REMA 1000 størst på Facebook

Vi skal være der kundene er!

10.10.2013 klokken 10 begynte inntoget i sosiale medier for REMA 1000.

Målet var ambisiøst, 100.000 følgere i løpet av et år. Nå har REMA 1000 bikket 112.000.

Større enn NRK1

Ifølge TNS Gallups InterBussundersøkelse brukte hele 63 prosent av den norske befolkningen Facebook i siste kvartal i 2013, og passerte dermed NRK1 (62 prosent) for første gang. Dermed er det også flere av REMAs kunder som besøker Facebook enn som ser eller hører på NRK.
Informasjonssjef Marianne Moen er arkitekten bak REMAs satsing på sosiale medier. Facebook er det største mediet, men man er også aktiv på twitter, youtube, instagram og Google+.
– Vi må være der kundene våre er. Hele hovedideen er å føre kundene fra nett til butikk. Det er veldig krevende, og vi er fire personer som har dette som hel eller delvis jobb, sier hun. Å formidle de viktigste delene i kjedens verdigrunnlag er en del av bibelen.

Trond Viggo

Moen og hennes medhjelpere har klare forestillinger om hvordan de skal håndtere dette mediet.
– Vi poster stort sett to innlegg per dag. De spenner over et bredt spekter, og vi må passe på at de er interessante, morsomme eller faglige nok til at de trigger kundene. Vi har faktisk sett for oss Trond Viggo Torgersen: komiker, lekeonkel og lege. For det er en kunst å beholde de mer enn 112.000 følgerne og forsøksvis bringe antallet opp i 200.000 i løpet av et år. Det bidrar positivt at også mange enkeltbutikker har sine egne Facebook-sider. Spennet på siden er derfor stort. Mye går på middagsplanleggeren, mange innlegg på informasjon om hva REMA gjør med for eksempel palmolje og salt. Her kan man lese om alt fra at yndlingsretten til REMA-sjef Tom Kristiansen er Garlic Chicken til saltreduksjon i brød.
– Vi må være aktuelle og ha kort responstid om folk skal opprettholde interessen, sier Moen. – Derfor har vi som mål at alle henvendelser, hva enten de kommer per mail, Facebook eller andre medier skal være besvart innen fem timer i perioden 08 til 23.

MM

STØRST: Kommunikasjonssjef Marianne Moen og hennes medarbeidere har 112.699 følgere på Facebook. Variasjoner i temaene og kort responstid er noe av nøkkelen for å stimulere og øke skaren av følgere.

 

Dagligvarehandelen skriver en sak i papiravisen 07.11.14 om REMA 1000 i sosiale medier.

Del artikkel