Finalister i handlenettkonkurransen | REMA 1000
Hopp til innhold
Emilie Våge, leder for samfunnsansvar og bærekraft i REMA 1000
Hvilket design skal være på handlenettet?

Stem på din favoritt

Tusen takk til alle som sendte inn bidrag til designkonkurransen. Over 800 forslag ble mottatt, og nå har juryen plukket ut tre finalister. Nå er det opp til det norske folk å bestemme hvilket bidrag som vinner.

Hvilket design vil du ha på handlenettet?

Gå inn på posten på vår Facebook-side og stem på din favoritt med Emoji-en som er nederst i hjørnet på bildet. Under på denne siden finner du designernes forklaring for de ulike konseptene. Vi avslutter avstemming 30. mars.

 

Isabel Hoyos Rønneberg sitt bidrag til handlenettkonkurransen; Samlingspunktet

Samlingspunktet

KONSEPT 1

Design: Isabel Hoyos Rønneberg

Isabel om sitt bidrag: – Hovedtanken var å skape et friskt og lekent uttrykk. Her ville jeg vise frem REMA 1000 som felles samlingspunkt for bønder, kunder og dyr, og i samme moment vise frem REMA 1000s samarbeid og satsing på økologiske produkter med Kolonihagen. Kornet ogjenta som drikker av en kopp, er symboler som viser noe av det du får kjøpt hos REMA 1000. Designet inneholder elementer som knytter REMA 1000 til både by og land, for å understreke at REMA 1000 er for alle, uansett hvor du holder til.

Madelen Fjeld sitt bidrag til handlenettkonkurransen; Norsk matkultur

Norsk matkultur

KONSEPT 2

Design: Madelen Fjeld

Madelen om sitt bidrag: – Tanken var å skape en visuell opplevelse, som hyller norsk matkultur, og forsterker tilhørigheten til REMA 1000 som norskdagligvarekjede. Motivet er kjønnsnøytralt, og fargene er karakteristiske for REMA 1000s profil. I tillegg har jeg kun valgt å bruke Norges nasjonalfarger. Illustrasjonen tar deg med på en reise gjennom Norge. Ved å inkludere gjenkjennelige elementer fra norsk kultur og dagligliv, ønsker jeg å skape en følelse av fellesskap og tilhørighet.

Lene Havn Heimvik sitt bidrag til handlenettkonkurransen: Det enkle er ofte det beste. Posen har meldingsbobler i designet.

Det enkle er ofte det beste

KONSEPT 3

Design: Lene Havn Heimvik

Lene om sitt bidrag: Designet er enkelt, og meningen er at det skal stå i stil til REMA 1000 profil og filosofi: «Det enkle er ofte det beste». Meldingsboblene er ment som både statement for brukeren av handlenettet, og som påminner til fellesskapet. Målet bak designet er å inspirere flere til å bruke gjenbrukbart handlenett. Meldingsboblene er enkle å få øye på og budskapet lett å forstå. Designet har som mål å fremme bærekraftig praksis og oppfordre til miljøvennlige vaner.

Dette sier juryen

I handlenettkonkurransen har vi vært ute etter bidrag som passer godt til filosofien vår og til verdiene våre. Vi har ønsket å finne et design som vil trigge flere av kundene våre til å velge handlenett, fremfor plastpose.Vi i REMA 1000 ønsker å oppfattes som symbolet på sunn fornuft, folkelig, usnobbete og dyktig. Og alle de tre finalistene traff godt på én eller flere av disse. I tillegg var de estetisk fine. De hadde det lille ekstra.

Juryen består av:

  • Cecilie Lind, Handelens Miljøfond
  • Bent Stiansen, kokk og matentusiast
  • Emilie Våge, leder for samfunnsansvar og bærekraft i REMA 1000
  • Sander Sagosen, håndballproff
  • Bendik Høibraaten, TRY Design

 

Hvorfor har vi en handlenett-konkurranse?

Plastforsøpling er en av de største miljøutfordringene verden står overfor i dag. Åtte millioner tonn plast, som tilsvarer vekten av mer enn fem millioner biler, havner i havet hvert eneste år. 80 prosent av dette kommer fra land. REMA 1000 ønsker å være en del av løsningen, ved å redusere plast der vi kan. Hver eneste dag jobber vi for å få flere til å takke nei til plastposen – og heller ta i bruk handlenett, som kan brukes igjen og igjen.

Vet du hvor mye du sparer miljøet og lommeboka ved å droppe plastposen?

Gjenbrukbart handlenett er bedre enn plastposer – både for miljøet og lommeboka. Sjekk hvor mye du sparer med vår splitter nye plastposekalkulator.