Rema.no Ansvar Matsvinn

Matsvinn

Vi fortsetter kampen mot matsvinn og vil redusere andel mat som kastes i egen virksomhet med 50 prosent i god tid før 2030.

I 2016 kastet vi bortimot 350 000 tonn fullt spiselig mat i Norge, noe som tilsvarer 68,4 kg per innbygger. Forbrukerne står for 61 prosent av matsvinnet, mens matindustrien, dagligvarehandelen og grossistleddet står for de resterende 39 prosentene (Kilde: Sluttrapport fra ForMat-prosjektet).

Reduksjon av matsvinn er en viktig del av ansvarsarbeidet i REMA 1000. Vi skal være en pådriver i kampen mot matsvinn og vil redusere andel mat som kastes i egen virksomhet med 50 prosent i god tid før 2030. Blant tiltakene som viser gode resultater er nedprising av varer som nærmer seg utløpsdato, samarbeid med holdbarhetsindikatoren Keep-it og donasjon av matvarer til Matsentralen og andre veldedige organisasjoner.

 

Nedpriser varer som nærmer seg utløpsdato

For å redusere matsvinn reduserer våre Kjøpmenn prisen på varer som nærmer seg utløpsdato med opptil 50 prosent. Varene blir tydelig merket og samlet på dedikert plass i kjøledisken slik at det er enkelt for våre kunder å gjøre et godt kjøp og samtidig spare miljøet.

Gir mat til Matsentralen og veldedige organisasjoner

Siden 2013 har vi gitt bort mat til Matsentralen som driver innsamling av mat og andre dagligvarer fra produsenter, dagligvarekjeder og butikker. De innsamlede varene stilles til rådighet for ideelle organisasjoner som driver hjelpearbeid for vanskeligstilte.

Flere av våre kjøpmenn har i mange år bidratt med mat til veldedige organisasjoner i sitt lokalsamfunn slik at mat som nærmer seg utløpsdato og fortsatt er av god kvalitet, ikke kastes rett i søpla. Mange av våre produsenter har avtaler med lokale bønder som benytter matavfallet til dyrefôr. Mye av matavfallet i hentes også av selskaper som er spesialister på gjenvinning og behandling av matavfall.

Best før, ofte god etter

Mye av svinnet skyldes usikkerhet rundt matens holdbarhet og hva de ulike datomerkingene egentlig betyr. For å gjøre det enklere for deg å vurdere om maten er spiselig eller ei har vi nå valgt å plassere en ekstra merking på alle våre 12-pakninger med egg – «Best før, ofte god etter». Målet er å bruke merkingen på alle egg solgt hos REMA 1000 på sikt.

Keep-it på ferskvarer

Usikkerheten rundt datostempling er en stor årsak til at vi kaster mat. Siden 2012 har vi merket over 30 millioner ferskvarer med den intelligente holdbarhetsindikatoren Keep-it som måler temperaturen til produktet over tid og dermed viser den faktiske holdbarheten. Det gir våre kunder trygghet og vi ser at både våre Kjøpmenn og kunder kaster mindre mat som en følge av Keep-it.

 

 

 

Unike grønnsaker

REMA 1000 ønsker å bidra til at enda flere produkter reddes fra å bli kastet og jobber tett med leverandører for å finne gode, lønnsomme løsninger for både bonde, butikk og kunde. Derfor er det er ikke bare grønnsaker med perfekt utseende du finner i REMA 1000 sine butikker. Under merket “Prima” tilbyr vi grønnsaker som for eksempel norske poteter, løk, epler og gulrøtter til en ekstra gunstig pris.

Middagsplanleggeren

I REMA 1000 har vi siden 2009 forsøkt å bidra til husholdningenes måltidsplanlegging og innkjøp med gode og enkle middagsoppskrifter gjennom ‘Middag til familien til under 100-lappen’ og vår app Middagsplanleggeren. Gjennom sosiale medier og vår egen hjemmeside forsøker vi kontinuerlig å spre matglede og å gi våre kunder tips om hvordan råvarene kan anvendes på flere måter – vi ønsker å inspirere våre kunder til å være kreative og til å se mulighetene. Eksempelvis; lag en god urteolje av urteplanterestene og lag krutonger av brødrester. Bruk brødskjæremaskinene i butikkene og frys ned brødet. Ta opp det du trenger og rist skivene i brødristeren. Disse tipsene og andre tror vi kan bidra til en god og effektiv løsning til mindre kast av mat i husholdningene.

Bransjeavtale

Høsten 2017 signerte vi en bransjeavtale om å redusere matsvinn med 50 prosent innen 2030. Avtalen støtter FNs bærekraftsmål om reduksjon av matsvinn og forplikter til å jobbe for å redusere matsvinn i hele verdikjeden samt påvirke forbruker til å kaste mindre.