Hente oppskriftsvarer fra kalenderen din?

Velg oppskrifter

Del på e-post Skjul handlelapp
Rema.no Lær mer Frokost og matpakke

– sunne og gode tips

Frokost og matpakke

I en hektisk hverdag er det ikke alltid tiden strekker til. Her har vi samlet tips og oppskrifter til en sunn og god frokost og matpakke.

For mange har hverdagen begynt igjen og med det barnehage- og skolestart. Det er ikke til å kimse av at frokost er det viktigste måltidet for både store og små mennesker. Og selv i en hektisk hverdag burde man ta seg tid til å nyte en sunn og god frokost.

Havregrøt
En porsjon havregrøt er sunn i seg selv men for eksempel toppet med blåbær og mandler får du i deg enda flere viktige næringsstoffer også smaker den enda bedre!

 

Bananpannekaker
Har man bananer til overs er bananpannekaker et supert frokostalternativt. Stek de på middels varme da pannekakene ofte er litt tykkere enn vanlig pannekaker trenger de lengre tid for å bli ordentlig gjennomstekt. Server pannekakene med vaniljekesam eller yoghurt og rørte bær, eller nyt de som de er.

 

Granola
Vil du spare tid på morgenen men likevel spise noe hjemmelaget? Lag din egen granola dagen i forveien og ha den i et glass så har du ferdig frokost hele uken.

 

 

Matpakker som ungene gleder seg til!

Matpakka kan gjøres veldig spennende med små enkle grep. Wraps er superenkelt å lage og et godt alternativt til brødskiva også smaker det kjempegodt! Varier med fyll etter ønske. Prøv for eksempel skinke, salami, kylling, ost, salat, agurk, tomat, avokado eller rød paprika. Rull det hele sammen og del tortillasen i to. Sett en tannpirker i hver så holder wrapsene seg bedre sammen og du slipper unødvendig søl.

Tips: Rester etter middagen er supert som fyll i wrap!

 

Matpakke

 

Raske horn med ost og skinke
1 Ferdig pizzabunn
8 Skiver skinke eller annet pålegg
8 Skiver ost
Evt. sennep/majones

Forvarm stekeovnen til 220 °C. La pizzabunnen ligge i 10 minutterer på kjøkkenbenken før du ruller den ut.
Del den i 8 trekanter. Legg én skinke- og én osteskive på den bredeste delen av hver trekant. Smør evt. et tynt lag med 50/50 sennep og majones under.
Rull sammen fra den brede enden til spissen slik at det dannes et horn.
Legg dem på et bakepapirkledd stekebrett. La dem gjerne få heve i 10-15 minutter før de settes i ovnen.
Stek hornene i 12-15 minutter til de er gylne og fine.

 

Raske pizzasnurrer
1 Ferdig pizzabunn
1 Boks pizzasaus
Ca. 200 G revet ost
Valgfri topping, f.eks skinkestrimler eller pepperoni evt. frisk eller tørket oregano

Forvarm stekeovnen til 220 °C. La pizzabunnen ligge i 10 minutter på kjøkkenbenken før du ruller den ut.
Smør på pizzasaus i et tynt og jevnt lag. Fordel revet ost og topping over. Ha gjerne på frisk eller tørket oregano.
Rull sammen fra langsiden. Skjær rullen i ca. 4 cm tykke skiver.
Legg skivene på en bakepapirkledd stekebrett. La gjerne pizzasnurrene få heve 10-15 minutter før de settes i ovnen.
Stek pizzasnurrene i 12-15 minutter til de er gylne og fine.

 

Dra ned i kalender