Hente oppskriftsvarer fra kalenderen din?

Velg oppskrifter

Del på e-post Skjul handlelapp
Rema.no Lær mer Prøv nye grønne smaker i ferien

Prøv nye grønne smaker i ferien

Vi skal ikke tenke for mye på alt vi ikke bør spise, sier Cathrine Borchsenius. Hun slår et slag for at du bør bruke sommeren på nye smaker og grønt på grillen.

 

La grønnsakene slippe til på grillen i sommer, er rådet fra både ekspertene og matelskerne. Grønnsaker er nemlig smakfulle, næringsrike og enkel mat.

– Du kan kan grille alt! Bare bruk fantasien på kjøkkenet og i butikken, sier Cathrine Borchsenius på podcasten Rundt Matbordet.

Cathrine Borchsenius er klinisk ernæringsfysiolog og driver kunnskapsbedriften og matsiden bramat.no. Hun deler gjerne tips om hvordan du kan finne inspirasjon på kjøkkenet, eller grillen.

Prøv noe nytt

– I ferien har vi gjerne mer tid enn vi vanligvis har i en travel hverdag. Jeg liker å bruke denne tiden til å prøve nye oppskrifter og smaker, og lage noe jeg kanskje ikke rekker til vanlig, forteller Cathrine.

Hun mener det er viktigere at vi ikke er for strenge med oss selv, eller setter for høye krav til hvor sunt vi skal spise hele tiden. Det viktigste er at vi spiser mer av det som er godt for oss, som frukt og grønt.

– Prøv asparges, tomater, søt spisspaprika, champignon eller løk på grillen. Dette er grønnsaker vi kanskje er vant til i matlagingen ellers, men er skjulte skatter på grillen, sier Cathrine.

Salat er alltid et godt valg

Om du vil ha ekstra god samvittighet kan du lage en stor salat til middag. Da anbefaler Cathrine at du gjør den mettende og proteinrik med for eksempel belgfrukter eller kylling i. Bare med litt ekstra asparges, fennikel eller pinjekjerner kan du gjøre den klassiske salaten litt mer spennende.

Uansett handler ferie om å kose seg og om å finne matglede. Det er ikke så farlig om du spiser is til lunsj, hvis du bare spiser enda mer av det som er godt for deg. Kos deg med frukt og grønt i sommer!

Hør podcasten med Cathrine Borchsenius her.


Her er Cathrines fem tips til grønt på grillen i sommer:

  1. Grill på folie. Da unngår du å brenne maten, og grønnsakene bevarer masse næringsstoffer.
  2. Bruk olivenolje på maten. Mange grønnsaker blir faktisk sunnere om de kombineres med gode fettsyrer.
  3. Ta sjansen, og plukk med deg noe nytt fra butikken. Det finnes et hav av oppskrifter der ute som gjør at du garantert finner en god vri på en ny grønnsak som hele familien liker.
  4. Rå grønnsaker er selvsagt sunt, men noen grønnsaker blir enda sunnere når de varmes. Griller du tomater, får du en skikkelig dose antioksidanter til middagen.
  5. Legg grønnsakene i i kaldt vann 30 min før grilling. Vannbadet gjør at grønnsakene ikke tørker ut under grillingen, og blir ekstra saftige.
Dra ned i kalender