Rema.no » Spar penger med Æ » Spørsmål og svar
En telefon med Æ-appen på

Ofte stilte spørsmål og svar om Æ

Lurer du på noe om Æ-brukeren din? Her finner du ofte stilte spørsmål og svar om Æ, som hvordan registrere bruker, hva du får priskutt på og hvordan de ulike tjenestene fungerer.

Om Æ

Æ er et personlig verktøy som hjelper deg å spare penger når du handler hos REMA 1000. Når du registrerer deg som Æ-bruker får du alltid 10% priskutt på all fersk, frukt og grønt, samt 10% på din 10-på-10-liste. Ukentlig kan du motta egne, personlige priskutt basert på varer du handler, dersom du godkjenner det i appen. Æ er helt gratis å bruke.

Med Æ på telefonen får du alltid 10% priskutt på all fersk frukt, bær og grønnsaker hos REMA 1000. Du får og 10% på de 10 produktene som ligger under 10-på-10-listen din. For å spare enda mer kan du godkjenne at vi sender deg Personlige priskutt i appen, basert på varer du har handlet.
Det kommer stadig flere goder ved å være Æ-bruker. For eksempel kan du teste en gratis babypakke dersom du er nybakt forelder eller venter barn.

For å bruke Æ må du være over 15 år, ha smarttelefon og et norsk telefonnummer. Appen er tilgjengelig for Androidtelefoner med OS-versjon 6.0 eller nyere, og for iPhone med OS-versjon 11 eller nyere. Æ vil ikke fungere optimalt på eldre telefoner enn iPhone 6.

Ja. Med Æ kan du spare penger på handleturene dine i alle REMA 1000 sine butikker.

Æ kan brukes for innkjøp til et gjennomsnittlig forbruk i en husholdning.  Æ kan ikke brukes for å handle inn til en næringsvirksomhet.

Registrering av Æ-bruker

Æ laster du enkelt ned fra App Store eller Google Play. Følg deretter instruksjonene for registrering.

Last ned Æ på telefonen og følg stegene som dukker opp på skjermen. Første gang du logger inn i Æ må du oppgi telefonnummeret ditt slik at Æ kan identifisere deg og sende deg en personlige engangskode på SMS. Tast inn koden så er Æ klar til bruk!

Første gang du logger inn i Æ må du oppgi telefonnummeret ditt slik at Æ kan identifisere deg og sende deg din personlige engangskode. Etter denne er tastet inn er Æ klar til bruk.

Dobbeltsjekk at du har tastet riktig telefonnummer og trykk «Send ny engangskode».

Nei. Telefonnummeret ditt kan kun knyttes til én profil.

Det er ikke mulig å overføre den gamle profilen din til nytt telefonnummer. Du må opprette ny bruker.

Du må legge inn og verifisere kontonummeret ditt for å få priskutt og handleturer automatisk når du betaler. Kontonummer legger du inn under «Profil» og «koble til betalingsmåte» i appen. Du må være eier av kontonummeret for å kunne legge det inn i brukeren din. Æ samarbeider med Vipps for å verifisere kontonummeret ditt, og kontonumrene må derfor samsvare. Les mer om det her.

Ta gjerne kontakt med oss dersom du har spørsmål, så hjelper vi deg med å undersøke brukeren din. Skulle mot formodning ditt kontonummer være registrert i en annen bruker enn den du selv har godkjent, kan vi hjelpe deg med å slette dette. Kontakt oss her eller send en mail til kontakt@rema.no’
Vi oppfordrer alle våre kunder til å være varsomme med hvem og hvor man deler personlig informasjon om seg selv, som kontonummer og kortnummer. Dersom du opplever at denne typen informasjon har kommet på avveie anbefaler vi å ta kontakt med banken din eller kontakte politiet.

Registrering av handleturer

Handleturen kan registreres på flere måter. Enten manuelt ved å skanne din personlig strekkoden i kassen før betaling, eller automatisk hvis du har registrert kontonummeret ditt i Æ. Du kan også benytte deg av Vipps QR som betalingsmåte i alle REMA 1000 sine butikker. Les mer om hvordan du registrerer Æ i kassa her.

Du kan enkelt registrere Æ og få priskuttene dine dersom du skanner den personlige strekkoden din før du betaler. Strekkoden finner du til enhver tid under «Profil» i appen. 
Denne betalingsmåten passer for deg som vil betale med kontanterkredittkortgavekortdele opp betalingen eller bruker kontaktløs betaling med klokke eller mobil, som Apple Pay, Google PayGarmin Pay og Fitbit Pay. 

Æ bruker kontonummeret ditt for å identifisere riktig Æ-bruker og registrere handleturen og priskuttene dine automatisk når du betaler med et bankkort som tilhører dette.  Kontonummeret anonymiseres og blir lagret på en sikker måte hos vår sertifiserte betalingspartner.
Det er valgfritt å registrere kontonummeret ditt i Æ. Dersom du ikke ønsker å legge inn kontonummer må du huske å skanne din personlige strekkode i kassen før du betaler for å få handletur og priskutt registrert. Strekkoden finner du til enhver tid under “Profil” i Æ.

Vipps og Æ har inngått et samarbeid slik at du enkelt kan bruke den betalingsløsningen du ønsker. Vipps registrerer du under Profil i Appen, ved å følge stegene på skjermen. Du må ha en bank som støtter Vipps for å betale med Vipps QR hos REMA 1000. Les mer her.

Æ har gjort noen endringer i handlehistorikken grunnet økt personvern. I mellomtiden kan du ikke lenger se hvor og hva du har handlet. Denne endringen gjelder midlertidig frem til vi finner en god måte å verifisere kontonummer på i appen. Beklager de ulempene det medfører for deg – vi håper å ha en løsning klar snart. Dine priskutt blir registrert som normalt.

Personlige priskutt

Hver uke tilbyr Æ deg ekstra priskutt basert på varer du har handlet, det kaller vi personlig priskutt. Du må godkjenne at REMA 1000 kan sende deg personlige priskutt i appen før du mottar dette. Det gjør du under «Profil» og «vilkår og samtykker» i Æ. Priskuttene får du automatisk når du handler aktuelle produkter, enten ved å skanne strekkoden din før betaling eller betale med en registrert betalingsmåte.

Du må selv godkjenne at vi kan sende deg personlig priskutt i Æ. Dette gjør du slik:

  1. Åpne Æ og klikk på fanen “Profil”
  2. Klikk på “Vilkår og personvern”
  3. Godkjenn “Personlig priskutt”, og eventuelt annen markedsføring dersom du ønsker det

Ferdig! Håper du får glede av dine personlige priskutt fremover.
Og, du! Husk å godkjenne at Æ kan sende deg pushvarsler samtidig. Da får du en melding hver gang det ligger et nytt Personlig Priskutt å venter på det i appen.

Om 10-på-10

10-på-10 er din personlige liste som viser de 10 varene du får 10% på ved neste handletur. Listen baserer seg på de 10 varene du har brukt mest penger på de siste 10 handleturene dine. Du kan velge om Æ skal oppdatere listen din automatisk etter hver handletur eller skru på Bytteforslag. Da får du spørsmål om du ønsker å bytte ut et produkt Æ tror du vil ha på listen.

Varene som ligger på 10-på-10-listen din er de du har brukt mest penger på til sammen de siste 10 handleturene dine. For eksempel er én pakke kaffe dyrere enn én kartong melk, mens ti kartonger melk er dyrere enn én pakke kaffe. Æ ønsker å tilby deg priskutt på varene du til sammen sparer mest penger på. Når Æ foreslår å bytte ut et produkt velger den produkter som ligger nederst på listen din – som du da har brukt minst penger på totalt.

Nei. Det er noen varer du ikke kan få priskutt på, som alkohol, tobakk, medisiner, pengespill, gavekort, morsmelkerstatning, bæreposer og pant. Fersk frukt, bær og grønnsaker havner heller ikke på listen, da du alltid får 10% på disse med Æ.

Når du oppretter en Æ-bruker for første gang vil listen være tom, da du ikke har handlet med appen tidligere. Utgangspunktet for 10-på-10-listen din lages etter første handletur med Æ. De varene som kostet deg mest legges automatisk inn i listen og gi deg 10% på neste handletur.

Varsler fra Æ

Æ trenger mobilnummeret ditt for å identifisere deg og sende deg engangskoder til innlogging. Ved å bli Æ-bruker godtar du at REMA 1000 kan bruke mobilnummeret ditt til å gi deg relevant informasjon på SMS, som driftsmeldinger og viktige endringer.
Du kan selv velge hvilke tilganger du gir Æ under Profil i appen. Gå til «Vilkår og samtykker», her kan du skru av og på om du ønsker relevant markedsføring og hvilke kanaler du ønsker å motta viktig informasjon.

Æ bruker pushvarsler til å gi deg informasjon som er relevant for deg, som nye Personlige Priskutt, viktige endringer og påminnelse om å oppdatere dine bankkort og betalingsløsninger. Du velger selv om du ønsker å godta pushvarsler. Dette endrer du normalt i innstillinger på telefonen din.

Vilkår og personvern

Du må godta appens brukervilkår for å bli Æ-bruker. Æ selger aldri dataene dine til tredjeparter. Dataene brukes kun til å gi deg priskutt og oversikt over handleturene dine, og relevant markedsføring fra REMA 1000. Du bestemmer helt selv hvilken informasjon du vil dele med Æ. Under «Profil» og «Vilkår og samtykker» kan du skru av og på hva du ønsker å dele med oss. Vær obs på at enkelte tjenester ikke vil fungere dersom du fjerner alle samtykker, som for eksempel Personlige priskutt. Fullstendige vilkår finner du alltid i profilen din i appen.

Du kan når som helst avslutte brukerkontoen din i appen under «Profil» og «Slett meg». Vær oppmerksom på at det ikke er mulig å re-aktivere kontoen din etter at den er slettet. Ønsker du å bli Æ-bruker igjen på et senere tidspunkt må du registrere en ny profil. Ønsker du hjelp fra kundeservice for å slette kontoen din kan du kontakte oss her.

Oppdaterte brukervilkår finner du til enhver tid i appen eller her.

Vi har valgt å gjøre noen endringer i handlehistorikken frem til ny løsning er på plass for å ivareta ditt personvern. Det er ikke lenger mulig å se hvor eller hva du har handlet. Det betyr at hvis uhellet først skulle være ute, og en bruker du selv ikke har godkjent legger til ditt kontonummer, vil hen ikke kunne se detaljert informasjon om handleturen din. Det er kun tidspunkt, sluttsum og hvor mye du har spart som er synlig i handlehistorikk i dag.
Vi minner om at det kun er mulig å legge til et kontonummer i én bruker. Dersom du har ditt eget kontonummer registrert på egen bruker, er det ikke mulig å registrere det andre steder. Vi jobber kontinuerlig med å sikre at appens retningslinjer blir fulgt.

Muligheten til å legge inn kontonummer i Æ ble lansert for å tilby Æ-kunder automatisk priskutt når de bruker kontaktløs betaling. Kontonummeret brukes for å identifisere din Æ-bruker og registrere dine handleturer og priskutt.
Det finnes ingen god måte å kvalitetssikre at kontonummeret som legges inn tilhører rett bruker på markedet i dag. Teknisk sett betyr det at det er mulig å legge til en annen brukers kontonummer.
Dette er et klart brudd på våre retningslinjer og kan være straffbart. Vi varslet selv Datatilsynet om problemstillingen i januar og jobber med å finne en løsning som ivaretar kundenes personvern og brukeropplevelsen av appen.
For å bli Æ-kunde må du godkjenne retningslinjene til bruk av appen. Her står det tydelig at du må være eier av bankkort og kontonummer for å registrere dem. Vi jobber kontinuerlig med å sikre at appens retningslinjer blir fulgt.

REMA 1000-ansatt jobber i butikk

Fant du ikke det du lurte på?

Ingen problem! Kontakt kundeservice for Æ her, så hjelper vi deg så raskt vi kan.