– Stolt over å selge kylling i verdensklasse
REMA 1000 er med Solvinge første dagligvarekjede i verden som selger kylling produsert i henhold til den internasjonale dyrevelferdsstandarden ECC. Siri Hjetland er kjøpmann i REMA 1000. Hun er stolt over at dagligvarekjeden har satset tungt på å bedre dyrevelferden i norsk kyllingproduksjon.
Kyllingen har det bedre når den vokser saktere og lever et aktivt liv slik at den kan vandre fritt og utfolde seg. Derfor har REMA 1000 byttet til en friskere kyllingtype. Den har bedre helse, lever lenger og vokser saktere.
– God dyrevelferd er et viktig satsningsområde for REMA 1000, og jeg er virkelig stolt av å kunne selge råvarer produsert på en ansvarlig måte, sier Siri Hjetland (36), kjøpmann i REMA 1000.
I 13 år har hun jobbet i dagligvarekjeden – de siste seks av dem som kjøpmann. Etter at REMA 1000 i samarbeid med sin leverandør av kylling, Norsk Kylling, tok tydelig standpunkt og satte dyrevelferd på dagsordenen i kyllingproduksjonen, har yrkesstoltheten skutt i været.
Byttet kyllingtype
For å bedre dyrevelferden i norsk kyllingproduksjon, har REMA 1000, i samarbeid med Norsk Kylling, byttet til en kyllingtype som vokser saktere og lever lengere. Samtidig har kyllingen bedre plass og mer daglys. Omstillingen har gjort at REMA 1000 i 2022 med merkevaren Solvinge ble den aller første dagligvarekjeden i verden som selger kylling i henhold til ECC-kravene. Det har gitt både nasjonal og internasjonal anerkjennelse.
– 136 dyktige Trøndelagsbønder står bak de fornøyde kyllingene, og har alle lagt ned en stor innsats for å oppfylle den nye standarden, forteller kjøpmannen.
Hva er ECC?
En revolusjon
Byttet av kyllingtype er av Dyrevernalliansen blitt omtalt som en revolusjon for norsk dyrevelferd. Men det har ikke skjedd av seg selv:
– REMA 1000 har gått inn i dette med hud og hår – og investert store summer for å bedre dyrevelferden i vår kyllingproduksjon. Det gjør at du som forbruker kan spise god kylling, som har hatt det godt, med god samvittighet, sier Siri.
En av effektene av å bytte kyllingtype er at det nå trengs tre millioner færre fugler årlig for å produsere tilsvarende mengde kjøtt som tidligere. Solvinge byttet allerede i 2018 til den saktevoksende kylllingtypen. Den er mer aktiv, generelt friskere, lever lenger og har 40 prosent lavere daglig dødelighet enn den vanligste kyllingtypen i norsk kyllingproduksjon.
Med på kjøpet kommer også stolte kjøpmenn, som Siri. En vinn-vinn-vinn-situasjon!
– Det ligger mye stolthet i å drive innen dagligvare på en ansvarlig måte. Som en stor aktør i markedet, har REMA 1000 enorm påvirkningskraft. Den posisjonen synes jeg vi tar på alvor ved å være vårt ansvar bevisst. Nå er det bare å håpe på at andre dagligvarekjeder følger etter, sier Siri.