte måles på prestasjoner, resultater og tempo, er det viktig å huske på hva som virkelig betyr noe.

Som hverdagsbutikken til hver fjerde nordmann og arbeidsplassen til nær 17.000 ansatte kjenner vi i REMA 1000 verdien av de hverdagslige menneskemøtene. Et varmt smil. Et vennlig «hei». Lagfølelsen når vi drar i samme retning. Gleden over å mestre noe nytt – alene eller sammen med andre. For det er enkle ting som bygger fellesskap – både i samfunnet og på arbeidsplassen.

Thea Louise (21) har selv erfart hvor mye tillit, mestring og lagånd kan bety når livet butter imot.

 

Jobben i REMA 1000 er grunnen til at alt er blitt bedre. Her handler det ikke om de store prestasjonene, men om å bidra, gjøre sitt beste og være en del av laget. Det gir en skikkelig god følelse, sier Thea Louise.

Bilde av Regine i MOT

FAKTA: «Det enkle er ofte bra nok»

  • I anledning Verdensdagen for psykisk helse 10. oktober 2025 erstatter REMA 1000 sine vanlige kampanjer med budskapet “Det enkle er ofte bra nok”.
  • Hensikten er å minne om at ting ikke trenger å være perfekt, og bidra til å dempe prestasjonspress.
  • Initiativet skjer i samarbeid med organisasjonen MOT, som Reitan Retail og REMA 1000 har vært fast partner og støttespiller med siden 1999.
  • REMA 1000 er hverdagsbutikken til hver fjerde nordmann og arbeidsplass for nær 17.000 ansatte.

Tøff start på voksenlivet

21-åringen fra Son har vært åpen om at hun har hatt det vanskelig. En hendelse i ungdomstiden, gjorde at hun gikk inn i en tung periode der hun strevde psykisk. Det var en stillingsannonse fra REMA 1000 som skulle forandre alt.

– Jeg var veldig langt nede, og kjente ikke igjen meg selv. Jeg klarte ikke lenger finne mening i hverdagen. For dem som kjenner meg, er det nok rart å høre, for jeg er egentlig en veldig positiv og energisk person.

Thea Louise forteller at hun sendte inn en søknad på en sommerjobb i REMA 1000. Det var et slags siste forsøk på å forsøke å komme tilbake til seg selv, forklarer hun. Jobben ble hennes, og hun var ved godt mot – og klar for å ta fatt på nye utfordringer.

– Men etter bare noen uker fikk jeg en knekk. Jeg klarte ikke møte opp på jobb lenger.

Hun valgte å være åpen med sjefen sin om hva hun hadde opplevd – og strevd med det siste året. Kjøpmannen viste forståelse, og sa at han ønsket at Thea Louise skulle ta vare på seg selv. Vaktene hennes var det minste problemet – dem skulle han få noen andre til å ta.

Veien tilbake ble kortere enn hun fryktet. Etter noen få uker borte fra jobb tok Thea Louise på seg den blå uniformen igjen. Siden har det bare gått oppover. I dag har 21-åringen rollen som assisterende butikksjef i REMA 1000 Son. Den fikk hun under ett år etter at hun hadde sin aller første dag. Hun elsker hverdagen, rutinene, arbeidsoppgavene, ansvaret – og kollegene.

– Sjefen min har vært en fantastisk støtte. Han har sett meg, trodd på meg – og heiet på meg, sier Thea Louise.

 

Ny karrierevei

Som tidligere idrettsjente, er butikkmiljøet gjenkjennelig, forteller Thea Louise.

– Her er det skikkelig lagånd – og fokus på at vi jobber mot et felles mål. Vi løfter hverandre når det trengs, støtter hverandre når noe er vanskelig – og sørger for at alle drar i samme retning.

Nå har hun også stokket om på fremtidsplanene. Istedenfor å ta utdanning i Forsvaret, er planen å bli værende i REMA 1000. Her planlegger hun en karriere som kjøpmann.

– Det morsomste jeg gjør, er å jobbe med folk. Å se mennesker vokse og utvikle seg. En god leder får frem det beste i folk, sier Thea Louise.

 

Bilde av Thea som prater med sine kolleger

 

Reitan Retail + MOT

Theas historie speiler verdiene som REMA 1000 og Reitan Retail har støttet gjennom sitt mer enn 25 år lange samarbeid med MOT.

– Å føle seg sett og inkludert slutter aldri å være viktig – verken når du er 14 eller 40, sier Regine Oen Rong, daglig leder i MOT.

Organisasjonen jobber med å nå ungdom med budskap om inkludering, robusthet og mot.

– Reitan Retail og REMA 1000 har vært vår støttespiller siden 1999. Vi har et langt og solid partnerskap, som bygger på et felles verdigrunnlag: Troen på at mennesket er vår viktigste ressurs.

Samarbeidet inkluderer også en rekke MOT-foredrag og -aktiviteter i Reitan Retails interne opplæringsprogrammer og lederutviklingskurs for kjøpmenn og ansatte.

 

Målet for samarbeidet er å bidra til å hindre mobbing, utenforskap og psykiske vansker blant ungdom. Svært mange ungdommer vil få sin første jobb i en av våre butikker, og derfor tror vi MOT i tillegg kan tilføre oss nyttig kunnskap om ungdommer og kommende generasjoner, sier Christian Hoel, administrerende direktør i REMA 1000.

 

Sjefen satser på de unge

 

Sjefen som satser på unge

Thea Louise løfter fram sin egen sjef, Tom-Remi Stenqvist, som et forbilde og en inspirasjonskilde. Han har drevet REMA 1000 Son i åtte år. For ham handler jobben om mye mer enn tall og varer. Aller mest handler den om mennesker – og særlig om å gi unge en sjanse.

– Vi ser raskt hvem som er klare for ansvar. Det er utrolig mange oppgaver som unge kan mestre. Det gir dem verdifull erfaring.

 

Tillit og ansvar

For Tom-Remi handler ledelse om å slippe til andre. Målet har vært å ha en butikk som går av seg selv – med ansatte som gjør ting bedre enn han selv. Da må han tørre å gi fra seg ansvar.

Han trekker frem Thea Louise som et eksempel på hva unge kan få til når de blir møtt med tillit:

– Hun løftet blikket tidlig, så helheten i butikken, lærte raskt og søkte kunnskap. Jeg har aldri opplevd noen som har tatt opplæringssystemet så fort, sier han imponert, og fortsetter:

– I REMA 1000 har vi oppgaver som passer for mange, og det er sunt å få inn folk med et litt annet blikk på ting. Jeg har kjempetro på mangfold – og synes det er skikkelig tøft når folk tør å være åpne, ærlige – og ta egne valg, sier Tom-Remi.

Han beskriver butikken som en rekrutteringsarena, der mange unge får sitt aller første møte med arbeidslivet. Det tar han på alvor:

– Jeg tror den aller første jobben er viktigere enn noen gang. Den kan tenne en gnist, sier han.

Det enkle er ofte bra nok. 10. oktober er verdensdagen for psykisk helse. Vi samarbeider med Mot i deres arbeid med å styrke ungdommens robusthet og mentale helse.