Kjøpmann med hjerte for lokalsamfunnet
Utdeling av fruktkurver, lunsj for rusmisbrukere og kakelevering til gamlehjem. Kjøpmann Rune Edén i REMA 1000 Mosseskogen bidrar der han kan, og mener at det selv i en travel hverdag koster ham svært lite.
Han har vært i REMA 1000 i 28 år. De siste 17 årene som kjøpmann i REMA 1000 Mosseskogen. Det har vært dagligvare hele livet, som Rune selv sier.
På veggene på bakrommet henger bilder og minner som viser hyggelige bruddstykker og gode minner fra de nesten tre tiårene i bransjen. Blant annet de mildt sagt originale bryllupsbildene fra da han og kona giftet seg på selveste aprilsnarrdagen 1. april i 2000.
– Det var jo på REMA 1000 Sellebakk Stine og jeg møttes som kolleger og senere ble kjærester, så det var klart vi skulle ta bryllupsbildene i butikken, sier Rune lattermildt. På andre siden av veggen henger en plakat med ord kollegene mener beskriver Rune. Snill, morsom, raus.
– Ja, de sier at jeg er dét. Raus, sier Rune og smiler ydmykt.
Stor takknemlighet
Riktignok er det ingen tvil om at han er nettopp dét. Raus. For eksempel har han ikke telling på hvor mange fruktkurver han har delt ut til lag og foreninger. Ifølge ham selv sier han nemlig aldri nei til å bidra med slikt – så lenge henvendelsen kommer fra nærmiljøet. På korktavlen henger utallige takkekort fra lag og foreninger som setter stor hjelpen.
– Man vet jo hvor knapt de ofte har med midler. Kan jeg glede dem med en kasse bananer, så er jo det veldig hyggelig, sier Rune og kikker opp på de mange kortene.
Også på flaskeautomaten kommer rausheten til syne. Her kan kundene donere penger til lokale idrettslag, og ifølge Rune blir det også en del kroner av det. De eldre tenker han også på. Er det igjen kaker etter morsdag, farsdag, 17. mai og andre merkedager, tar Rune med seg kakene i bilen og kjører ut til gamlehjemmene.
Stiller med kjøkkentjeneste
Hjertet banker også varmt for dem som virkelig sliter. Hver jul bidrar han på Varmestua i Moss.
– Vi hjelper til med mat, men faktisk også ved å jobbe der selv. Hvert år arrangerer vi felles julelunsj for brukere og dem som jobber der. Da tar vi kjøkkentjenesten mens de slapper av og hygger seg, sier Rune, og smiler.
– Vi har det jo så godt, og på den måten gjør det litt vondt å være der. Det er jo synd å se at mange ikke har det så greit. Samtidig er det veldig hyggelig. Det er lett å se at de setter stor pris på det lille vi bidrar med, sier han.
Føles naturlig
Ifølge Rune selv koster det ham svært lite, både i kroner og i tid, å bry seg så mye som han faktisk gjør.
– Jeg har alltid brydd meg om at andre skal ha det godt. Det ligger nok helt naturlig for meg, sier han og fortsetter.
– Jeg tror ingen har det så travelt at de aldri har tid til å stoppe opp for å tenke litt på dem som ikke har det like bra som en selv. Ja, det tar litt tid og jeg må kanskje jobbe en time ekstra her og der, men det er det verdt, sier han.
Denne artikkelen er skrevet av Amedia