Hopp til innhold
Rema.no Ansvar – Stolt over å selge kylling i verdensklasse

– Stolt over å selge kylling i verdensklasse

REMA 1000 er med Solvinge og Stange første dagligvarekjede i verden som selger kylling produsert i henhold til den internasjonale dyrevelferdsstandarden ECC. Siri Hjetland er kjøpmann i REMA 1000. Hun er stolt over at dagligvarekjeden har satset tungt på å bedre dyrevelferden i norsk kyllingproduksjon.

Kyllingen har det bedre når den vokser saktere og lever et aktivt liv slik at den kan vandre fritt og utfolde seg. Derfor byttet REMA 1000 allerede i 2028 til en ny kyllingrase, som har bedre helse, lever lenger og vokser saktere.

– God dyrevelferd er et viktig satsningsområde for REMA 1000, og jeg er virkelig stolt av å kunne selge råvarer produsert på en ansvarlig måte, sier Siri Hjetland (39), kjøpmann i REMA 1000.

I 16 år har hun jobbet i dagligvarekjeden – de siste ni av dem som kjøpmann. Etter at REMA 1000 i samarbeid med sin leverandør av kylling, Norsk Kylling, tok tydelig standpunkt og satte dyrevelferd på dagsordenen i kyllingproduksjonen, har yrkesstoltheten skutt i været.

HAR DET BEDRE: Kjøper du kylling fra Solvinge eller Stange, spiser du kylling som har hatt et friskere og bedre liv.

Byttet kyllingtype

For å bedre dyrevelferden i norsk kyllingproduksjon, har REMA 1000, i samarbeid med Norsk Kylling, byttet til en kyllingrase som vokser saktere og lever lengere. Samtidig har kyllingen bedre plass og mer daglys. Omstillingen har gjort at REMA 1000 ble den aller første dagligvarekjeden i verden som selger kylling i henhold til ECC-kravene. Det har gitt både nasjonal og internasjonal anerkjennelse.

FYLLER HYLLENE MED GOD SAMVITTIGHET: REMA 1000 er en stor aktør med stor påvirkningskraft. Nå håper Siri at tiltakene kjeden har innført, gjør at flere dagligvarekjeder følger etter.

En revolusjon

Byttet av kyllingtype er av Dyrevernalliansen blitt omtalt som en revolusjon for norsk dyrevelferd. Men det har ikke skjedd av seg selv:

– REMA 1000 har gått inn i dette med hud og hår – og har investert både tid, penger og kjærlighet for å bedre dyrevelferden i vår kyllingproduksjon. Det gjør at du som forbruker kan spise god kylling, som har hatt det godt, med god samvittighet, sier Siri.

– Det ligger mye stolthet i å drive innen dagligvare på en ansvarlig måte. Som en stor aktør i markedet, har REMA 1000 enorm påvirkningskraft. Den posisjonen synes jeg vi tar på alvor ved å være vårt ansvar bevisst. Nå er det bare å håpe på at andre dagligvarekjeder følger etter, sier Siri.

FØRST I VERDEN: REMA 1000 er første dagligvarekjede i verden som kun selger kylling i henhold til strenge ECC-krav.